اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
شب بیداری های پس از تولد فرزند، مادران را به اندازه ۷ سال پیر می کند_60ba663d0c8c5.jpeg
شب بیداری های پس از تولد فرزند، مادران را به اندازه ۷ سال پیر می کند_60ba663d0c8c5.jpeg

شب بیداری های پس از تولد فرزند، مادران را به اندازه ۷ سال پیر می کند

دانشمندان می گویند شب بیداری های پس از تولد فرزند می تواند تازه مادرها را تا ۷ سال پیر کند.

تحقیقی نشان داد کمبود خواب در ۶ ماه نخست پس از تولد فرزند به روند پیری مادران سرعت می بخشد.

بر اساس این پژوهش، مادرانی که به طور مرتب کمتر از ۷ ساعت می خوابند، این امر می تواند بدن آن ها را بین ۳ تا ۷ سال پیرتر کند.

محققان به تازه مادرها توصیه می کنند هر زمان که می توانند بخوابند و در صورت امکان از پدربزرگ و مادربزرگ فرزندشان کمک بگیرند.

دانشمندان در این پژوهش که اولین در نوع خود به شمار می رود، از ۳۳ مادر دارای فرزند یک ساله سؤال کردند از زمان به دنیا آمدن نوزادشان چند ساعت می خوابند.

پاسخ بیش از نیمی از آن ها، کمتر از ۷ ساعت بود.

محققان از این تازه مادرها نمونه خون گرفتند و نمونه ها را به دنبال یافتن تغییراتی اندک در دی‌ان‌ای این زنان مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این تغییرات با پیری و بیماری های مرتبط با سن، مانند بیماری های قلبی و بالا رفتن احتمال مرگ زودرس مرتبط هستند.

نوشته های مشابه

نتیجه ی بررسی ها از اهمیت زیاد ۶ ماه نخست پس از تولد فرزند حکایت داشت. کمبود خواب در این دوره باعث سرعت گرفتن روند پیری و بالا رفتن ریسک ابتلا به بیماری شده بود. از قرار معلوم کمبود خواب ماه های بعدی پس از آن، اثری نداشت.

کارشناسان می گویند علت این مسأله احتمالاً آن است که مراقبت از یک بچه ی تازه به دنیا آمده فشار زیادی بر بدن وارد می کند.

همچنین ممکن است کمبود خواب مادران در فاصله ی ۷ ماهگی تا ۱۲ ماهگی فرزندشان هم باعث پیر شدن آن ها شده باشد، اما برای آشکار شدن آثار آن در نمونه خون ها هنوز زود بوده باشد.

اضافه وزن هم باعث تشدید پیری بیولوژیک می شود. با این حال، ازدواج یا زندگی با یک شریک عاطفی به حفظ جوانی تازه مادرها کمک کرده بود.

محققان می گویند برای تأیید یافته های این پژوهش به تحقیقات بزرگ تری نیاز است. به علاوه، این مسأله هم باید مورد بررسی قرار بگیرد که پیری ناشی از کمبود خواب موقتی است یا بهبود وضعیت خواب طی سال های بعدی آثار آن را کاهش می دهد.

محققان به تازه مادرها توصیه می کنند هر زمان که توانستند بخوابند. آن ها می گویند وقتی فرزندتان می خوابد و خودتان هم خسته هستید، بهتر است به جای تقلا کردن و بیدار ماندن، شما هم کمی بخوابید.

به گفته ی آن ها، باید سعی کنید فرصت بیشتری برای خوابیدن خودتان فراهم کنید. اگر شریک زندگی، دوست یا پدر و مادرتان در دسترس هستند، از آن ها کمک بگیرید تا بتوانید کمی بیشتر بخوابید.

به گمان محققان، تازه پدرها هم پیری ناشی از کمبود خواب را تجربه می کنند اما اگر عمده ی کار مراقبت از بچه برعهده ی مادر باشد، این صدمه به میزان کمتری در مردان رخ خواهد داد.

حمایت مالی

منابع سایت

بخشی از محتویات سایت با توجه به اجازه نامه موجود در بخش کپی رایت سایت های زیر از این سایت ها جمع آوری شده است اگر محتوایی از سایت شما اینجا منتشر شده است و منبع ذکر نشده است به ما از طریق نظرات اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *