جواب فعالیت های درس 4 علوم چهارم
گام به گام درس 4 علوم چهارم
جواب فعالیت ها | آزمایش کنید | فکر کنید | گفتگو
نام درس : انرژی الکتریکی | موضوع : گام به گام | چهارم ابتدایی
جواب فعالیت ها | آزمایش کنید | فکر کنید | گفتگو
انتخاب سریع صفحه :
گام به گام علوم چهارم / درس 4 :: انرژی الکتریکی
گفتوگو صفحه 28 علوم چهارم
اگر برق خانه شما یک هفته قطع شود، با چه مشکلاتی روبهرو میشوید؟ در این باره در گروه خود گفتوگو کنید.
پاسخ:برق امروزه در بیشتر امور زندگی دخالت دارد. اول از همه تاریکی شبها و بعد قطع شدن ارتباطات مانند تلفن و موبایل، کثیف ماندن لباسها (استفاده نکردن از ماشین لباسشویی)، خراب شدن مواد خوراکی داخل یخچال و مشکلات فراوان دیگر.
فعالیت صفحه 29 علوم چهارم
1- در گروه خود، نام دستگاهها و وسایلی را که با انرژی الکتریکی کار میکنند، بنویسید و جدول زیر را کامل کنید
2- جدول گروه خود را با گروههای دیگر مقایسه کنید.
فعالیت صفحه 30 علوم چهارم
وسایل و مواد لازم: سیم روکشدار، باتری قلمی، چسب نواری برق (لنت)، پایه لامپ، لامپ
1- در گروه خود تلاش کنید با وسایلی که در اختیار دارید، یک لامپ را روشن کنید.
2- پس از روشن کردن لامپ، با رسم شکل نشان دهید که سیم، لامپ و باتری را چگونه به یکدیگر وصل کردهاید. نتیجه کار گروه خود را به کلاس گزارش دهید.
پاسخ: ابتدا دو سیم بر میداریم و سر هر کدام را به دو طرف پایه لامپ وصل میکنیم، سپس دو سر دیگر این سیم را به دو سر باتری وصل میکنیم. لامپ روشن میشود.
– به چیزی که شما درست کردید تا لامپ روشن شود، یک مدار الکتریکی میگویند. در این مدار، در لامپ روشن انرژی از چه شکلی به چه شکلهای دیگری تبدیل میشود؟
پاسخ: انرژی الکتریکی به نورانی تبدیل میشود.
3- با استفاده از یک باتری و فقط یک قطعه سیم، لامپی را روشن کنید. پس از روشن شدن لامپ، شکل مدار را رسم کنید.
4- اگر بخواهید لامپ را روشن و خاموش کنید، چه تغییری در مدار ایجاد میکنید؟ شکل این مدار را رسم کنید.
پاسخ: یک کلید در مسیر سیم بین باتری و لامپ قرار میدهیم.
فعالیت صفحه 31 علوم چهارم
وسایل و مواد لازم: سیم روکشدار، باتری، چسب نواری برق (لنت)، پایه لامپ، لامپ
1- با وسایلی که در اختیار دارید، مداری بسازید که بتوانید با آن دو لامپ را روشن کنید.
2- پس از روشن شدن هر دو لامپ، شکل مداری را که ساختهاید رسم کنید.
3- شکل مدار خود را با شکل مدار گروههای دیگر مقایسه کنید.
4- شکل مدار گروه خود را با شکلهای زیر مقایسه کنید. مدار شما به کدام یک شبیه است؟
5- پیشبینی کنید که اگر در مدارهای شکل بالا یکی از لامپها را باز کنید، لامپ دوم روشن میماند؟ یا خیر؟
پاسخ: در مدار موازی اگر یکی از لامپ ها را باز کنیم دیگری روشن میماند ، اما در مدار متوالی اگر یکی از لامپ ها را باز کنیم دیگری خاموش میشود.
6- با آزمایش، درستی پیش بینی خود را بررسی کنید. سپس آنچه را مشاهده میکنید بنویسید.
پاسخ: اگر مدار متوالی باشد و ما یک لامپ را باز کنیم لامپ دوم خاموش میشود. اما اگر مدار موازی باشد اگر یک لامپ را باز کنیم لامپ دوم پر نور تر میشود.
فکر کنید صفحه 32 علوم چهارم
اگر در مدارهای زیر کلید را ببندیم:
الف) کدام لامپ روشن نمیشود؟
پاسخ: مدار شماره 1 زیرا دو سر نام باتری نباید در کنار یکدیگر قرار گیرد ، در غیر این صورت جریان (برق) عبور نمی کند و لامپ روشن نمی شود.
ب) در کدام مدار نور لامپ بیشتر است؟
پاسخ: مدار شماره 3 زیرا این مدار دارای 2 باتری است و آنها به درستی قرار گرفته اند.
فعالیت صفحه 33 علوم چهارم
چراغ راهنما بسازید
چراغ راهنما به سه رنگ زرد، قرمز یا سبز دیده میشود. در گروه خود با استفاده از سه لامپ و وسایل لازم، یک چراغ راهنمای ساده بسازید. چراغ راهنمای گروه خود را به هم کلاسیهایتان نشان دهید و روش کار آن را بیان کنید.
پاسخ: برای ساختن چراغ راهنما از مدار موازی استفاده کرده و برای نشان دادن رنگها از لامپهایی به رنگ زرد، قرمز و سبز استفاده کردیم. در مسیر هر کدام از لامپها یک کلید قرار میدهیم که آن را روشن یا خاموش کند.
فعالیت صفحه 33 و 34 علوم چهارم
وسایل و مواد لازم: سیم روکشدار، باتری، چسب نواری برق (لنت)، پایه و لامپ، وسیلههای گوناگون
١- مداری مانند شکل زیر ببندید.
٢ – در قسمتی از مدار، بین دو سیم، جسمهای مختلفی مثل میخ، سکه، پاک کن، خط کش پلاستیکی، خط کش فلزی، عروسک، لیوان پلاستیکی، خط کش چوبی و گیره کاغذ قرار دهید.
در جای خالی اخر عبارت “لیوان شیشهای ” را بنویسید
فکر کنید صفحه 34 علوم چهارم
سیمهای برق و روکش آنها را از چه موادی میسازند؟ چرا؟
پاسخ: روکش ها را از پلاستیک می سازند به دلیل:
1- عایق الکتریسیته
2- هزینه کمتر
3- وجود مواد اولیه
4- …
جواب اقدام گروهی دانش آموزان صفحه 35 علوم چهارم
گروهی از بچههای کلاس تصمیم گرفتند با انجام کارهای درست و همراهی افراد خانوادهشان در مصرف برق صرفهجویی کنند. آنها با این کار میخواستند، در حفاظت از منابع انرژی سهیم باشند. برای همین، ابتدا درباره راههای استفاده درست از انرژی الکتریکی گفتوگو کردند و پیشنهادهای خود را ارائه دادند.
من و خانوادهام بین ساعت 7 تا 10 شب از ماشین لباسشویی استفاده نمیکنیم.
پاسخ: چراغ های اضافی خانه را خاموش می کنیم.
از لامپ های LED برای روشنایی استفاده می کنیم.
جهت مشاهده سوالات و گام به گام کتاب های خود؛ کافیست نام درس یا شماره صفحه آن را به همراه عبارت “همگام درس” در گوگل جست و جو کنید.