دسته‌بندی نشده

طبع توت سیاه : شاه توت سرد است یا گرم ؟

طبع شاه توت

توت سیاه میوه ای خوشمزه و آبدار با طعم ترش و شیرین است که هم خانواده توت هایی همچون تمشک و توت فرنگی بوده و بومی نواحی آسیای جنوب غربی می باشد.

این میوه دوست داشتنی امروزه در سراسر جهان رشد می کند و ظاهری شبیه تمشک دارد اگرچه از نظر اندازه بزرگ تر از تمشک است و برخلاف نامش معمولا به رنگ بنفش تیره یافت می شود.

طبع توت سیاه چیست ؟

مزاج شاه توت سرد و خشک است و مصرف آن برای افراد گرم مزاج مناسب است.

مصلح توت سیاه

بهتر است برای کاهش عوارض و بهبود مزاج سرد شاه توت، آن را همراه با مصلحاتش مصرف کنید. مصلح توت سیاه انار شیرین یا عسل می باشد.

طبع توت سیاه

طبع توت سیاه در طب سنتی

خواص دارویی و فواید توت سیاه

خواص توت سیاه برای لاغری

توت سیاه میوه ای کم کالری و حاوی مواد مغذی فراوان از جمله فیبر، ویتامین C، ویتامین K و آهن است. فیبر از مواد مغذی مفید برای کاهش وزن است که حجم مدفوع و دفع مواد زائد بدن را افزایش داده و با کاهش اشتها به سیری طولانی مدت در فرد کمک می کند.

1 فنجان توت سیاه حدود 10 درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می کند. برخی تحقیقات نشان داده توت سیاه می تواند اثر ضد چاقی داشته باشد،

به عنوان مثال یک مطالعه حیوانی در مجله کشاورزی و شیمی مواد خوراکی نشان داده مصرف عصاره آب توت سیاه در همسترهای چاق به مدت 12 هفته به کاهش وزن بدن و چربی های شکمی کمک کرده است.

به عنوان یک میان وعده کم کالری، سالم و شیرین می توانید 1 فنجان ماست یونانی حاوی پروتئین بالا را با مقداری توت سیاه مخلوط کرده و میل کنید.

توت سیاه ضد سرطان است

مانند سایر انواع توت ها، توت سیاه نیز خاصیت ضد سرطانی داشته و حاوی مقادیر فراوان آنتی اکسیدان ها می باشد که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و از سلول های بدن در برابر آسیب سلولی محافظت می کند.

توت سیاه از صدها سال پیش به عنوان درمان مقابله با سرطان در طب چینی استفاده می شده و امروزه نیز مطالعات انجام شده این خاصیت را تایید کرده اند.

نتایج مطالعه ای نشان داده آب توت سیاه آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد در موش ها را تا حد قابل توجهی کاهش می شود.

مطالعه حیوانی دیگر در سال 2006 نیز یافته های مشابهی به دست آورده و نشان داده آب توت سیاه به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل می کند.

محققان کره ای نیز طی تحقیقاتی که در سال 2017 انجام دادند ترکیب خاصی از توت سیاه را جدا کرده و با آزمایش روی آن متوجه شدند این ترکیب قادر به کشتن سلول های سرطانی بوده و رشد و نمو سلول های توموری در موش ها را کاهش می دهد.

اگرچه نباید فراموش کنید که به طور کلی نتایج مشابه برای سایر میوه ها و سبزیجات نیز تایید شده و هیچ شواهد خاصی مبنی بر ارجحیت خاصیت ضد سرطانی توت سیاه نسبت به سایر میوه ها یا توت ها وجود ندارد.

طبع شاه توت

شاه توت سرده یا گرم ؟

کاهش سطح کلسترول با توت سیاه

اگرچه بیشتر فیبر موجود در توت سیاه از نوع فیبر نامحلول است اما حدود 25 درصد آن را نیز فیبر محلول پکتین تشکیل می دهد.

فیبر محلول آب بیشتری جذب کرده و مطابق نتایج به دست آمده از تحقیقات به کاهش کلسترول خون کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

مطالعه انجام شده توسط مجله علم خوراکی ها نشان داده ترکیبات موجود در توت سیاه از اکسیداسیون کلسترول بد خون که از عوامل خطرزای ابتلا به بیماری قلبی می باشد جلوگیری می کند.

در تحقیقی که توسط مجله کشاورزی و شیمی مواد خوراکی انجام شده نیز مشخص شد عصاره آب توت سیاه به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون کمک می کند.

نتایج مطالعات حیوانی نیز تایید کرده مصرف توت سیاه و عصاره آن برای کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب بدن مفید است.

سلامت کبد و کبد چرب با توت سیاه

کبد نقش مهمی در سلامت کلی بدن ایفا کرده و به لخته شدن خون، تجزیه چربی ها و دفع سموم بدن کمک می کند. برخی شواهد نشان داده توت سیاه حاوی ترکیباتی است که روی سلامت کبد اثر مثبت گذاشته و بخصوص از بیماری کبد چرب جلوگیری می کند.

نتایج تحقیقات لوله آزمایشی سال 2013 حاکی از آن است که ترکیبات موجود در توت سیاه از تشکیل چربی و تجمع آن ها در کبد جلوگیری و خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش می دهد،

اگرچه رژیم غذایی سالم، تمرینات منظم ورزشی و ترک اعتیاد به الکل نیز از عوامل تاثیرگذار در حفظ سلامت کبد هستند.

خواص شاه توت برای قند خون و دیابت

بالا رفتن قند خون با علائمی همچون افزایش تشنگی، تکرر ادرار و تاری دید همراه است و کنترل آن بخصوص در افراد دیابتی بسیار مهم می باشد.

فیبر موجود در توت سیاه باعث کند شدن جذب قند در جریان خون شده و از افزایش ناگهانی قند خون پیشگیری می کند. توت سیاه همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات خاص دیگری نیز می باشد که به کنترل قند خون کمک می کنند.

براساس تحقیقات انجام شده توت سیاه حاوی ترکیب داکسی نوجری مایسین 1 است که آنزیم تجزیه کننده کربوهیدرات ها در روده را مهار می کند.

مطالعه ای نشان داده عصاره توت سیاه باعث کاهش قند خون در موش های دیابتی شده است. همچنین در مطالعه دیگری به موش های دیابتی به مدت 5 هفته عصاره توت سیاه دادند و طی این مدت قند خون آن ها مورد مطالعه قرار گرفت.

نتایج تحقیق نشان داد قند خون موش ها در روز اول 252 میلی گرم در دسی لیتر و در روز آخر به 155 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافت.

خواص شاه توت برای گوارش و هضم

فیبر موجود در توت سیاه از سلامت دستگاه گوارش محافظت کرده و با بهبود حرکات روده به درمان یبوست کمک می کند.

طبع شاه توت

توت سیاه سرد است یا گرم ؟

مضرات شاه توت

شاه توت یا توت سیاه علاوه بر خواصی که دارد دارای مضراتی نیز می باشد. مضرات شاه توت عبارتند از:

مصرف بیش از حد شاتوت به دلیل طبع سرد و خشک آن برای سینه، ریه و عصب مضر است.

مصرف بیش از حد شاه توت به اُفت ناگهانی قند خون منجر شده و می‌تواند تعادل قند خون را برهم بزند. این شرایط می‌تواند به گرسنگی، سردرد، تاری دید، تعریق زیاد، سرگیجه، منگی، منجر شود.

بسیاری از محصولات مراقبتی پوستی از عصاره شاه توت ساخته شده اند و سرطان پوست یکی از خطرناکترین عوارض جانبی عصاره شاه توت است.

طبق تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه نیهون توکیو، عصاره شاه توت برای کسانی که تحت شیمی درمانی هستند ممنوع است، مگر آن که پزشک مشخصا اجازه آن را داده باشد.

مشخص شده است که شاه توت مانع جذب کربوهیدرات در بدن می‌شود.

پتاسیم موجود در شاه توت می‌تواند باعث بروز دشواری‌ها و ناراحتی‌هایی در افرادی شود که از اختلالات کلیه و درد کیسه صفرا رنج می‌برند؛

بنابراین کسانی که بیماری کلیوی و ناراحتی کیسه صفرا دارند نباید شاه توت مصرف کنند. اگر سنگ کلیه یا هر بیماری دیگری دارید، بهتر است از فکر خوردن شاتوت و حتی نوشیدن چای شاه توت منصرف شوید.

همچنین بخوانید:

طبع توت فرنگی : میوه توت فرنگی سرد است یا گرم ؟

طبع توت سفید (خشک / تازه) : توت سفید سرد است یا گرم ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا