دسته‌بندی نشده

تشخیص لوازم آرایش اصل از تقلبی با چند ترفند ساده

با توجه به تنوع برندها و حتی انواع محصولات آرایشی و بهداشتی خیلی از کارگاه های کپی برداری از محصولات معروف و برند ها دست بکار شده و برای جذب سرمایه کثیف، محصولات آرایشی خوب را با کیفیت بسیار پایینتر و متاسفانه در برخی از موارد کاملاً اشتباه تولید کرده و با قیمتی ارزان تر وارد بازار می کنند تا با این کلک بتوانند با سوء استفاده از نام یک برند معتبر و فریب مشتریان کسب درآمد کنند.

البته کار به اینجا ختم نمی شود و در مواردی این محصولات قلابی به قدری خطرناک و بی کیفیت هستند که می توانند باعث بروز انواع بیماری های پوستی مانند کهیر، جوش های چرکی، اگزما و … شوند که بدون شک این یک تهدید بزرگ برای همه افرادی هست که تا به امروز از محصولات بدون مارک و یا تقلبی استفاده میکردند.

حال ما میخواهیم به شما پیشنهاد کنیم که به هیچ عنوان از فروشگاه های نامعتبر که هیچگونه مسئولیتی در قبال فروش محصولات خود را ندارند خرید نکرده و همینطور متاسفانه چندیست دستفروشان در معابر، مترو و خیلی از فروشگاه های سیار شروع به تبلیغات منفی و فریب کارانه زده اند که محصولات آرایشی تقلبی را با قیمتی بسیار پایین و غیر منطقی به افراد می فروشند.

نوشته های مشابه

گول ارزانی را نخورید

تولید یک قلم وسیله آرایشی نیازمند ترکیب چندین ماده شیمیایی است که اگر غیرعلمی، بدون نظارت و حتی فاقد کار تحقیقاتی و پژوهش های بالینی باشد به طور حتم موجب بروز آسیب های مختلف پوستی می شود.

گران بودن مواد اولیه اصلی بسیاری از اوقات، افراد سودجو را به مسیری می کشاند که با تولید لوازم آرایش غیراصلی و تقلبی، سلامت مردم را به خطر بیندازند. به طور طبیعی لوازم تقلبی، ارزان تر از محصولات اصلی در بازار عرضه می شود. ماجرا این است که قیمت لوازم آرایشی استاندارد خیلی بالاتر از لوازم آرایشی غیراستاندارد و تقلبی است. تفاوت قیمت یک رژ غیرتقلبی با تقلبی اش دست کم حدود ۶ هزار تومان است، اما باید عوارض استفاده از نوع تقلبی اش را در نظر گرفت.

لوازم آرایشی تقلبی بیشتر از از افغانستان، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس و مرزهای کردستان وارد بازارها می شوند و به جرات می توان گفت که از تمام مارک های مرغوب ، تقلبی آن هم وارد شده اما با قیمت های بسیار ارزان تر. برای نمونه مارک “کلینیک” که جزو لوازم آرایشی قدیمی و معروف است، نمونه های تقلبی آن با نصف قیمت به فروش می رسد. جالب اینجاست که فروشندگان ادعا می کنند که عرضه کنندگان لوازم آرایشی گواهینامه تولید آن ها را کسب کرده اند. گاهی نیز اتفاقات جالبی رخ می دهد مثلا شرکت یاردلی به باند استریت تغییر نام داده اما هنوز محصولات آن با نام یاردلی در بازارهای کشور به چشم می خورد که در پاکستان و افغانستان پر شده اند. معمولا عرضه کنندگان لوازم آرایشی این اجناس را درجه دو می نامند.

 لوازم آرایشی

در ادامه ی متن به راه های تشخیص لوازم آرایش اصل اشاره می شود:

لیبل محصول لوازم آرایش

یکی از روش های موثر برای تشخیص لوازم آرایش اصل توجه به لیبل محصول است. لیبل های نصب شده در هر محصول آرایشی منحصر به فرد می باشد. به عنوان مثال لیبل به کار رفته در کرم پودرهای استی لادر اصل زرد رنگ است. در صورتی که در نمونه های تقلبی این محصول لیبل نصب شده سفید رنگ می باشد.

کد اصالت کالا لوازم آرایش

توجه به کد اصالت کالا از دیگر راه های تشخیص لوازم آرایش اصل از فیک می باشد. لوازم آرایش اصل که دارای مجوز واردات هستند، دارای برچسب اصالت کالا می باشند. قسمتی روی این برچسب وجود دارد که با خراشیدن آن می توانید یک کد ۱۶ رقمی را مشاهده کنید. این کد را می توانید به شماره ذکر شده در برچسب اصالت کالا ارسال کنید. پس از ارسال کد ۱۶ رقمی اطلاعاتی چون تاریخ تولید، تاریخ انقضا، شرکت مبدا و یا کشور سازنده، نام محصول و … برای شما ارسال می شود. در صورتی که اطلاعات مشاهده شده با اطلاعات محصول هم خوانی نداشته باشد، به اصل بودن آن شک کنید و از خرید آن خودداری کنید.

بارکد محصول لوازم آرایش

یکی دیگر از روش های تشخیص اصل بودن محصولات آرایشی بررسی بارکد محصول است. بارکد متشکل از تعداد زیادی خطوط عمودی باریک و گاهی پهن می باشد. زیر این خطوط اعداد مختلفی قرار گرفته است. ۲ الی ۳ رقم اول موجود در بارکدها نشان دهنده کشور سازنده و یا مبدا محصول می باشد. در صورتی که این سه رقم کشور سازنده محصول را مشحص نکند از خرید آن منصرف شوید. سایر اعداد موجود در این بارکد نیز نشان دهنده کد شرکت، کد محصول و کد کنترل محصول می باشند.

نوع بسته بندی لوازم آرایش

از دیگر روش های موثر در تشخیص اصل بودن لوازم آرایشی، نوع بسته بندی محصولات و کیفیت آن هاست. لوازم آرایش اصل و با کیفیت عموما بسته بندی های مرغوبی دارند. همچنین، لوازم آرایش اصل علاوه بر بسته بندی با کیفیت، توسط سلفون و یا پارکت نایلونی آکبند می شوند.

فونت نوشته های روی محصول لوازم آرایش

توجه به فونت از دیگر راه های تشخیص اصل بودن لوازم آرایش اصل از فیک می باشد. اصولا فونت های به کار رفته در محصولات و یا لوازم آرایش اصل از ظرافت خاصی برخوردار هستند. ظرافت، نوع فونت به کار رفته و کیفیت فونت ها در تشخیص اصل بودن محصولات به شدت موثر می باشد.

کیفیت چاپ اطلاعات روی محصول لوازم آرایش

برای تشخیص اصل بودن لوازم آرایشی و یا محصولات می توانید به کیفیت اطلاعات چاپ شده بر روی بسته بندی محصولات و خود محصول توجه کنید. در حقیقت، اطلاعات چاپ شده روی جعبه و خود محصول مانند مواد تشکیل دهنده، چاپ برند، مدل محصول و … کیفیت بالایی دارند که در محصولات تقلبی دیده نمی شود.

توجه به بوی لوازم آرایش

بو از دیگر راه های تشخیص اصل بودن لوازم آرایشی است. لوازم آرایش اصل دارای بو و رایحه ملایم و مطبوع هستند. در صورتی که لوازم آرایشی فیک عموما با بوی تند و زننده ای شبیه به بوی مواد نفتی همراه هستند.

توجه به بافت محصول لوازم آرایش

بافت لوازم آرایشی عموما بیشتر برای تشخیص کرم پودرهای اصل از فیک کاربرد دارد. بافت کرم پودرهای اصل بسیار سبک است، در صورتی که کرم پودرهای تقلبی عموما بافتی چسبنده دارند. لوازم آرایش اصل و اورجینال بافتی کاملا یک دست و همگن دارند. بنابراین نکته بسیار مهمی که هنگام انتخاب کرم پودر باید به آن توجه کنید، بافت آن است.

کیفیت بسته بندی لوازم آرایش

نوع متریال به کار رفته در تولید و ساخت مخزن های نگهدارنده لوازم آرایشی از دیگر مواردی است که در شناسایی اصل و یا فیک بودن آن ها به شما کمک می کند. به طور معمول، برای تولید ظرف و بسته بندی های لوازم آرایش اصل از متریال های بسیار با کیفیت و زیبا استفاده می شود. اما از آنجایی که برای تولید محصولات تقلبی هزینه زیادی نمی شود، بنابراین جنس بسته بندی آن ها نیز نامرغوب و بی کیفیت است.

توجه به بو و غلظت مواد آرایشی

در لوازم آرایشی معتبر نباید هیچ نوع مواد عجیب و غریب یا درخشش نامناسب وجود داشته باشد، به ویژه زمانی که محصول مات و تیره باشد. لوازم آرایشی و بهداشتی کرمی نباید از هم جدا شوند و یا حاوی ناخالصی باشد. رژ لب های جعلی معمولا کمتر جذاب هستند و دارای نقایصی هستند.
ریمل مژه دار مارک واقعی همیشه دارای بوی بسیار ملایم است. اگر محصول بوی بد یا شدید عطر داشته باشد، پس یک لوازم آرایشی جعلی است. همچنین فرچه ریمل مژه و ابرو جعلی ممکن است با نمونه اصلی و معتبر خود متفاوت باشد.

چگونه بفهمیم کدام فروشگاه های لوازم آرایشی معتبر هستند؟

به اعتقاد صاحب نظران بهترین راه و مطمئن ترین راه برای تشخیص کالای اصل مراجعه به نهادهای ذیصلاح است که تایید آن کالا مورد نظر جمعی از کارشناسان قرار گرفته باشد. این رویه که کالاهای ارائه شده توسط کمپانیها باید مورد تایید نهادهای ذیصلاح قرار بگیرد در حال حاضر در کشورهای پیشرفته به طور جدی اجرا میشود.

در کشور ما نیز وزارت بهداشت متولی این امر است ، این سازمان با رویت اسنادو مدارک تایید شده کمپانی تولید کننده و همچنین بازدید از کارخانه تولید کننده و بررسی فرمولاسیون تولید و نظارت بر فرآیند واردات و نحوه نگهداری و توزیع شرکت وارد کننده تمامی اصول بهداشتی از تولید تا مصرف و در نهایت صدور مجوز برای فعالیت آن نشان تجاری در ایران این اطمینان را از بی ضرر بودن آن محصول آرایشی بهداشتی برای ما حاصل میکند. برای تشخیص این مطلب که آیا کالایی مورد تایید وزارت بهداشت هست یا خیر، این سازمان اقدام به الصاق برچسبهایی با شماره پروانه بهداشت بر روی کالاها کرده است که معرف کارحانه و کشور تولید کننده ، شرکت وارد کننده و همچنین سال و سری ساخت کالا میباشد. به این ترتیب با پیشرفت هر روزۀ قوانین و با شرط قرار دادن این مجوزات در هنگام خرید می توان با آرامش بیشتری کالای مصرفی خود را انتخاب کنیم.

البته در خصوص فروشگاه های اینترنتی ذکر این نکته لازم است که نماد های استاندارد فروشگاهی مثل نماد اعتماد الکترونیکی وجود دارد و میتوان از طریق آن نماد یک فروشگاه اینترنتی را احراز هویت نمود و به این معنی می باشد که این فروشگاه در قبال فروش و کیفیت محصولات خود مسئولیت دارد؛ این امر برای مشتریانی که بصورت اینترنتی خرید میکنند، میتواند بسیار حائز اهمیت باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا