دسته‌بندی نشده

شیره تریاک / علائم و عوارض انواع مصرف شیره تریاک چیست ؟

شیرهٔ تریاک چیست ؟

شیرهٔ تریاک نوعی ماده مخدر بسیار قوی است که در شیره‌کش‌خانه‌ها با کمک «ساقی» تدخین می‌کنند. شیرهٔ تریاک را هم از تریاک و هم از سوختهٔ تریاک می‌توان به دست آورد، اما نوع مرغوب آن از ترکیب سه نسبت تریاک و یک نسبت سوخته تریاک خالص به دست می‌آید. مخلوط سوختهٔ تریاک و تریاک را ابتدا در آب داغ کاملاً حل می‌کنند و سپس حرارت می‌دهند. پس از گذراندن این ترکیب از صافی، و گرفتن «تفالهٔ» آن، آن را مجدداً تا نقطهٔ جوش حرارت می‌دهند تا قوام بیاید و سفت شود.

در ایران، گاهی تفاله را مجدداً به تریاک می‌افزایند و این تریاک تقلبی را به فروش می‌رسانند. به این ترتیب، شیره فقط از ترکیبات محلول در آب تریاک تشکیل می‌شود. با توجه به اینکه مرفین و کدئین آلکالوئیدهای مؤثر اصلیِ تریاک حلّالیت بالایی در آب دارند، غلظت آن‌ها در شیره بسیار بیشتر از تریاک عادی است. اما ترکیبات نامحلول در آبِ موجود در تریاک، مثل پاپاورین و نوسکاپین، در شیرهٔ تریاک وجود ندارند.

شیره تریاک که از جوشاندن سوخته تریاک و تریاک به نسبت 3 به 1 تهیه می شود تاثیر بیشتر و سنگین تری از تریاک دارد و به همین دلیل ترک اعتیاد آن بسیار سخت تر می باشد. دلیل این که شیره تریاک دارای اثر بیشتری از تریاک است این است که وقتی سوخته و تریاک را در آب حل می کنند و آن را از صافی می گذرانند، کدئین و مرفین که به راحتی در آب حل می شوند از صافی گذشته و بعد از جوشاندن آب ماده به دست آمده که سیاه رنگ است شیره تریاک است،

عوارض مصرف شیره تریاک به صورت خوراکی

مصرف شیره هم مانند مصرف تریاک در فرد مصرف کننده وابستگی و اعتیاد ایجاد می کند و به دنبال آن باعث می شود که سلامتی فرد مصرف کننده به خطر بیافتد.
کسی که شیره را به روش خوراکی مصرف می کند کم کم به شدت لاغر می شود و مجاری تنفسی،کبد و دندان های او خراب می شود و میل جنسی او کاهش می یابد. همچنین ممکن است که باعث تشنج و خفگی در زمان خواب شود.

بعضی از افراد معتقدند که تریاک و شیره تریاک برای کاهش قند خون افراد دیابتی موثر هستند ولی این یک تصور اشتباه است، شیره تر یاک و تریاک نه تنها به کاهش قند خون شما کمک نمی کنند، بلکه باعث می شوند که لوزالمعده شما دیگر انسولین ترشح نکند و از طرفی مصرف شیره و تریاک باعث تنگ شدن عروق قلبی می شود و به این صورت خطر سکته قلبی در فرد مصرف کننده افزایش پیدا می کند.

خوردن تریاک یکی از روش های مصرف سنگین تریاک به حساب می آید. و تقریبا مصرف خوراکی شیره تریاک را یک مرحله بعد از استفاده به روش کشیدنی یا تدخینی می دانند. بیشتر افرادی که شیره تریاک یا تریاک را به روش خوراکی استفاده می کنند می خواهند که مصرف خود را از خانواده پنهان کنند.

یکی از آسیب های شدید مصرف شیره تریاک به روش خوراکی این است که دستگاه گوارشی فرد در این روش به شدت آسیب می بیند. از طرفی احتمال مسمومیت در این روش مصرفی بسیار بالاتر از روش تدخینی یا کشیدنی است، چون در بعضی از موارد برای سنگین تر شدن و جلای ظاهری شیره از سرب در آن استفاده می کنند و این باعث می شود که احتمال مسمومیت بالاتر برود.

مصرف شیره تریاک به روش کشیدنی یا تدخینی چه عوارض دارد ؟

عوارض، اثرات و ترک اعتیاد شیره تریک تا حد زیادی مانند تریاک است، تنها تفاوت آن این است که شیره تریاک قوی تر و به همین ترتیب وابستگی به آن بیشتر و در نتیجه ترک اعتیاد آن سخت تر می باشد.

علائم اعتیاد به شیره (خوراکی)

اعتیاد خوراکی شیره عوارض شدیدتری نسبت به روش تدخینی دارد. علاوه بر موارد ذکر شده در عوارض روش تدخینی، علائم زیر نیز ممکن است در فرد بروز پیدا کند:

  • دندان های فرد و کبد و مجاری تنفسی او دچار مشکل می شود
  • شیره و تریاک باعث انسداد در رگ های قلب شده و احتمال بروز سکته را افزایش می دهد.
  • احتمال مسمومیت در روش خوراکی بسیار بالاتر از روش تدخینی است.
  • گاهی ممکن است در زمان خواب دچار تشنج شود و یا احساس خفگی کند

عوارض مصرف شیره تریاک به روش تدخینی (دود کردن)

  1. عوامل مغزی مانند بی خوابی های شبانه و خواب آلودگی همیشگی
  2. کم شدن علایق و انگیزه
  3. کاهش مسئولیت پذیری
  4. بی توجهی به تحصیلات و شغل و خانواده
  5. ناشناخته ماندن بیماری های خطرناک به دلیل مسکن بودن شیره تریاک
  6. ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
  7. بهم ریختن سیستم جنسی(کاهش میل جنسی، کاهش قدرت و توان جنسی بهم خوردن دوران قاعدگی در زنان)
  8. از دست رفتن زیبایی و تیره شدن پوست، خارج شدید تیره شدن لب ها و کهیر
  9. عفونت ریه، ناراحتی های تنفسی و تنگی نفس
  10. تهوع استفراغ، کم کار شدن روده های کوچک و بزرگ، یبوست مزمن، بی اشتها شدن، کم شدن وزن و تغذیه نامناسب.

شیره تریاک گرم است یا سرد

به این ترتیب، گرمی مزاج شیره، سردی مزاج تریاک را خنثی می کند.

شیره تریاک و فشار خون

مصرف تریاک به مقدار زیاد باعث فلج شدن مراکز عصبی و کاهش فشار خون می شود. تمام ترشحات بدن را کم می کند.

علائم اعتیاد به شیره (تدخینی)

در اعتیاد به تدخینی شیره علائم و عوارض مختلفی بروز می کند که مهم ترین آن ها را مرور می کنیم.

  • تیره شدن رنگ پوست به ویژه در ناحیه لب ها
  • ابتلا به بیماری های تنفسی مثل عفونت و تنگی نفس
  • مشکلات گوارشی نظیر تهوع، استفراغ، یبوست و کاهش وزن در فرد معتاد
  • خواب آلودگی همیشگی و در عین حال بی خوابی شبانه
  • کاهش میل و قدرت جنسی و بر هم خوردن نظم در چرخه قاعدگی در زنان
  • ضعف در سیستم ایمنی ایجاد و احتمال بیشتر ابتلا به بیماری های دیگر
  • از دست دادن علاقه نسبت به چیزهایی که پیشتر علاقه مند بود
  • کاهش احساس مسئولیت نسبت به ابعاد مختلف زندگی

با ادامه مصرف و اعتیاد به شیره مانند سایر انواع مخدرها لذت اولیه تجربه نمی شود و در نتیجه هر بار تمایل به مصرف در دفعات و دوز بالاتر وجود دارد.

.

فواید تریاک

خواب آلودگی و آرامش مبهم و سستی اراده و ضعف حرکات فعاله و کاهش امیال جنسی که همه این موارد بعد از چند ساعت از بین رفته و احساس افسردگی شدید و بروز مشکلات شدید بعد از ان بروز خواهد کرد و مصرف بیش از حد، موجب اختلالات سیستم تنفسی گردیده و تنفس به کندی و آهستگی صورت می گیـــرد و در نهایت احتمالا متوقف شده و به مرگ منجر می شود. استفاده تریاک همراه با الکل می تواند، عوامل بسیار خطرناک و سهمگین برای بدن بوجود بیاورد.

روش های ترک شیره تریاک

شیره تریاک از جوشاندن و تغلیظ سوخته تریاک بوجود می آید. و ترک ان سخت تر از مصرف تریاک به تنهایی است

برای ترک اعتیاد به شیره روش های متنوعی وجود دارد که به اختصار به مرور بعضی از آن ها می پردازیم. شیره تریاک 12 تا 21 روز خماری دارد. افرادی که موفق می شوند این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند با احتمال بسیار کمتری بازگشت را تجربه می کنند. اهمیت خانواده در اعتیاد بسیار زیاد بوده و در صورت همکاری آن ها نتایج بهتری حاصل می شود. در این شرایط خانواده فرد معتاد نیز در روند درمان بهتر است قرار گیرند، مشاوره خانواده از جمله روش هایی است که به کار برده می شود.

1- روش سنتی

در روش سنتی فرد معتاد به شیره مصرف خود را به مرور زمان کاهش می دهد. دوز مصرف خود را در بازه زمانی های مشخص کم می کند و به مرور میزان مصرف را به صفر می رساند. یکی از مهم ترین دلایل عدم موفقیت در این روش آن است که فرد در شرایطی خاص مانند زمان عصبانیت با فریب خود مصرف را بیشتر می کند. با این کار روش ترک شکست می خورد و دوباره میزان مصرف فرد بالا می رود.

2- ترک ناگهانی

گاهی فرد معتاد به صورت ناگهانی پس از تصمیم به ترک مصرف شیره تریاک را قطع می کند. این روش معمولا تا مدت کوتاهی جواب می دهد اما بازگشت بسیار بالایی دارد و فقط افراد کمی موفق به ترک دائم به کمک این روش می شوند.

3- سم زدایی UROD

این روش با استفاده از داروهایی بسیار قوی اجرا می گردد، گاهی باعث بیهوشی بسیاری از افرادی می شود که برای ترک اقدام می کنند. این داروها بیشتر در افرادی استفاده می شود که تحمل خماری برای آن ها بسیار دشوار است. با مصرف این دارو علائم ترک و سختی خماری کشیدن کاهش پیدا می کند.

تفاوت شیره و سوخته

تفاوت ظاهری شیره و سوخته در سطح متخلخل سوخته (به دلیل وجود ناخالصی) و سطح براق شیره‌است. هردو رنگ قهوه‌ای سوخته مایل به سیاه دارند. قدرت تخدیر شیره چندین برابر تریاک بوده و به معتادانی که دارای سطح مصرف زیاد هستند شیره‌ای گفته می‌شود. به دلیل قدرت تخدیر زیاد شیره، در هنگام مصرف، فرد شیره‌ای به حالت درازکشیده در می‌آید تا از افتادن بر زمین خودداری کند

بیشتر بخوانید :

آیا مصرف تریاک باعث غلظت خون میشود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا