دسته‌بندی نشده

تفاوت شاهین و باز چه می باشد ؟

شاهین و باز چه تفاوت هایی با هم دارند ؟

شاهین و باز دو پرنده شکاری هستند که از لحاظ سرعت بالا در هنگام شکار در بین دیگر پرندگان شکاری حرف اول را می زنند. شاهین و باز از زاویه ظاهر و تغذیه با هم تفاوت هایی دارند که در ادامه مقاله بدان خواخیم پرداخت .

پرنده شاهین

Falcon bird - پرنده شاهین

شاهین معمولی پرنده ای بزرگ از تیره ی شاهین سانان “falconidae” است و زیستگاه اصلی آن ها شمال آمریکا می باشد اما دامنه ی رشد و پرورش آن ها از قطب شمال تا مناطق استوایی است.

پرنده شاهین از لحاظ ظاهر

از نظر ظاهری به اندازه ی کلاغ است و رنگ بدن آن آبی خاکستری و سفید و رنگ سر آن مشکی است.

شاهین ها از نظر جنسیت دارای دو شکل متفاوت هستند؛ از لحاظ شکل بال و پر مشابه اند اما از لحاظ اندازه، ماده ها به طور قابل توجهی (30%) بزرگتر از نر ها هستند. وزن نر ها از 424 تا 750 گرم و وزن ماده ها 910 تا 1500 گرم می باشد.

شاهین ها به خاطر سرعت زیادشان مشهور هستند و در طول شکارگاه مشخص خودشان بیش از 322 کیلومتر در ساعت را طی می کنند.

آن ها تقریبا در همه جای کره زمین وجود دارند به جز مناطق قطبی با آب و هوای بسیار سرد، کوه های بسیار مرتفع و جنگلهای بارانی گرمسیری و این امر آن ها را یکی از گسترده ترین گونه های پرنده ساخته است. طول بدنی شاهین ها 34 تا 58 سانتی متر و طول بال هایشان 74 تا 120 سانتی متر است.

پرنده شاهین از لحاظ تغذیه

شاهین ها از پرندگان با اندازه متوسط مانند کبوتران، قمری ها و مرغابی ها تغذیه می کنند.

تخمین زده می شود که در سراسر جهان بین 1500 تا 2000 گونه از این پرنده (حدود یک پنجم گونه های پرنده های جهان) وجود دارد.

پرنده باز شمالی

پرنده باز شمالی

باز شمالی با اندازه متوسط از تیره “Accipitridae” که عقاب، لاشخور و … را نیز شامل می شود و زیستگاه اصلی آن ها در مناطق معتدل نیمکره‌ی شمالی است.

پرنده باز شمالی از لحاظ ظاهر

باز شمالی مانند بقیه گونه های accipiters از نظر ظاهری، اندازه ی ماده ها به طور قابل توجهی بزرگتر از نر ها است.

طول بدنی باز های نر 46 تا 57 سانتی متر و طول بالهایشان 89 تا 105 سانتی متر است و وزن آن ها از 500 تا 1200 گرم است اما طول بدنی باز های ماده 58 تا 69 سانتی متر و طول بالهایشان 108 تا 127 سانتی متر است و وزن آن ها دو برابر وزن بازهای نر و حدودا 820 تا 2200 گرم می باشد.

پرنده باز شمالی از لحاظ تغذیه

بازهای شمالی پرندگان و پستانداران را در انواع مختلف زیستگاه های جنگلی شکار می کنند و برای شکار از سرعت استفاده می کنند که این امر باعث می شود پرندگان و پستانداران فرصت فرار و پوشش خود را نداشته باشند. باز ها اغلب در امتداد انواع زیستگاه ها (مانند لبه جنگل و علفزار) هستند؛ پرواز های کوتاه و سریع به امید اینکه بتواند طعمه های خود را غافلگیر و آن ها را شکار کنند. مهمترین گونه های حیوانی که طعمه های باز ها هستند عمدتا شامل کلاغ آمریکایی، خرگوش برفی و سنجاب قرمز می شود.

separator line

اردک با مرغابی چه تفاوتی دارد ؟

تفاوت بین سمور و راسو در چیست ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا