رنگ دارو : علت رنگی بودن داروها چیست ؟
رنگی بودن داروها
با توجه به تحقیقات اخیر, رنگ, شکل, مزه و حتی اسم قرص ها می تواند بر نحوه احساس بیماران در مورد درمان آن ها تاثیر بگذارد.یک ترکیب مناسب را انتخاب کنید و اثر دارونما باعث تقویت, بهبود نتایج و حتی کاهش اثرات جانبی می شود.
اکنون, محققان دانشگاه بومبای, بمبیی جدید, هند, کاربران داروهای غیر تجویزی (otc) را مورد بررسی قرار داده اند تا بفهمند که رنگ داروها چقدر بر انتخاب بیمار تاثیر می گذارد.
لوینسون و همکارانش در مجله بین المللی بیوتکنولوژی گزارش دادند که قرص های قرمز و صورتی نسبت به رنگ های دیگر ارجحیت دارند.
به طور عجیبی, آن ها دریافتند که 14 درصد مردم فکر می کنند، قرص های صورتی مزه شیرین تری از قرص های قرمز دارند، در حالی که یک قرص زرد بدون توجه به ترکیبات واقعی آن احساس شوری دارد. 11% هم فکر می کنند که قرص های سفید و آبی مزه تلخی دارند و 10% هم می گویند که قرص های نارنجی ترش هستند.
نسبت به افراد جوان، افراد میانسال دو برابر قرص های قرمز را ترجیح می دادند و زنان نیز، بیشتر قرص قرمز را انتخاب می کنند. به نظر می رسد رنگ جز جدایی ناپذیر یک محصول غیر تجویزی می باشد. بیماران ممکن است به پزشک و یا داروساز اعتماد کنند, اما این بدان معنی نیست که آن ها تلخ ترین قرص را خواهند گرفت.
این تیم می گوید:” بیماران هر بار که یک قرص یا کپسول را قورت می دهند, دچار تجربه حسی می شوند. ” این ادراک می تواند بر دیدگاه بیمار نسبت به اثربخشی درمان تاثیر بگذارد.
رنگ هر دارو نشانه چیست ؟
گاهی اوقات رنگ ها می توانند بهترین درمان باشند. همه ما می دانیم که رنگ ها تا چه اندازه در خلق آثار موثر هستند اما روانشناسی رنگ ها و تاثیر درمانی آن ها نیز در همه جای دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است.
رنگ داروها تاثیر روانی دارند و روی قضاوت بیماران، فروش و خاصیت درمانی آن ها موثر است.
تحقیقات نشان داده است که رنگ ها تاثیر عمیقی روی احساسات و عواطف انسان ها دارد به همین دلیل کمپانی های داروسازی برای هر دارویی رنگ خاصی را در نظر گرفته اند که بعضی از این رنگ ها در فرهنگ های مختلف متفاوت است.
- به همین دلیل قرص های خواب آبی رنگ هستند
- قرص های ضد افسردگی زرد رنگ هستند
- پمادهای سوختگی و لوسیون بچه سفید رنگ هستند.
- رنگ سبزکاهش دهنده اضطراب است
- رنگ سفید درد را تسکین می دهد
بدون شک استفاده از پماد قرمز رنگ روی جای سوختگی کمی مشمئزکننده است. هر چه رنگ روی داروها تندتر و پر رنگ تر باشد تاثیر آن ها بیشتر است. به عنوان مثال زرد پر رنگ تاثیر بیشتری نسبت به قرص های زرد کم رنگ دارد.
البته یکسری استثنائات در قانون رنگ داروها وجود دارد.
رنگ دارو در کشورهای مختلف
رنگ داروها در کشورهای مختلف به دلیل تفاوت های فرهنگی متفاوت است.
رنگ داروها در ایتالیا: آرام بخش های آبی رنگ روی مردها تاثیرگذار است. دلیلش بر اساس یافته های محققان تیم فوتبال ملی ایتالیاست که لباس های آبی به تن دارند. پس برای مردهای ایتالیایی رنگ آبی برابر است با شور و هیجان.
رنگ داروها در کشورهای آفریقایی: رنگ زرد نشان دهنده شادی نیست و در داروهای ضد افسردگی به کار برده نمی شود. رنگ زرد به دلیل شیوع مالاریا یادآور رنگ زرد چشم بیماران مبتلا به این بیماری است.
رنگ داروها علاوه بر تاثیر روانی، در تشخیص و شناخت داروها نیز موثر است و باعث می شود بیمار با شناخت داروها در مصرف آن ها زیاده روی و یا هیچ اشتباهی نکند.
به خصوص برای بیماران کهنسال که مشکل ضعف دید دارند. به همین دلیل شرکت های داروسازی رنگ داروها را ثابت نگه می دارند زیرا ممکن است با تغییر در شکل و رنگ داروها بیماران دیگر به آن ها اعتماد نکرده و مصرف دارو را متوقف کنند
چرا داروها رنگی هستند ؟
محققان پیشنهاد می کنند که ممکن است این امکان وجود داشته باشد و اطمینان حاصل شود که تمام عناصر حسی یک دارو با هم کار می کنند تا درک مثبتی از ویژگی های پزشکی ایجاد کنند با این حال, آن ها اشاره می کنند که توجه اندکی به این جنبه از فرمولاسیون دارویی مبذول شده است.
این پژوهش تحولات مهمی در بازاریابی محصولات پیشخوان را در گروه های سنی مختلف و مردان و زنان دارد با این حال, با توجه به اینکه رعایت این داروها به شدت به درک بیمار از آن دارو وابسته است.
این مطالعه همچنین می تواند مفاهیم مهمی برای بهبود اثرات داشته باشد.اگر بیماران تمایلی به خوردن قرص ندارند, آن ها تلخ و یا ترش را در نظر می گیرند و یا به این دلیل که رنگ را دوست ندارند, ممکن است تغییر زیبایی شناسی مورد نیاز باشد.
اولین قرص در مصر باستان به عنوان یک توپ گرد کوچک حاوی ترکیبات دارویی مخلوط با گل یا نان ظاهر شد ؛ در پنج هزار سال آینده اش- تا اواسط قرن بیستم – قرص ها گرد و سفید بودندو قرص رنگی تقریباً وجود نداشت.
داروهای پیشخوان و غیر تجویزی فقط به شکل قرص در رنگ های سفید در دسترس بودند، به همین ترتیب داروهای تجویزی قرص های بی رنگ بودند که در ویال های نارنجی روشن یا شفاف قرار داشتند.
مایعات، به استثنای پپتو بیسمول صورتی، نیز یکسان بودند که امروزه، به لطف پیشرفت های تکنولوژی دنیای متفاوتی است. تغییر رنگ در 60 سالگی آغاز شد و در سال 1975 تسریع شد، زمانی که تکنولوژی جدید کپسولهای “سافت ژل” برای اولین بار از داروهای رنگارنگ استفاده کرد.
رنگ های اولیه براق، مانند قرمز گیلاسی، سبز لیمویی و زرد قتاری برای اولین بار وارد شدند. کلاه های ژله ای امروز را می توان با 80.000 ترکیب رنگی مختلف ساخت. مانند قرص ها، پیشرفت های مداوم در فن آوری به طور مداوم محصولات جدید و رنگی پوشش را به بازار عرضه می کند.
آیا رنگ داروها واقعاً مهم است ؟
گذشته از این واقعیت آشکار که قرص برای چشم ها جذاب تر هستند, اما رنگ در واقع از مصرف کنندگان و شرکت های داروسازی به روش های بسیار کاربردی بهره مند شده است. در قرص های رنگی اول از همه, رنگ به مصرف کننده کمک می کند که داروهای غیر تجویزی را از دیگر قرص ها یا کپسول ها تشخیص دهد.
این به ویژه مربوط به سالمندان است که هنگام مصرف داروهای مختلف دچار سردرگمی می شوند که بیشتر آن ها قرص های سفید کوچکی هستند.
آمار را در نظر بگیرید: کمیته پیراپزشکی و جوانان مجلس سنای ایالات متحده گزارش داد که متقاضیان معمولی سالانه به طور متوسط از 18 تا 24 قرص تجویزی استفاده می کنند. (منبع) محققان دریافته اند بیمارانی که داروهای بیشتری مصرف می کنند, رنگ های روشن قرص را ترجیح می دهند.
در نتیجه ترکیبات رنگی و رنگ ها روش قدرتمندی برای ایجاد جذابیت عاطفی و کاهش خطاهای پزشکی هستند.
اهمیت رنگ داروها برای بیماران
بیماران بهترین پاسخ را زمانی می دهند که رنگ با نتایج مورد نظر درمان مطابقت داشته باشد. برای مثال, آبی روشن برای یک شب و خواب خوب و قرمز برای تسکین سریع. یا یک سناریوی عکس را در نظر بگیرید:کپسول قرمز آتش برای مشکل برگشت اسید معده یا سبز تیره برای حالت تهوع.
گذشته از مزایای بی شمار کاربردی برای مصرف کننده, رنگ در حال حاضر نقش کلیدی در تبدیل قرص های سفید ساده به یک تصویر منحصر به فرد تجاری ایفا می کند.
اول اینکه, بسیاری از داروها که پیش از این تنها با یک نسخه در دسترس هستند, در حال حاضر به عنوان “پیشخوان ” (otc) در دسترس هستند, و این بدان معنی است که مشتریان این داروها را در فروشگاه ها خرید می کنند.
دوم, پنج سال پیش, اداره مبارزه با مواد غذایی و مواد مخدر محدودیت های خود را بر بازاریابی مستقیم مصرف کننده دارو متمرکز کرد و در نتیجه, تبلیغات منفجر شد. از پزشک خود در مورد قرص های بنفش بپرسید … این محدود به تبلیغات تلویزیونی نیست و قرص های تبلیغاتی عمدتا بنفش هستند.
رنگ و شکل قرص و نام ها و تصاویر مورد استفاده برای فروش محصولات به شدت مورد تحقیق و آزمایش قرار می گیرند. رنگ به وضعیت ” جایگاه تقویت کننده ” ارتقا یافته است, چرا که این مهم ترین بخش دارو است.
بیشتر بخوانید :
۱۰۰ دارویی که برای بارداری مضر است
آشنایی کامل با لیست داروهای ضروری در سفر