حکم خواندن قرآن هنگام عادت ماهانه چیست؟
حكم تلاوت قرآن از سوی خانمی که در عادت ماهیانه است چیست؟
خواندن قرآن در قاعدگی
یکی از چیزهایی که بر حائض در دوران قاعدگی حرام است خواندن سوره ای (یا حتی یک حرف از این سوره ها) است که سجده واجب دارد و آن چهار سوره است: نجم، فصلت، سجده و علق .
نظر مراجع درباره خواندن سوره سجده دار در قاعدگی
آیت الله مکارم: خواندن یکی از آیات سجده حرام است. ولی خواندن غیر آیه سجده از سوره سجده مانعی ندارد.
آیات عظام خوئی، گلپایگانی، صافی، سیستانی و تبریزی: خواندن هر یک از آیات دارای سجده واجب حرام است.
آیت الله خامنه ای: خواندن قرآن بهجز آياتى كه سجده واجب دارد براى حائض جايز است اگر چه كراهت دارد.
آیت الله سیستانی: در زمان حیض فقط خواندن چهار آیه ای که دارای سجده واجب است اشکال دارد و خواندن آیات دیگر آن سوره ها اشکال ندارد.
آیات عظام امام خمینی، بهجت، فاضل، نورى: افزون بر آیات سجده دار، باید از خواندن کل این چهار سوره نیز اجتناب شود.
آیت الله وحید: افزون بر آیات سجدهدار، بنا بر احتیاط واجب باید از خواندن کل این چهار سوره نیز اجتناب شود.
آیت الله خامنه ای: خواندن قرآن در دوران عادت ماهانه، اشکالی ندارد؛ ولی خواندن آیاتی که سجده واجب دارد، جایز نیست و خواندن بقیه آیات، اشکالی ندارد؛ ولی خواندن بیش از 7 آیه، کراهت دارد؛ یعنی ثوابش کم تر است.
آیت الله هادوی تهرانی: خواندن قرآن در حال عادت مستحب است، مگر سوره هایی که آیات سجده واجب در آنها وجود دارد.
آیات عظام امام، بهجت، فاضل لنکرانی و نوری: علاوه بر خواندن آیه سجدهدار، خواندن بقیه آن سوره نیز حرام است.
آیات عظام تبریزی، سیستانی، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی: تنها خواندن آیه سجدهدار، حرام است و خواندن بقیه سوره حرام نیست.
آیتالله وحید خراسانی: خواندن آیه سجدهدار، حرام است و بنابر احتیاط واجب، خواندن بقیه سوره نیز حرام است.
گوش دادن به سوره های سجده دار در قاعدگی
آنچه که بر زن حائض حرام است، تنها خواندن سورههای سجدهدار است؛ ولی گوش دادن به آن اشکال ندارد و اگر به آیه سجدهدار گوش دهد، باید سجده آن را به جا آورد.
کراهت خواندن قرآن در قاعدگی
- خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هائی که سجده واجب ندارد.
- همراه داشتن قرآن و رساندن جایی از بدن به حاشیه برای حائض مکروه است.
آیت الله بهجت: خواندن بیشتر از هفت آیه تا هفتاد آیه از سوره هائی که سجده واجب ندارد بنابر احوط، ولی بیشتر از هفتاد آیه کراهت شدیدتری دارد.
آیت الله مکارم: خواندن بیشتر از هفت آیه از قرآن، حتی از سوره هائی که سجده واجب ندارد.
آیت الله سیستانی: تلاوت بیش از هفت آیه به جز آیات سجده که به کلی نیست کراهت دارد و معنای کراهت در اینجا کمتر بودن ثواب می باشد.
خواندن زیارت عاشورا و دعای کمیل در قاعدگی
خواندن زیارت عاشورا و هر دعا و ذکری در ایام عادت ماهیانه جایز است. چنانچه زیارت و دعا و ذکر را از روی نوشته و کتاب می خواند باید مواظب باشد دست روی اسامی مقدسه مانند اسامی خدا و پیامبر و معصومین و یا کلماتی که از آیات قرآن محسوب می شود (مثل جمله «افمن کان مؤمن کمن کان فاسقا لا یستوون» که در دعای کمیل است و این آیه قرآن است) نگذارد.
مستحب است زن حائض در وقت نماز، خود را از خون پاک نماید و پنبه و دستمال را عوض کند و وضو بگیرد و در جای نماز رو به قبله بنشیند و مشغول ذکر و دعا و صلوات شود.لازم به یادآوری است که وضو گرفتن در زمان حیض گرچه خوب است لکن مجوز لمس اسامی مقدسه و آیات قرآن نمی شود.
آیات عظام امام، بهجت، فاضل لنکرانی و نوری: خواندن دعای کمیل برای زن حائض اشکال ندارد؛ ولی باید آیه یاد شده را بر زبان جاری نکند.
آیات عظام تبریزی، خامنهای، سیستانی، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی: خواندن دعای کمیل و نیز آیه یاد شده برای زن حائض اشکال ندارد؛ چه این که خواندن اصل آیه سجدهدار برای حائض حرام است، نه باقی سوره.
آیتالله وحید خراسانی: خواندن دعای کمیل برای زن حائض اشکال ندارد؛ ولی بنابر احتیاط واجب آیه یاد شده را بر زبان جاری نکند.
قرآن خواندن در قاعدگی بر مبنای روایات
زراره از امام صادق (ع) پرسید که آیا حائض و جنب میتواند چیزی از قرآن بخواند؟ فرمود بله هر چه بخواهد می تواند بخواند و خدا را در همه حال یاد کند جز سجده.
خواندن قرآن در دوران قاعدگی با تبلت و موبایل
خواندن قرآن برای شخصی که در دوران قاعدگی به سر می برد و همچنین خواندن قرآن برای شخص بی وضو جایز است اما نه زن حائض و نه شخص بی وضو نمی توانند در این حالت قرآن را لمس نمایند و بایستی تلاوت قرآن از حفظ باشد و یا بدون لمس مصحف باشد. همچنین این دو گروه می توانند قرآن را از روی گوشی موبایل، تبلیت و کامپیوتر تلاوت کنند و این سه ابزار را لمس نمایند.
خطاطی قرآن در قاعدگی
برای خوشنویسی قرآن در زمان حیض اگر مطمئن است که دستش به نوشته (آیات) برخورد نمیکند، اشکال ندارد.
دست زدن به ترجمه قرآن در قاعدگی
دست زدن به ترجمه قرآن (به هر زبانی که باشد)، در زمان حیض اشکال ندارد.اگر در ترجمه قرآن، خود کلمات قرآن و یا نام خدا (به هر زبانی که باشد) به کار رفته باشد، نباید به آن کلمات بدون طهارت دست زد. البته در مورد نام خدا برخی احتیاط واجب و عدهای احتیاط مستحب کردهاند.
دست زدن به جلد و حاشیه قرآن در قاعدگی
دست گذاشتن روی خط قرآن، برای هر کسی که طهارت (وضو، غسل و تیمم) ندارد، حرام است. اما مسّ جلد یا حاشیه قرآن، اشکال ندارد و تنها مکروه است.
تایپ متن قرآن در قاعدگی
خانم حائضی که به وسیله ماشین آیات قرآن را تایپ میکند لازم نیست که وضو داشته باشد.
قرآن بر سر گذاشتن در قاعدگی
آیات عظام امام، بهجت، خامنهای، صافی گلپایگانی و فاضل لنکرانی: آری، جایز است؛ ولی بهتر آن است که قرآن باز را بدون طهارت بر سر نگذارند.
آیات عظام تبریزی، سیستانی و وحید خراسانی: اگر موهای سر تابع و جزء سر شمرده نشود (یعنی کوتاه نباشد)، جایز است.
آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی: بنابر احتیاط واجب، بدون طهارت جایز نیست.