دسته‌بندی نشده

راه حل های درمانی برای کاهش درد بواسیر یا هموروئید

روش هایی ساده برای کاهش درد بواسیر یا هموروئید

درد بواسیر یا درد ناشی از هموروئید یکی از دردهای آزار دهنده ای است که بسیاری از افراد آنرا تجربه می کنند. درد در ناحیه مقعد به دنبال اجابت مزاج رخ می دهد و می تواند با خونریزی و خارش همراه باشد. درد بواسیر گاهی با روش های خانگی قابل درمان است اما در صورت مزمن شدن آن باید برای معالجه به پزشک مراجعه کنید. در ادامه مقاله روش هایی برای درمان درد بواسیر شرح داده اشت پس با ما در دلگرم همراه باشید.

چگونه می توان درد بواسیر را تسکین داد؟

بهداشت را به خوبی رعایت فرمایید

یکی از بهترین چیزهایی که می توانید برای مراقبت از هموروئید انجام دهید این است که ناحیه مقعد را کاملا تمیز نگه دارید. روزانه دوش بگیرید و پوست داخل و اطراف مقعد را تمیز کنید. درضمن توجه داشته باشید که صابون ممکن است هموروئید را تحریک کند و درد هموروئید را افزایش دهد.

دفع مدفوع را به تاخیر نیندازید

این بسیار مهم است که بلافاصله بعد از احساس نیاز به تخلیه روده از دستشویی استفاده کنید. تعویق انداختن آن می تواند باعث یبوست و حرکات دردناک روده شود که باعث بروز هموروئید یا تشدید درد هموروئید شود.

از دستمال مرطوب استفاده کنید

اگر مبتلا به هموروئید هستید، دستمال توالت خشک می تواند باعث پارگی رگ های متورم و باد کرده شود. به جای استفاده از دستمال توالت، از دستمال مرطوب بچه استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که از دستمال بدون عطر و یا الکل استفاده می کنید، زیرا ممکن است باعث تحریک درد هموروئید شود.

از نرم کننده مدفوع استفاده کنید

عموم افراد مبتلا به هموروئید داخلی با مراجعه به پزشک و انجام اقدامات پزشکی حرفه ای، می توانند بهبودی خود را مجددا به دست آورند. اما راهکار هایی وجود دارد که این بیماران تا زمان بهبودی کامل بتوانند درد خود را کاهش دهند.

یکی از بهترین راه حل های پیشنهادی استفاده از داروها و یا گیاهانی است که می توانند موجب نرم تر شدن مدفوع شوند. از این دسته موارد می توان به قرص های سنا یا چای سنا اشاره کرد.(اگر تمایل داشتید می توانید با عسل و لیمو طعم دهید)

از روش “نفس کشیدن” استفاده کنید

وقتی وارد توالت می شوید،به جاذبه اجازه دهید بیشتر کار را انجام دهد. شما می توانید از روش “نفس کشیدن” به جای زور زدن برا دفع مدفوع، استفاده کنید. قبل از شروع به دفع مدفوع، روی توالت به صورت صاف بنشینید.

بلند ترین نفسی را که می توانید بکشید و شکم خود را منبسط کنید. این باعث میشود که دیافراگم شما کاهش یابد و به شما اجازه می دهد که تا حد ممکن ریه هایتان پر شود.

نفس کامل بکشید سپس، تصور کنید که وقتی نفس خود را بیرون میدهید مدفوع خود را نیز بیرون خواهید داد. این کار نیاز به کمی تمرین دارد اما اطمینان میدهیم که حتما جواب می دهد. همچنین سعی کنید پای خود را در حالی که روی توالت نشسته اید، کمی بلند کنید. این امر به تسهیل حرکت روده کم و بیش کمک می کند.

کاهش درد بواسیر با حمام سیتز

پس از دفع مدفوع، از روش هایی مانند حمام sitz، کمپرس گرم،ژل آلوئه ورا و آماده سازی HTM برای رسیدن به آرامش و تسکین درد هموروئید استفاده کنید. برای حمام Sitz، حدود یک فنجان نمک Epsom برای یک وان آب کامل استفاده کنید.

اگر فقط به اندازه 3-5 لیتر آب مصرف کنید، 2-3 قاشق غذاخوری (4/24-44 میلی لیتر) نمک اپسوم کافی است. آب را گرم کنید (داغ نباشد) و ظرف 10 تا 15 دقیقه در وان بنشینید. پس از خیس شدن، خود را به آرامی خشک کنید یا از خشک کن مو استفاده کنید.

سعی کنید این عمل را روزانه 2 الی 3 بار تکرار کنید. می توانید در داروخانه ها لگنی مخصوص که برای این منظور است تهیه کنید که کار را برای شما آسان تر کند.

کمپرس گرم

برای درمان با یک کمپرس گرم، یک حوله پاک و تمیز بیابید و آن را در آب گرم (نه داغ) خیس کنید. فشرده سازی را برای مدت 10 تا 15 دقیقه سه بار در روز اعمال کنید. برخی عقیده دارند خوب است که در ابتدا چند دقیقه از یخ استفاده کنید.

استفاده از یخ

استفاده از یک بسته یخ می تواند به ناراحتی ناشی از ناحیه مقعد کمک کند. یخ باعث می شود ورم ناحیه مقعد کم تر شده و سبب کاهش التهاب با کاهش جریان خون به محل هموروئید شود. توجه شود که بیشتر از 20 دقیقه از بسته یخ استفاده نشود. این یک روش ساده و رایگان برای کنترل این مشکل است.

نشستن بر روی بالشتک

برای کاهش درد بواسیر روی بالشتک “دوناتی” بنشینید. نشستن هنگام ابتلا به هموروئید دردناک است و ایستادن نیز گزینه مناسبی نیست. بسیاری از بالشتک ها فشار به مقعد را کم کرده و نشستن راحت تر بوده و احتمال تحریک بافت های حساس کمتر می شود. یک داروساز خوب می تواند به شما کمک کند. (بالشتک برای افرادی که کوکسیکس (استخوان دنبالچه) در آنها آسیب دیده نیز توصیه می شود، بنابراین اگر از هموروئید خجالت می کشید، می توانید مشکل خود را آسیب دنبالچه ذکر کنید.

نارون کوهی امتحان کنید

نارون کوهی در بیشتر داروخانه ها یافت می شود. عصاره ی نارون کوهی مایعی شفاف است که از گیاه نارون کوهی استخراج می شود. بعد از اجابت مزاج، یک پد پنبه ای را درون نارون کوهی غوطه ور کنید. نارون کوهی قابض بوده و به تمیزی مقعد، کاهش خارش و ورم کمک می کند. دستمال مرطوب های بسته بندی شده هموروئید (که معمولاً حاوی نارون کوهی هستند) در اندازه های کوچک موجود هستند.

درد بواسیر

درد بواسیر را می توان با راهکارهای متعدد درمان کرد

تسکین دهنده های طبیعی درد بواسیر

درمان درد بواسیر با آب تربچه

یک چهارم فنجان آب تربچه را روزانه ۲ بار (صبح و شب) بنوشید و به مرور زمان میزان آن را به نصف لیوان برسانید.

درمان درد بواسیر با لیموی تازه

نصف یک لیمو ترش را داخل یک لیوان شیر گرم بچکانید. همچنین می‌توانید کمی عسل نیز به آن اضافه کنید. روزانه سه تا چهار بار این محلول را بنوشید. لیمو دیواره رگ‌های خونی را تقویت می‌کند. همچنین می‌توانید نصف لیمو ترش را با دمنوش زنجبیل، نعناع و عسل ترکیب کنید و روزانه یک‌بار بنوشید.

درمان درد بواسیر با علف کدو قلیایی یا کدو تلخ

برگ‌های کدو قلیایی را بگیرید و سه قاشق چای‌خوری از آن را با یک لیوان شیر مخلوط کنید و صبح ناشتا بنوشید. این درمان را به مدت یک ماه انجام دهید تا درد هموروئید به طور کامل بهبود یابد.

درمان درد بواسیر با آلوئه ورا

از ژل داخل برگ‌های آلوئه ورا برای از بین بردن التهاب و سوزش مقعد استفاده کنید. برگ آلوئه ورا را در یخچال نگه دارید و ژل آن را به مقعد اعمال کنید.

درمان درد بواسیر با انجیر خشک

انجیر‌های خشک را بشویید و در آب خیس کنید. صبح ناشتا آب انجیر خشک را بنوشید. استفاده از رژیم غذایی حاوی فیبر موجب درمان درد هموروئید خواهد شد.

درمان درد بواسیر با حبوبات

مصرف حبوبات به علت فیبر زیاد برای بهبود هموروئید بسیار مفید می باشد. مصرف این خوراکیها باعث افزایش حجم مدفوع شده و دفع آنرا ساده تر می کند.

درمان درد بواسیر با سرکه سیب

یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب طبیعی را در یک فنجان آب مخلوط کنید و این محلول را روزانه ۲ بار بنوشید. اگر تحمل سوزش اولیه سرکه سیب را دارید با پنبه، سرکه سیب طبیعی را به مقعد بزنید. در آغاز ممکن است سوزش داشته باشد، اما خیلی سریع بهبود خواهد یافت.

درمان درد بواسیر با سیاه دانه

یک قاشق غذاخوری سیاه دانه را روی حرارت تفت داده و با همین مقدار سیاه دانه تفت داده نشده، ترکیب و پودر کنید. روزانه نصف قاشق چای‌خوری از این ترکیب را با آب بنوشید.

درمان درد بواسیر با زیره

یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر زیره را با نوک انگشت نمک مخلوط کنید. این ترکیب را با آب ولرم روزانه یک‌بار بنوشید.

درمان درد بواسیر با روغن بادام

می روغن بادام را روی پنبه بریزید و آن را به مقعد بزنید. می‌توانید این کار را روزانه چند بار انجام دهید.

درمان درد بواسیر با روغن زیتون

روغن زیتون هم به علت خواص آنتی اکسیدانی که دارد برای درمان هموروئید بسیار مفید می باشد. همچنین روغن زیتون کمک می‌کند که رگ‌های خونی حالت ارتجاعی داشته باشند و خونریزی هموروئید کمتر اتفاق بیفتد. روزانه مقعد را با روغن زیتون چرب کنید.

داروهای گیاهی برای درد بواسیر

درمان های خانگی می توانند درد بواسیر را کاهش دهند

نحوه کاهش و درمان فوری درد بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید معمولا با درد و ناراحتی زیادی همراه است و گاهی تحمل این درد برای افراد مبتلا سخت است. از همین روی اکثر بیماران به دنبال روش‌هایی برای درمان فوری درد بواسیر هستند. اما برای کاهش درد بواسیر چه باید کرد؟ برای تسکین و کاهش درد بواسیر می‌توان از روش‌های خانگی و دارویی استفاده کرد که شامل این موارد است:

کاهش درد بواسیر با مصرف فیبر

مصرف غذاهای حاوی فیبر می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود بیماری شما داشته باشد، زیرا این مواد غذایی در نرم شدن مدفوع و افزایش حجم آن موثرند و می‌توانند به درمان فوری درد بواسیر کمک کنند. از جمله مواد غذایی دارای فیبر می‌توانیم به انواع سبزیجات،میوه های تازه، حبوبات و گندم اشاره کنیم. در صورتی که به هر دلیلی قادر به مصرف این مواد غذایی نیستید می‌توانید از ملین های گیاهی مثل اسفرزه استفاده نمایید.

کاهش درد بواسیر با ورزش

انجام ورزش و فعالیت های فیزیکی، استقامت در برابر بیماری ها را افزایش داده و به کاهش وزن کمک می نماید، در واقع می‌توان گفت انجام ورزش در افزایش فعالیت های روده و درمان درد بواسیر موثر است. با ورزش و فعالیت بدنی مدفوع نرم شده و دفع آن نیازمند وارد آمدن فشار بیش از اندازه نمی‌باشد. لازم است حداقل سه مرتبه در طول هفته ورزش کنید، که این ورزش شامل پیاده روی، شنا و… می‌باشد.

کاهش درد بواسیر با مصرف قرص

مصرف قرص‌ها با افزایش قدرت وریدها و افزایش گردش لنفاوی در درمان هموروئید موثر هستند. از طرفی می‌توانند به سرعت علائم ناشی از این بیماری را کاهش دهند. یکی از مهم‌ترین داروهایی که برای درمان فوری درد بواسیر توصیه می‌شود، Phlebotonics است که به سرعت علائم بیماری را کاهش می دهد. داروهای هیدروکورتیزون و لیدوکائین از داروهای ضدالتهابی هستند که در درمان بواسیر به کار می روند.

کاهش درد بواسیر با کمپرس یخ

قرار دادن بسته یخ یا کمپرس سرد در کاهش تورم ناحیه ی درگیر موثر است، این روش می‌تواند تاثیر مستقیم و موثری در بهبود هموروئیدهای دردناک شده و بزرگ داشته باشد. به یاد داشته باشید همیشه یخ را در پارچه و یا حوله ای بپیچید و مستقیماً بر روی ناحیه ی درگیر قرار ندهید.

کاهش درد بواسیر با استفاده از پماد

یکی از بهترین پمادهایی که برای تسکین درد بواسیر توصیه می شود، پماد آنتی هموروئید و ام جی است، این پماد قادر است علائم این بیماری از جمله درد و سوزش ناشی از آن را به سرعت کاهش دهد.

کاهش درد بواسیر با نشستن در آب گرم

آب گرم می‌تواند تاثیر خوبی در درمان فوری درد بواسیر داشته باشد، زیرا در کاهش علائم این بیماری از جمله درد و سوزش موثر است. برای انجام این روش می‌توانید از حمام سیتز که به شکل لگنی در توالت فرنگی قرار می گیرد و یا تشت آب گرم استفاده نمایید. بهترین زمان انجام این روش بلافاصله بعد از دفع مدفوع و به مدت 15 دقیقه می باشد. اگر پیشنهادات فوق ناراحتی را تسکین نمی بخشند، باید دارو مصرف کنید.

مصرف فیبر و درمان درد بواسیر

درمان درد بواسیر با مصرف فیبر امکان پذیر است

دارو درمانی برای کاهش درد بواسیر

1- می توانید از شیاف گلیسیرین استفاده کنید

شیاف گلیسیرین میتواند به روانکاری در ناحیه (مقعد) و کاهش درد هموروئید کمک کنند. از شیاف پس از دفع مدفوع استفاده کنید، زیرا آنها می توانند تمایل به عبور مدفوع را نیز تحریک کنند.

از این شیاف ها برای یک هفته تا 10 روز استفاده کنید. استفاده طولانی تر می تواند به ناحیه مقعد آسیب برساند و منجر به مشکلات دیگر شود. شما همچنین می توانید ناحیه مقعد را با روغن مایع یا پماد حاوی اکسید روی چرب کنید.

2- از پمادی که حاوی 1٪ هیدروکورتیزون است استفاده کنید

هیدروکورتیزون یک استروئید است که می تواند به کاهش التهاب و خارش کمک کند. مجددا بعد از یک هفته تا 10 روز مصرف را متوقف کنید، زیرا مصرف طولانی مدت می تواند به پوست مقعد آسیب برساند و منجر به مشکلات جدی شود.

از یک داروساز بخواهید که به شما کمک کند که یک بی حس کننده ی موضعی مناسب برای کاهش درد هموروئید پیدا کنید. داروساز ممکن است یک کرم یا پماد مانند Aveno Anti-itch، Nupercainal، Solarcaine یا Lidoderm را توصیه کند. اما قبل از استفاده ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است با داروهای دیگری که استفاده می کنید تداخل داشته باشد.

3- استفاده از دارو های تسکین دهنده

شما می توانید از تسکین دهنده های دیگری همچون داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی برای کاهش درد هموروئید استفاده کنید. داروهای آسپیرین، استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن (مورتین) ، ناپروکسن (Aleve) که میتوانند درد هموروئید را بطور موقت تسکین دهند استفاده کنید.

توجه داشته باشید که آسپرین را بدون مشورت با دکتر به کودکان یا نوجوانان ندهید. زیرا باعث تورم در کبد و مغز می شود و می تواند باعث مشکلات خیلی جدی شود.

مراجعه به پزشک برای درمان درد بواسیر

در صورت تداوم درد بواسیر به پزشک مراجعه کنید

چه موقع برای درمان درد بواسیر نیاز به درمان پزشکی دارید؟

اگر بیش از یک هفته از درمان های خانگی برای درمان هموروئید استفاده کرده و هنوز احساس خوبی ندارید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک سایر روش های درمانی را معرفی کرده و هموروئید را معاینه کرده تا مطمئن شود که هیچ گونه عارضه جدی یا مشکل اساسی وجود ندارد.

در موارد زیر برای درمان درد بواسیر سریعا اقدام کنید:

  • در صورت خونریزی مقعد سریعاً با پزشک تماس بگیرید.
  • اگر خون قرمز روشن روی دستمال توالت یا کاسه توالت مشاهده کردید فورا به پزشک مراجعه کنید تا شما را معاینه کند. در حالی که خونریزی مقعد یک علامت شایع هموروئید است، ممکن است نشاندهنده ی وضعیت خطرناکی مانند سرطان روده بزرگ نیز باشد.
  • اگر بالای ۴۰ سال دارید یا علائم دیگری مانند تغییر رنگ یا اجابت مزاج مشاهده کردید باید وضعیت را ارزیابی کنید.
  • اگر خونریزی متوقف نشده و احساس سرگیجه یا ضعف دارید، با اورژانس تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.
  • علاوه بر خونریزی قرمز روشن، اگر مدفوع سیاه یا تیره هست، به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نشانه ی خونریزی بیشتر در دستگاه گوارش (مثلاً در روده یا معده) باشد.
  • اگر مشکوک به هموروئید هستید، به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر علائم هموروئید را دارید، حتماً پزشک باید هموروئید را تأیید کند. پزشک می تواند دلایل دیگر را رد کند. پزشک می تواند با معاینه مقعد هموروئید داخلی یا خارجی را تشخیص دهد.
  • اگر پزشک مشکوک به دلایل دیگری غیر از هموروئید باشد، ممکن است آزمایش گسترده تری مانند سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی را توصیه کند. این آزمایشات شرایط دیگری مانند سرطان روده بزرگ یا پولیپ روده را بررسی می کنند.
  • اگر درد یا ناراحتی مقعد دارید برای درمان پزشکی اقدام کنید.
  • هموروئید اغلب باعث درد و ناراحتی می شود، اما بهتر است پزشک علائم را ارزیابی کند. پزشک با شما در مورد مدیریت درد و دلایل وخیم تر صحبت می کند.
  • از دیگر علل احتمالی درد مقعد یبوست، شقاق مقعد (یک پارگی کوچک در پوست داخل یا اطراف مقعد)، عفونت مقعد، و فیستول مقعد است.
  • بعضی اوقات رگ خونی در مقعد باعث پارگی و لخته شدن و در نتیجه درد شدید و ورم می شود. برای درمان این نوع هموروئید نیاز به درمان پزشکی دارید.

درمان درد بواسیر با جراحی

با جراحی می توان از شر درد بواسیر راحت شد

جراحی آخرین راه حل برای درمان درد بواسیر است

اگر هیچ کدام از این روش ها کمک نکنند، یا اگر هموروئید شما داخلی باشد، ممکن است که لازم باشد به دنبال جراحی باشید. درمان طبی ممکن است شامل تزریق برای کاهش اندازه هموروئید باشد. همچنین می تواند شامل بانداژ کردن برای خنثی سازی جریان خون و یا تزریق پودر برای بستن هموروئید باشد. در بعضی موارد ممکن است به جراحی برای برداشتن هموروئید بزرگ نیاز داشته باشید.

برخی از روش های جراحی هموروئید به هیچ برشی نیازی ندارند. گاهی اوقات ممکن است هموروئید های مختلف با یک روش ساده قابل درمان باشد.

بیشتر بخوانید:

التهاب هموروئید (بواسیر) و درمان آن

۱۹ روش خانگی قدرتمند برای درمان سریع بواسیر (هموروئید)

بواسیر و درمان هموروئید بدون عمل جراحی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا