اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
روش‌های تنظیم سیکل قاعدگی کدامند؟_60b8fc5c80aa5.jpeg
روش‌های تنظیم سیکل قاعدگی کدامند؟_60b8fc5c80aa5.jpeg

روش‌های تنظیم سیکل قاعدگی کدامند؟

بدن بعضی از خانم ها مثل ساعت کار می کند؛ یعنی هر ماه به فاصله ای منظم و دقیق پریود می شوند. چنین چیزی بسیار مطلوب است. به طور معمول، چرخه قاعدگی زنان ۲۸روزه است؛ یعنی در هر ماه به فاصلهٔ ۲۸ روز از دفعه قبلی در ماه پیش، پریود می شوند. البته این عدد بین افراد مختلف کمی متفاوت است و شاید فاصله بین پریود در تمام افراد دقیقا همین تعداد روز نباشد. زمانی می توان گفت پریود نامنظم است که چرخه قاعدگی از ۳۵ روز بیشتر یا از ۲۱ روز کمتر شود یا با فواصل زمانی نامشخص رخ بدهد. پریود نامنظم باید پیگیری و دلایل آن کشف شود.

پریود بخشی از چرخه قاعدگی زنان است. در دوران پریود، دیواره رحم موسوم به آندومتر (endometrium) کنده می شود. این پاک سازی ماهیانهٔ دیوارهٔ رحم با خون ریزی از رحم و خروج آن خون از واژن همراه است. قاعدگی یا همان پریود شدن از سن بلوغ یعنی حوالی ۱۰ تا ۱۶سالگی شروع می شود. این روند تا یائسگی ادامه پیدا می کند؛ یعنی زمانی که زنان به ۴۵ تا ۵۵سالگی می رسند.پریود نامنظم، که به آن «اُلیگومِنوره» (oligomenorrhea) هم گفته می شود، به دلایل مختلفی رخ می دهد؛ مثلا تغییر روش های پیشگیری از بارداری، به هم خوردن تعادل هورمون ها، تغییرات هورمونی در شُرف یائسگی و ورزش های شدید از عوامل بروز آن هستند.درمان پریود نامنظم در دوران بلوغ یا در شرف یائسگی ضروری نیست؛ اما اگر چنین چیزی در سال های باروری و تولیدمثل رخ بدهد، لازم است با پزشک درباره آن صحبت شود.

علائم پریود نامنظم چیست؟

چرخه ٔ قاعدگی ۲۸ روزه است اما بسته به بدن و شرایط هر فرد، امکان دارد که این عدد از ۲۱ تا ۳۵ متغیر باشد. به طور متوسط، هر زن در طول سال، ۱۱ تا ۱۳ بار پریود می شود. تعداد روزهای خون ریزی هم حدود ۵ روز است. البته این عدد هم می تواند از ۲ تا ۷ روز تغییر کند. بعد از اینکه قاعدگی در فردی شروع می شود، تا دو سال طول می کشد تا چرخه ای منظم و روندی مشخص برای پریودشدن او شکل بگیرد.

معمولا بعد از دوران بلوغ، چرخه قاعدگی در بیشتر زنان به طور منظم پیش می رود و تعداد روزهایی که فرد پریود می شود، در هر ماه به عددی مشخص می رسد. بااین حال، مقدار خون ریزی و فاصلهٔ بین هر پریود در بعضی از زنان در هر ماه متغیر است. به این حالت، پریود نامنظم گفته می شود.

نخستین علامت پریود نامنظم، تغییر فاصلهٔ بین دو پریود از ۳۵ روز است؛ یعنی اگر فاصلهٔ پریود این ماهتان از ماه پیش، بیشتر از ۳۵ روز شده است، باید کمی درباره این موضوع حساسیت بیشتری به خرج بدهید. تغییر در مدت زمان پریود هم نشانهٔ دیگری است که نیاز به پیگیری دارد. تغییرات در خون ریزی یا وجود لخته های خونی که قطرشان بیشتر از ۲٫۵ سانتی متر است هم می تواند نشانه ای از پریود نامنظم باشد.

روش های تنظیم سیکل قاعدگی

روش های انتخابی برای درمان این حالت بستگی به علل ایجاد کننده ی آن دارد. اما یکسری از روش ها و درمان های خانگی برای برگرداندن پریود های ماهانه به شکل منظم وجود دارد که در این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. روش های گفته شده همگی پشتوانه علمی دارند و در خانه قابل اجرا هستند.

برای منظم شدن سیکل قاعدگی استرس خود را کاهش دهید

مدیتیشن می تواند به بهبود قاعدگی نامنظم کمک کند. فرد با کاهش استرس می تواند به منظم کردن قاعدگی خود کمک کند. محققان نشان داده اند که عادت ماهیانه نامنظم با استرس زیاد در ارتباط است. بنابراین پیدا کردن راه هایی برای کاهش استرس می تواند به بهبود قاعدگی نامنظم کمک کند. دوری کردن از موقعیتهای استرس زا و مدیریت وظایف خانواده یا محل کار نیز می تواند کمک کننده باشد. اگر نمی توانید از استرس دوری کنید، سعی کنید با انجام فعالیت های مناسب اثر آن را بر بدن کمتر کنید.

برای تنظیم سیکل قاعدگی، مراقبه کنید

مراقبه یک روش آسان و رایگان برای کاهش استرس در خانه یا محیط کار است. از آنجا که استرس و عادت ماهیانه نامنظم به هم مرتبط هستند، کاهش استرس ممکن است به منظم شدن چرخه قاعدگی شما منجر شود. محققان می گویند مراقبه می تواند اثر مخرب استرس های روانی را کم کند. برای مراقبه کردن کارهای زیر را می توانید انجام دهید:

  • یک مکان آرام برای نشستن پیدا کنید.
  • راست بنشینید، بازوهای خود را شل کرده و دست های خود را روی زانوهایتان بگذارید.
  • نفس عمیق بکشید.
  • روی صدای نفس خود تمرکز کنید.
  • به صداهای اطراف خود گوش کنید.
  • به افکارتان توجه کرده و سپس آنها را رها کنید.

در روزهای اول چند دقیقه در روز مراقبه کنید و هر روز یک دقیقه به آن اضافه کنید.

یوگا به تنظیم سیکل قاعدگی کمک می کند

یوگا نوعی مراقبه جسمی است که مردم می توانند در خانه انجام دهند. بسیاری از مردم در سراسر جهان روزانه این ورزش باستانی را انجام می دهند تا وضعیت سلامت خود را بهتر کنند.مطالعات متعددی نشان داده اند که تمرین های یوگا برای بسیاری از اختلالات و مشکلات دوران قاعدگی مفید است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ با ۱۲۶ شرکت کننده نشان داد که ۳۵ تا ۴۰ دقیقه یوگا به مدت ۵ روز در هفته در طول یک دوره ۶ ماه، سطح هورمون مربوط به قاعدگی نامنظم را کاهش می دهد.علاوه براین نشان داده شد که ورزش یوگا می تواند باعث کاهش درد و کرامپ های شکمی در طول دوران قاعدگی شود، همچنین علائم عاطفی و روانی اجتناب ناپذیر در این دوره شامل افسردگی و اضطراب را به میزان زیادی تسکین می بخشد.

افزایش یا کاهش وزن برای تنظیم سیکل قاعدگی

تغییر در وزن فرد می تواند بر چرخۀ قاعدگی او تأثیرگذار باشد. داشتن وزن کم ممکن است منجر به نامنظم شدن پریود فرد شده یا حتی آن را متوقف کند. بدن برای تولید هورمون های قاعدگی نیاز به مقداری چربی دارد، بنابراین در این حالت، افزایش وزن می تواند به منظم شدن عادت ماهیانه کمک کند.به همین ترتیب، چاق بودن یا اضافه وزن نیز ممکن است باعث پریود نامنظم شود. کاهش وزن در این افراد موجب منظم تر شدن قاعدگی های آنها می شود. حفظ تناسب اندام برای سلامت تولید مثل انسان ضروری است. داشتن یک رژیم غذایی سالم با کالری کنترل شده و ورزش منظم می تواند به مدیریت وزن فرد کمک کند.

ورزش کردن متعادل برای تنظیم سیکل قاعدگی

اگرچه ورزش منظم برای سلامتی انسان مفید است، اما انجام بیش از حد آن ممکن است چرخه قاعدگی را نامنظم کند. ورزش کردن برای سلامت جسمی و روانی انسان بسیار حیاتی است. تحقیقات نشان می دهد که انجام منظم ورزش هوازی می تواند دردهای قاعدگی را کمتر کند. همچنین ورزش کردن، روش مؤثری برای حفظ تناسب اندام است. از آنجا که اضافه وزن می تواند باعث پریود نامنظم شود، کاهش وزن می تواند قاعدگی های فرد را منظم تر کند.

با این حال در تعادل بین ورزش کردن و قاعدگی مهم است. ورزش بیش از حد ممکن است قاعدگی را مختل کند، حتی می تواند باعث قطع شدن قاعدگی شود. توصیه می شود که یک فرد بالغ حداقل 2.5 تا 5 ساعت ورزش با سختی متوسط یا نصف این مقدار ورزش سنگین در هفته انجام دهد.

ورزش مزایای سلامتی بسیاری دارد که می تواند به تنظیم دوره های قاعدگی شما کمک کند. یکی از دلایل پریود های نامنظم و دیرهنگام یک بیماری تحت عنوان “سندروم تخمدان پلی کیستیک” یا PCOS است و ورزش منظم می تواند یکی از رویکرد های درمانی برای این بیماری و به دنبال آن تنظیم دوره های قاعدگی به شمار رود.در یک پژوهش کلینیکال، ۷۰ خانم مبتلا به قاعدگی دردناک یا دیسمنوره (Dysmenorrhea) در دو گروه قرار گرفته و یک گروه در طول یک دوره ۸ هفته ای، سه بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش های هوازی انجام دادند.در پایان دوره مشخص شد که شرکت کنندگانی که ورزش منظم در برنامه ی آن ها قرار داشت، میزان درد کمتری در مقایسه با گروه کنترل داشتند. تحقیقات بیشتری نیاز است تا ارتباط بین تاثیر ورزش در تنظیم سیکل های قاعدگی آشکار گردد.

مصرف زنجبیل برای تنظیم سیکل قاعدگی

زنجبیل به عنوان داروی خانگی برای درمان قاعدگی نامنظم مورد استفاده قرار می گیرد، اما هیچ مدرک علمی برای اثبات این امر در دست نیست. نتایج حاصل از یک مطالعه بر روی ۹۲ زن مبتلا به خونریزی شدید قاعدگی نشان داد که مصرف روزانه مکمل¬های زنجبیل ممکن است به کاهش میزان خون خونریزی در دوران قاعدگی کمک کند.نشان داده شده است که مصرف ۷۵۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم پودر زنجبیل در ۳ یا ۴ روز اول سیکل شما، درمانی مؤثر برای قاعدگی¬های دردناک است.یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف زنجبیل به مدت هفت روز قبل از یک دوره در کاهش علائم خلقی، جسمی و رفتاری از قبیل: سندرم قبل پیش قاعدگی (PMS) موثر است.

تنظیم سیکل قاعدگی با زنجبیل

مصرف دارچین برای تنظیم سیکل قاعدگی

مشخص شده است که دارچین دارای فواید بسیاری برای سلامت رنان در طول دوران عادات ماهیانه است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که این ادویه به تنظیم چرخه قاعدگی کمک کرده و یک گزینه درمانی مؤثر برای زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک است.همچنین مشخص شد که دارچین می تواند درد، خونریزی قاعدگی حالت تهوع و استفراغ ناشی از سیکل ماهیانه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ویتامین ها و تاثیر آن ها بر تنظیم سیکل قاعدگی

یک پژوهش در سال ۲۰۱۵ نشان داد که کاهش سطح ویتامین D. باعث اختلال در چرخه منظم قاعدگی می شود و پرده از نقش تعیین کننده این ویتامین در تنظیم و سلامت سیکل های ماهانه برداشت. علاوه براین ویتامین D. می تواند نقش درمانی در زنان مبتلا به تخمدان پلی کیتسیک داشته باشد.این ویتامین ضروری مزایای دیگری برای سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها، کمک به کاهش وزن و کاهش افسردگی دارد.ویتامین D. اغلب به برخی غذا ها از جمله شیر، سایر لبنیات و غلات افزوده می شود. همچنین می توانید ویتامین D. را از قرار گرفتن در معرض آفتاب یا از طریق مکمل ها دریافت کنید.ویتامین های گروه B. نیز برای زنانی که سعی در بارداری دارند تجویز می شود. این ویتامین به تنظیم دوره های ماهیانه کمک می کند. همچنین باعث کاهش ریسک سندروم پیش قاعدگی (PMS) می شود.

ویتامین برای سیکل قاعدگی

مصرف سرکه سیب برای تنظیم سیکل قاعدگی

نتایج یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۳ نشان داد که نوشیدن روزانه ۱۵ میلی لیتر سرکه سیب ممکن است تخمک گذاری را در زنان مبتلا به PCOS بازگرداند.سرکه سیب همچنین ممکن است به شما در کاهش وزن و کاهش قند خون و انسولین کمک کند.سرکه سیب دارای طعم تلخی است و ممکن است مصرف آن برای برخی افراد دشوار باشد. بدین منظور می توانید آن را با مقادیری آب رقیق کرده و یا یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید.

مصرف آناناس برای تنظیم سیکل قاعدگی

آناناس یک درمان خانگی محبوب برای مشکلات قاعدگی است. این میوه حاوی آنزیم برملین است که ادعا می شود پوشش رحم را نرم و سیکل قاعدگی را تنظیم می کند، هرچند این مورد اثبات نشده است. برملین دارای خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده ی درد می باشد و تاثیر آن در کاهش کرامپ های شکمی و سردرد های دوره ماهانه به اثبات رسیده است.

بنابر این می توان گفت که پریود بخشی از چرخه قاعدگی زنان است. دوران پریود با پاک سازی ماهیانهٔ دیوارهٔ رحم با خون ریزی از رحم و خروج آن خون از واژن همراه است. قاعدگی یا همان پریود شدن از سن بلوغ یعنی حوالی ۱۰ تا ۱۶سالگی شروع می شود لذا تنظیم سیکل قاعدگی از موارد بسیار مهم در این زمینه می باشد.

منابع سایت

بخشی از محتویات سایت با توجه به اجازه نامه موجود در بخش کپی رایت سایت های زیر از این سایت ها جمع آوری شده است اگر محتوایی از سایت شما اینجا منتشر شده است و منبع ذکر نشده است به ما از طریق نظرات اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *