دسته‌بندی نشده

بررسی شرایط نگهداری و تکثیر گل برگ موزی به روش گلخانه ای

نگهداری گل برگ موزی یا سوسن عنکبوتی

گل برگ موزی یا همان سوسن عنکبوتی که قبلا مفصلا در مورد اون صحبت کردیم، یکی از زیباترین گل هایی هست که میتونید در داخل خانه و محل کارتون از اون استفاده کنید.
این گل دارای گلهای زیبایی هست که بر روی ساقه هایی بدون برگ هستد. اما انواعی با برگ سبز ابلق (رگه های سبز کم رنگ و کرم) و هم چنین با ته مایه ای از رنگ قرمز هم وجود دارد.

سوسن عنکبوتی گرمسیری که بیشتر در نواحی جنوبی کشور یافت می‌شود، به عنوان گیاه زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌هایش حدود یک متر طول و 10 سانتی‌متر عرض دارد. ارتفاع این گیاه تا 1.5-2 متر می‌رسد و گل‌ های خوشبو و معطر سفید رنگ با گلبرگ‌ های باریک دارد.
گل‌آذین چتری پرزرق و برق تولید می‌ کند و باغبانان ارزش زیادی برای آن قائل هستند. با وجود این تمام قسمت های گیاه در صورت خورده شدن سمی هستند. بعضی از گزارش‌ ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض شیرهٔ گیاه ممکن است باعث تحریک پوست شود.

 گل برگ موزی و نحوه تکثیر آن

دوستان عزیز مهم ترین نکته ای که درباره نگهداری این گل زیبا باید رعایت کنید نحوه آبیاری هست. به دلیل پیازی بودن این گیاه، در صورت آبیاری زیاد، رطوبت خاک بالا رفته و بر همین اساس پیازها فاسد و خراب میشن. بنابراین شما باید بر اساس شرایط نگهداری گیاه در منزل خودتون اون رو آبیاری کنید.

پس خاک رو توسط یک بند انگشت تست کنید. اگر خاک خشک بود آبیاری رو انجام بدین. در صورتی که رطوبتی رو احساس کردین، آبیاری رو به زمان دیگه ای موکول کنید. ممکنه منزل شما هوای گرمی داشته باشه و خاک هر روز خشک بشه پس باید آبیاری رو روزانه انجام بدین. شاید هم خاک گیاه، هفته ای یک بار نیاز به آبیاری داشته باشه. پس چک کردن خشکی خاک خیلی مهمه.

گل برگ موزی

مسئله بعدی که باید به اون اهمیت بدین، نور هست. برگ موزی یا سوسن عنکبوتی نیاز به نور زیادی داره. البته نور فیلتر شده. نور شدید و مستقیم نور خورشید به ویژه هنگام ظهر و در تابستان قطعا موجب سوختگی برگ ها میشه.

سوسن عنکبوتی روزانه به 6 تا 8 ساعت نور مستقیم احتیاج دارد. بهترین مکان برای کاشت این گیاه در باغچه محلی‌ست که صبح‌ها از آفتاب و عصرها از سایه برخوردار باشد که در تابستان از آفتاب سوزان در امان بماند اما نیازش از دریافت آفتاب مستقیم هم مرتفع شود.

سعی کنید رطوبت مورد نیاز گیاه رو با درست کردن جزیره یا روشن کردن دستگاه رطوبت ساز تامین کنید. این گیاه با رطوبت شاداب و سرپا میمونه.
سوسن عنکبوتی خاک خنثی تا کمی اسیدی را دوست دارد. استفاده از پیت موس به دلیل کاهش اسیدیته خاک توصیه نمی شود.

تکثیر گل برگ موزی

تغذیه این گل به این صورت هستش که با شروع فصل رشد باید باکودهای کامل رشد سه 20 تا اخر بهار تغذیه بشن ، سپس با گرمای هوا باید یک کود پتاسیم بالا بهش داد تا پتاسیم بالا باعث رشد گلها و پیاز بشه معمولا بعد از گلدهی یه دوره استراحت داره که گیاه رشد نمیکنه توی این دوره تغذیه متوقف میشه. در زمان استراحت پاییز و زمستان هم باید بهش کود فسفره داده بشه تا پیازش خوب رشد کنه و بچه بده.

شرایط تکثیر گیاه :

دمای مناسب گیاه
گیاه سوسن عنکبوتی همواره سبز است و حداقل دمایی که می تواند در شب تحمل نماید ۵ درجه سانتی گراد می باشد، این میزان در صورتی است که میانگین دمای روزانه ۱۲ تا ۱۵ درجه باشد. اگر دما از ۵ درجه کمتر شود رشد گیاه متوقف خواهد شد. گیاه برگ موزی توانایی تحمل گرما تا ۷ درجه را نیز دارد به شرط آنکه در معرض بادهای زمستانی قرار نداشته باشد ولی سرمای بیش از حد حتما آن را نابود خواهد کرد.

اصول نگهداری و پرورش گل برگ موزی

خاک مناسب گیاه
برای پرورش گل برگ موزی خاک مناسب بسیار مهم است. سوسن عنکبوتی گرمسیری خاک خیلی اسیدی یا قلیایی را نمی پسندد و خاک هایی خنثی که کمی اسیدی باشند برایش مناسب تر هستند. زهکشی شدن خاک گل به منظور نماندن آب در خاک و پیشگیری از پوسیدگی پیازها از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین جهت بهتر است برای خاک سوسن عنکبوتی از شن و خاک برگ استفاده شود. گیاه برگ موزی در طول سال از فصل بهار تا مهرماه به دو مرتبه کوددهی نیاز دارد ولی در اواخر تابستان دیگر نباید به آن کود داد.

تقسیم پیاز گل یکی از روش های تکثیر سوسن عنکبوتی می باشد، تقسیم گیاه را باید هر سه تا پنج سال صورت گیرد. به منظور تکثیر این گل باید تا پاییز صبر کنید و در پاییز یا زمستان اینکار را انجام دهید. به منظور انجام تکثیر باید خاک محل قرار گرفتن پیاز را حفر کنید و به توده پیاز برسید و بعد با کمک چاقو پیازهای کوچک اطراف پیاز مادر را جدا نمایید.

پرورش گل برگ موزی

حال باید پیاز مادر را در همان مکان قبلی خود قرار دهید و با خاک تازه و غنی رویش را پر کنید. در ادامه پیازهای کوچک را در مکانی جدید بکارید، یک تا دو سال به طول می انجامد تا پیازهای جدید گل دهی کنند. نکته جالب توجه در مورد این گیاه این است که سوسن عنکبوتی معمولا بعد از چهار سال در فصل بهار پاجوش خواهد زد، این پاجوش ها در کنار گیاه از خاک بیرون می آیند که می توانیم به منظور تکثیر آنها را در گلدانی جدید با خاک غنی بکاریم.

منبع : اصله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا