دسته‌بندی نشده

جواب فعالیت فصل 1 علوم هفتم

جواب فعالیت فصل 1 علوم هفتم

گام به گام علوم هفتم درس اول

جواب فعالیت فصل 1 علوم هفتم

نام درس : تجربه و تفکر | موضوع : گام به گام | پایه هفتم

 

گام به گام علوم هفتم درس اول

انتخاب سریع صفحه :

جواب علوم هفتم  / فصل 1 :: تجربه و تفکر / جواب سوالات و فعالیت های درس اول علوم هفتم | پاسخ سوالات صفحه 4 و 5 و درس 1 علوم تجربی پایه هفتم متوسطه

جواب سوال صفحه 4 علوم هفتم

جواب سوال صفحه 4 علوم هفتم

در هر تصویر، دانش آموزان کدام مهارت یادگیری را در علوم به کار گرفته اند؟

مهارت یادگیری علوم از طریق آزمایش و نتیجه گیری مهارت یادگیری علوم از طریق اندازه گیری

فعالیت صفحه 4 علوم هفتم

1ـ شش بشر 100 میلی ‌لیتری بردارید. آنها را شماره گذاری کنید و با استفاده از استوانه مدرج 50 میلی لیتر آب داخل آنها بریزید.
2- از مواد جامد به اندازه یک قاشق کوچک و از مواد مایع چند قاشق بردارید و به آب داخل بشر ها بیفزایید.
فعالیت صفحه 4 علوم هفتم
3- با همزن، محتویات هر بشر را هم بزنید و مشاهدات خود را یادداشت کنید.
پاسخ: مشاهده می‌کنیم که نمک، جوهر نمک و اتانول در آب حل می‌شوند اما براده آهن، گوگرد و نفت در آب حل نمی‌شوند.
4- اطلاعات به دست آمده از آزمایش را در جدول زیر ثبت کنید.
فعالیت صفحه 4 علوم هفتم

5- اطلاعات به دست آمده از آزمایش را با پیش‌بینی خود مقایسه کنید. چند مورد از پیش‌بینی‌های شما درست بود؟
پاسخ: پیش‌بینی ما این بود که نفت، اتانول و جوهر نمک، چون مانند آب مایع ‌اند، در آب حل می‌شوند و بقیه مواد حل نمی‌شوند. بنابراین پیش‌بینی ما در مورد اتانول، جوهر نمک، براده آهن و گوگرد درست بوده است.

گفت و گو کنید صفحه 4 علوم هفتم

درباره حل یک مسئله به روش علمی گفت‌وگو کنید و مراحل آن را بنویسید.
پاسخ: برای حل مسئله به روش علمی باید مراحل زیر را طی کنیم.
1. احساس مشکل یا مسئله
2. طرح سوال
3. فرضیه سازی
4. آزمایش فرضیه
5. نتیجه گیری

فعالیت صفحه 5 علوم هفتم

۱- در گروه خود چند مورد از تبدیل علم به فنّاوری را که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده‌اند بنویسید و درباره فواید و زیان‌های آنها گفت‌وگو کنید.
پاسخ: هرچند تبدیل علم به فناوری پیشرفت را برای کشو رها به دنبال داشته است، اما اغلب فناوری ها در کنار فواید، معایبی را به دنبال دارند،مثلا با اختراع خودرو جابه جایی مسافران راحت تر و سریع تر شده است اما استفاده از سوخت فسیلی برای به حرکت درآوردن آن آلودگی هوا به ویژه در شهرهای پرجمعیت را افزایش داده است. استفاده از تلفن همراه که موجب آسیب رساندن به سلول ها می شود و …

۲-در گروه خود درباره  سردار شهید حسن طهرانی مقدم و یاران دانشمندش که از پایهگذاران صنعت ساخت موشک در ایران هستند و با بهکارگیری علم و فناوری برای امنیت و استقالل کشور تلاش میکردند، تحقیق کنید.
پاسخ: شهید حسن طهرانی‌مقدم (۶ آبان ۱۳۳۸ – ۲۱ آبان ۱۳۹۰) نظامی ایرانی بود. او در طول جنگ ایران و عراق، از اعضای سپاه پاسداران بود. آخرین سِمَت وی، ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه بود. او به عنوان یکی از پایه‌گذاران برنامه موشکی در سپاه پاسداران شناخته می‌شود به «پدر موشکی ایران» معروف است .طهرانی‌مقدم در سال ۱۳۹۰ در اثر انفجار زاغه مهمات در غرب تهران به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
زندگی نامه:
شهید حسن طهرانی‌مقدم در ۶ آبان ماه ۱۳۳۸ در محله سرچشمه، تهران زاده شد ، وی که در اولین روزهای تشکیل سپاه پاسداران، به عضویت این نهاد درآمده بود، در دوران جنگ ایران و عراق، نخستین فرمانده توپخانه سپاه و بنیانگذار واحد توپخانه در سپاه بود. پس از آن شهید طهرانی‌مقدم مسئولیت واحد توپخانه را به حسن شفیع‌زاده واگذار کرد و به یگان موشکی سپاه پاسداران رفتند و مسئولیت این یگان را برعهده گرفت. او همچنین در تشکیل و بنیان‌گذاری فرماندهی موشکی سپاه پاسداران تأثیرگذار بود. حسن طهرانی‌مقدم با پایان جنگ، وارد حوزه تحقیقات و توسعه فعالیت های موشکی در سپاه پاسداران شد و مسئولیت ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه را برعهده گرفت؛ که توانستند با تبدیل علم به فناوری برای امنیت و استقلال کشور افتخار آفرین باشند. . در دوران پس از جنگ ایران و عراق، طهرانی مقدم وظیفه مدیریت بر پروژه ساخت چند موشک را در واحد موشکی سپاه قبل از علیرضا یزدانی برعهده داشت.

یاد و خاطره سردار شهید حسن طهرانی مقدم و یاران دانشمندش که از پایه گذاران صنعت ساخت موشک در ایران بودند را گرامی می‌داریم.

منابع : ویکی پدیا

اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 5 علوم هفتم

در یک تحقیق گروهی درباره فواید و زیان های یک فنّاوری در محیط زندگی خود گزارش تهیه، و راه هایی را برای کاهش زیان های آن پیشنهاد کنید. گزارش خود را به صورت روزنامه دیواری به کلاس ارائه کنید.
پاسخ: فواید و زیان های فناوری اینترنت
فواید : ارتباط بین انسان ها
دسترسی رایگان و بیشتر نسبت به گذشته در دانش و اطلاعات
دسترسی سریع به اخبار روز جهان
خرید و فروش در فضای مجازی
زیان ها :
کم شدن دید و بازدید های مستقیم
پخش اطلاعات نادرست و غلط
پخش بیشتر شایعات نسبت به گذشته
نا امنی های بیشتر مانند کلاه برداری و سوء استفاده از اطلاعات کاربران
راه هایی را برای کاهش زیان ها:
فرهنگ سازی استفاده از اینترنت
برخورد و تنبیه با افراد سود جو

جهت مشاهده سوالات و گام به گام کتاب های خود؛ کافیست نام درس یا شماره صفحه آن را به همراه عبارت “همگام درس” در گوگل جست و جو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا