دسته‌بندی نشده

صندوق زمین و ساختمان چیست؟

آشنایی کامل با صندوق زمین و ساختمان

صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان در واقع نوعی از صندوق‌های سرمایه گذاری است که هدف از تشکیل آن امکان سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات برای همه افراد جامعه از هر قشر و با هر میزان سرمایه است. در واقع افراد با خرید واحدهای صندوق‌ها می‌توانند به‌صورت غیرمستقیم در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کنند.

بطور کل صندوق‌های زمین و ساختمان یکی از زیر مجموعه‌های صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک محسوب می‌شوند. در صندوق‌های زمین و ساختمان از دارایی صندوق که از تجمیع سرمایه خریداران واحدهای آن حاصل شده است، برای تامین منابع مالی پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود.

با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها در واقع در پروژه‌های ساخت و ساز ساختمان‌های گوناگون سرمایه‌گذاری کرده‌اید. بنابراین پس از به پایان رسیدن مراحل ساخت و ساز و فروش واحدها، سود آن به نسبت میزان دارایی سهام‌داران بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

امروزه با توجه به شرایط تورمی افراد زیادی سعی بر سرمایه‌گذاری پولشان دارند. آن‌ها سعی می‌کنند بر روی طلا، سکه، سهام، زمین، املاک و غیره سرمایه‌گذاری کنند. شما کدامیک را ترجیح می‌دهید؟ شاید سرمایه‌گذاری بر روی زمین و ساختمان را به دلیل سرمایه زیادی که لازم دارد رد کنید. اما در این مقاله به شما خواهیم گفت که حتی با سرمایه اندک خود می‌توانید در بازار املاک نیز سرمایه‌گذاری کنید.

صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان چیست؟

صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان در واقع نوعی از صندوق‌های سرمایه گذاری است که هدف از تشکیل آن امکان سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات برای همه افراد جامعه از هر قشر و با هر میزان سرمایه است. در واقع افراد با خرید واحدهای صندوق‌ها می‌توانند به‌صورت غیرمستقیم در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کنند. طبق امیدنامه، موضوع فعالیت صندوق، جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران، ساخت پروژه ساختمانی مورد نظر از محل وجوه جمع‌آوری شده و سپس فروش واحدهای ساختمانی پروژه یاد شده و در نهایت تقسیم عواید ناشی از این فعالیت بین سرمایه‌گذاران صندوق است. اولین اساسنامه این صندوق‌ها در سال 1387 تدوین و در فروردین سال 1388 صندوق سرمایه‌گذاری زمین وساختمان وارد بازار معاملات شده است. تامین مالی این صندوق‌ها از نوع شراکت است و سرمایه‌گذاران در سود و زیان شریک هستند. لیست صندوق‌های سرمایه گذاری زمین و ساختمان در سایت فرابورس ایران موجود است.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گزاری زمین و ساختمان

از مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق زمین و ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • امکان سرمایه‌گذاری در بازار زمین و ساختمان حتی با داشتن سرمایه اندک
  • حفظ سرمایه افراد در مقابل تورم و افزایش قیمت‌ها در بازار زمین و ساختمان
  • کاهش ریسک سرمایه‌گذاری
  • برخورداری از معافیت مالیاتی
  • شفافیت اطلاعات بالای صندوق‌ها با توجه به انتشار گزارش‌های دوره‌ای
  • با توجه به اینکه این صندوق‌ها در بازار فرابورس معامله می‌شوند پس می‌توانند از نقدشوندگی بالایی برخوردار شوند.

همچنین این صندوق‌ها این امکان را برای مالکان زمین‌هایی که از سرمایه زیادی برخوردار نیستند بوجود می‌آورند تا بتوانند منابع لازم را بدست آورند.

اگر بخواهیم از نگاه بازار سرمایه مزایای این صندوق‌ها را بررسی کنیم یکی از مزایای این صندوق‌ها آن است که با توجه به پذیرفته شدن آن‌ها در بورس باعث می‌شوند، حجم سرمایة موجود در این بازار افزایش یابد.

ارکان صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان

منظور از ارکان صندوق، مجمع صندوق، ارکان اداره‌کننده شامل هیأت مدیره، مدیر صندوق و مدیر ساخت، ارکان نظارتی شامل ناظر، متولی و حسابرس صندوق و ارکان تضمین‌کننده شامل بازارگردان و متعهد پذیره‌نویس صندوق است. که به شرح زیر می‌باشد:

مجمع صندوق

مجمع صندوق، در هر زمان از دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری که حق حضور در مجمع را دارند به علاوۀ متولی به نمایندگی از سایر دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری تشکیل می‌گردد. از وظایف مجمع صندوق می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تعیین با تغییر سایر ارکان
  • تصمیم‌گیری راجع به انحلال صندوق
  • تصویب اسناد مزایده پیش‌فروش واحدهای ساختمانی

مدیر صندوق:

مدیر صندوق، یک شخص حقوقی از بین نهادهای مالی است که در این اساسنامه مدیر یا مدیر صندوق نامیده می‌شود؛ مدیر صندوق با تأیید سازمان و تصویب مجمع صندوق، قابل تغییر است. مدیر صندوق مدیریت امور مالی و مدیریت پروژه را بر عهده دارد.

حسابرس:

حسابرس صندوق، صورت‌های مالی را حسابرسی می‌نماید.

متولی(بازرس):

متولی صندوق، یک شخص حقوقی مورد تأیید سازمان است. که با تصویب مجمع صندوق و تأیید سازمان قابل تغییر است. متولی صندوق بر کلیه ارکان صندوق نظارت دارد. همچنین وی به نمایندگی سهامداران خرد در مجمع حضور دارد.

بازارگردان:

تحدید دامنه نوسان قیمت، حفظ نقدشوندگی اوراق و تنظیم عرضه و تقاضا با خرید مستمر در بازار از وظایف بازارگردان می‌باشد.

متعهد پذیره نویسی:

در صورت عدم تامین مالی توسط سرمایه‌گذاران، تامین منابع مالی پروژه بر عهده متعهد پذیره نویسی است.

مدیر ساخت:

مدیر ساخت صندوق، شخص حقوقی با حداقل 5 سال سابقه کار مفید و مؤثر در زمینه مدیریت ساخت پروژه‌های ساختمانی بزرگ است که با تصویب مجمع صندوق و تأیید سازمان تعیین می‌شود و قابل تغییر است. از وظایف مدیر ساخت انجام عملیات پیمانکاری و ساخت می‌باشد.

ناظر:

ناظر همانطور که از اسمش مشخص است، نظارت بر اجرای صحیح پروژه را بر عهده دارد. ناظر با تأیید سازمان و تصویب مجمع صندوق قابل‌تغییر است.

ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های زمین و ساختمان

باید به این مورد توجه داشته باشید که افراد در سود یا زیان این نوع صندوق شریک هستند. پس ممکن است سرمایه‌گذار با سرمایه‌گذاری در صندوق زمین وساختمان با ریسک‌هایی همچون:

  1. ریسک کاهش ارزش دارایی‌های صندوق
  2. ریسک افزایش هزینه‌های ساخت
  3. ریسک عدم اتمام پروژه در موعد مقرر
  4. ریسک کاهش قیمت بازاری واحدهای سرمایه‌گذاری رو به رو شود. در نتیجه برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها باید کمی ریسک‌پذیر باشید.

چگونه واحدهای صندوق زمین و ساختمان را بخریم؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان در بازار بورس عرضه می‌شوند. پس برای خرید واحدهای آنان ابتدا باید کد بورسی داشته باشید. برای تهیه این کد باید به یکی از کارگزاری‌ها نظیر کارگزاری اقتصاد بیدار مراجعه کنید و کد معاملاتی خود را دریافت نمایید. سپس می‌توانید با دریافت کد معاملاتی خود و دسترسی به سامانه معاملات آنلاین، واحدهای صندوق مورد نظر خود را خریداری نمایید. برای بررسی صندوق‌ها می‌توانید امید نامه و اساسنامه آن‌ها را مطالعه کنید وسپس برای سرمایه‌گذاری و خرید واحدهای آن‌ها اقدام نمایید.

ارزش خالص دارایی صندوق زمین و ساختمان

ارزش خالص دارایی‌ یا همان NAV(Net Asset Value) صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان حاصل تفریق ارزش بدهی‌های صندوق از دارایی‌های آن می‌باشد. هرشش ماه یکبار داراییهای پروژه توسط کارشناس رسمی دادگستری، متناسب با پیشرفت پروژه و مصالحی که در آن استفاده شده است برمبنای ارزش روز آنها قیمت‌گذاری می‌شود. سپس ارزش خالص دارایی‌ها محاسبه می‌شود و به اطلاع عموم می‌رسد. اما در عین حال مدیران این صندوق‌ها موظف هستند در بازه‌های زمانی مشخص اطلاعات مورد نیاز و میزان پیشرفت صندوق را اعلام کنند. در واقع ارزش خالص واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق زمین و ساختمان به تفکیک بهای تمام شده و ارزش روز محاسبه می‌شوند.

separator line

حتماً بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا