جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
درس هفتم علوم پنجم ابتدایی چه خبر 2 گیرنده پوست_6577899531f97.jpeg
درس هفتم علوم پنجم ابتدایی چه خبر 2 گیرنده پوست_6577899531f97.jpeg

درس هفتم علوم پنجم ابتدایی چه خبر 2 گیرنده پوست

سرفصل های این مقاله

درس هفتم علوم پنجم ابتدایی چه خبر 2 گیرنده پوست

دانش آموزان در اردو مشغول آماده کردن سفره ی غذا هستند.

مصطفی و محمّد ظرف های نان را در سفره می گذارند. بوی نان تازه اشتهای بچّه ها را باز می کند.

نان تازه چه مزه ی خوبی دارد!
ما بوها و مزه های مختلف را چگونه احساس می کنیم؟

separator line

آموزش درس هفتم علوم پنجم ابتدایی چه خبر 2

در درس 5، دانش آموزان با مغز و عصب آشنا شدند و آموختند که مغز از طریق عصب، اطلاعاتی را از چشم و گوش دریافت می کند.

در درس 6 دانش آموزان با دوحس بینایی و شنوایی و ساختارهای مربوط به آنها، چگونگی دیدن اجسام و شنیدن صداها و راه های حفظ سلامت چشم و گوش آشنا شدند.

آمادگی از قبل:

مواد و وسایل لازم را که با مشارکت دانش آموزان و والدین تهیه کرده اید، پیش از هر جلسه با کمک دانش آموزان آماده توزیع کنید تا کار در جلسه آموزش سریع تر پیش برود.

ترتیبی بدهید تا از میوه ها و سبزیجات و سایر خوراکی ها بیشترین استفاده بشود و چیزی هدر نرود.

نظافت و بهداشت و ایمنی هنگام کار در کلاس حفظ شود.

separator line

صفحه 53 علوم پنجم ابتدایی

در تصویر ورودی دانش آموزان هنگام صرف غذا دیده می شوند.

می توانید درس را پس از اینکه دانش آموزان صبحانه یا میان وعده را خوردند، آغاز کنید و از آنها بخواهید دربارهٔ مزه هایی که حس کرده اند، گفت و گو کنند و پرسش آغاز درس را مطرح کنید.

separator line

صفحه 54 علوم پنجم ابتدایی

در فعالیت این صفحه دانش آموزان باید تفاوت مزهٔ یک غذای جامد با مایع را احساس کنند.

غذای مایع سریع تر با بزاق مخلوط می شود و مزهٔ آن را سریع تر احساس می کنیم.

به کمک دانش آموزان از این فعالیت نتیجه گیری کنید.

separator line

صفحه 55 علوم پنجم ابتدایی چه خبر

از بچه ها بخواهید تصویر این صفحه را که ارتباط مغز و زبان و عصب را نشان می دهد ببینند و دربارهٔ موضوع این تصویر گفت و گو کنند.

هدف گفت وگو کنید، یادآوری مزه ها است. بچه ها معمولاً به چهار مزهٔ شوری، شیرینی، تلخی و ترشی، اشاره می کنند.

separator line

صفحه 56 علوم پنجم ابتدایی چه خبر

آزمایش کنید: در این آزمایش دانش آموزان اثر بوی خوردنی در تشخیص آن را بررسی می کنند.

نکتهٔ مهم این است که دانش آموزان مقداری از خوردنی ها را برای آزمایش آماده و از اسراف پرهیز کنند.

خوردنی های آزمایش را باید کمی قبل از انجام آزمایش رنده کرد تا تازه باشند.

separator line

صفحه 57 علوم پنجم ابتدایی چه خبر

گفت و گو کنید: وقتی جسمی را به بینی نزدیک می کنیم، ذره های بودار بیشتر به بینی وارد می شوند و بو را بهتر احساس می کنیم.

با توجه به آموخته های درس های قبلی دانش آموزان می توانند درباره پرسش های متن درس گفت وگو کنند

سپس با بررسی تصویر و خواندن متن درس نتیجه گیری کنند.

separator line

صفحه 58 علوم پنجم ابتدایی چه خبر

گفت و گو کنید: گاهی سوختن غذا و یا نشت گاز ممکن است به آتش سوزی منجر شود و در این مواقع، حس بویایی می تواند به حفظ جان ما کمک کند.

همچنین با احساس بوی غذای فاسد، از خوردن آن خودداری می کنیم و دچار مسمومیت غذایی نمی شویم.

دربارهٔ حس لامسه هم، دانش آموزان با مشاهدهٔ پوست دست خود، گفت و گو می کنند.

این سؤال که در دستتان چه چیزهایی می بینید مقدمه ای برای موضوع پوست و حس لامسه است.

در پاسخ به این سؤال ممکن است دانش آموزان به رگ، مو، ناخن، چین خوردگی های پوست، خال و…، اشاره کنند.

پوست به علت تولید چربی در غده های چربی، چرب می شود و به علت تولید عرق در غده های عرق و خروج آن از منافذ پوست مرطوب می شود.

با عرق کردن گرمای اضافی بدن و نیز مواد زائد از آن دفع می شود.

لایهٔ رویی پوست، سلول های مرده ای هستند که به تدریج می ریزند.

شکل ساختار پوست در این صفحه با هدف معرفی گیرنده های پوست آورده شده اند.

تفاوت شکل گیرنده ها و محل قرارگیری آنها در شکل فقط با این هدف آمده است که بچه ها ببینند که گیرنده های متفاوت، محرک های متفاوت را دریافت می کنند.

برای معرفی گیرنده های لمس، می توانید از بچه ها بخواهید نوک انگشت و یا ته یک مداد را بر روی دست خود بکشند و احساس خود را بیان کنند.

از آنها بخواهید توضیح دهند چگونه وجود مداد را روی دست خود حس می کنند یعنی مغز آن را درک می کند.

دانش آموزان باید آموخته ها ی قبلی خود را از رابطهٔ گیرنده، عصب و مغز بیان کنند و یا آن را با یک نقاشی یا طرح نشان دهند

separator line

صفحه 59 علوم پنجم ابتدایی چه خبر

کاوشگری:

هدف این کاوشگری این است که مشخص شود تعداد گیرنده های لمس در کدام قسمت دست، بیشتر و در کدام قسمت آن، کمتر است.

در جاهایی که تعداد این گیرنده ها بیشتر باشد، حساسیت بیشتری به لمس و تماس وجود دارد.

بهتر است در این آزمایش از گیره های گرد استفاده کنید.

گیره ها را خودتان با چرخاندن سر آزاد آنها، باز کنید و روی مقوا بچسبانید.

فاصلهٔ گیره ها را طبق شکل از لبهٔ داخلی گیره ها، اندازه بگیرید.

در این فعالیت بر حفظ ایمنی تأکید کنید و مراقب باشید بچه ها صدمه نبینند.

پس از چندبار کار با گیره ها، ممکن است آنها شل شوند.

توجه داشته باشید هر دو گیره، فاصلهٔ یکسانی از مقوا داشته باشند و فاصلهٔ آنها نیز تغییر نکند.

هربار آزمایش باید در جای یکسان از کف دست یا پشت آن و… انجام شود.

هربار آزمایش با یک گیره را به طور تصادفی قبل و یا بعد از آزمایش دوگیره ای، انجام دهید تا آزمایش شونده فقط احساس خود را بیان کند.

نتیجهٔ آزمایش این است که نوک انگشتان، حساس ترند، پس گیرنده های لمس بیشتری دارند.

هرچه که فاصلهٔ گیره ها کمتر شود، یک نقطهٔ تماس را احساس می کنیم، حتی اگر دوگیره را تماس داده باشیم.

در نوک انگشت حتی در فاصلهٔ یک میلی متری هم دو نقطه را احساس می کنیم.

separator line

صفحه 60 علوم پنجم ابتدایی چه خبر

فکر کنید: سر انگشتان حساس تر از جاهای دیگر دست هستند.

علاوه بر آن، این حساسیت در افراد روشندل بیشتر است.

جمع آوری اطلاعات:

دانش آموزان می توانند به این موارد اشاره کنند.

استفاده از غذاهای دارای ویتامین مانند سبزیجات و میوه های تازه

شست وشوی روزانهٔ پوست دست و صورت و چند نوبت در هفته

استفاده از کلاه لبه دار و مواد ضدآفتاب

پرهیز از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش آفتاب

تمییز دو نقطه: روشی که برای ارزیابی قدرت تفکیک لامسه ای فرد به کار می رود، توانایی تمییز دو نقطه است.

separator line

دانستنی های درس هفتم علوم پنجم ابتدایی چه خبر 2

چشیدن

زبان ماهیچه ای است که به جویدن غذا در دهان و مخلوط شدن آن با بُزاق(آب دهان) کمک می کند.
روی زبان برجستگی هایی وجود دارد. این برجستگی ها مزه ی غذا را دریافت می کنند و از طریق عصب چشایی به مغز پیام می فرستند.

وقتی غذا را می جَویم، ذرّه های آن در بزاق دهان حل می شوند.

در همین زمان، عصب چشایی به مغز پیام می برد و ما مزه هایی مثل شیرینی یا تلخی را تشخیص می دهیم.

وقتی در فصل بهار در باغ یا بوستان قدم می زنیم، بوی گل های گوناگون به مشام می رسد.

پس از باران، بوی خاک باران خورده را احساس می کنیم. وقتی به خانه وارد می شویم، بوی خوش غذا به مشاممان می رسد. حتّی بوی یک عطر، ما را به یاد کسی می اندازد که از آن استفاده می کند.

بوی خوش برای ما دلپذیر است امّا بوی ناخوشایند ما را آزرده می کند.

separator line

درس هفتم علوم پنجم ابتدایی چه خبر 2 بوییدن

وقتی گلی را می بوییم، درون بینی مان چه اتّفاقی می افتد؟
بوی موادّ گوناگون را چگونه احساس می کنیم؟

با بوییدن یک گل، ذرّه های بودار همراه هوا وارد بینی می شوند.

این ذرّه ها به سلّول های گیرنده ی بو، که در قسمت بالای بینی قرار دارند، می رسند.

سلّول های گیرنده ی بو به مغز پیام می فرستند و ما بوهای مختلف را تشخیص می دهیم.

ذرّه های بودار را نمی توانیم با چشم ببینیم.

لمس کردن

به پشت و کف دست خود نگاه کنید؛ چه چیزهایی مشاهده می کنید؟
پوست، بدن ما را پوشانده است و از آن در برابر میکروب ها، سرما وگرما محافظت می کند.

در پوست گیرنده های گوناگونی قرار دارند.

این گیرنده ها، مغز را از وجود سرما، گرما، لمس و تماس آگاه می کنند. برای مثال، وقتی حشره ای روی پوست ما حرکت می کند،

گیرنده های پوست به مغز پیام می فرستند و ما را از وجود آن آگاه می کنند.

تعداد گیرنده های لمسی در بعضی از بخش های بدن بیشتر از جاهای دیگر است.

هر جا که تعداد این گیرنده ها بیشتر باشند، پوست آن قسمت، حسّاس تر است.

separator line

حتماً بخوانید:

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: