اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
با این روش خوابیدن مغز خود را پاک و تمیز کنید_62a71c8929cec.jpeg
با این روش خوابیدن مغز خود را پاک و تمیز کنید_62a71c8929cec.jpeg

با این روش خوابیدن مغز خود را پاک و تمیز کنید

پاکسازی مغز انقدرها هم سخت نیست. علم اعصاب می گوید چند عادت ساده برای خوابیدن وجود دارد که به معنای واقعی کلمه، مغز شما را تمیز می کند.

با اطمینان نمی توان گفت که چرا این اتفاق می افتد اما به نظر می رسد تأثیر قابل توجهی دارد.

محققین دانشگاهی در استرالیا با نوشتن در ژورنال معتبر Translational Neurodegeneration توضیح دادند که قصد مطالعه بیماری های نورون حرکتی ویرانگر مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) را داشتند که به عنوان بیماری لو گریگ نیز شناخته می شود.

هیچ درمان شناخته شده ای برای ALS وجود ندارد، و محققان می خواستند تعیین کنند که آیا اختلال در سیستم گلیمفاتیک بدن، که مواد زائد را از مغز خارج می کند، ممکن است با شروع بیماری مرتبط باشد یا خیر.

برای درک آزمایش آنها، ابتدا باید کمی در مورد چگونگی پردازش پروتئین توسط بدن و نحوه عملکرد سیستم گلیمفاتیک بدانیم.

همانطور که محققان توضیح دادند، بدن ما به زنجیره های بلندی از پروتئین ها متکی است که هر کدام از اسیدهای آمینه تشکیل شده است. این اسیدهای آمینه “برای انجام وظایف خاصی مانند ایجاد آنتی بادی برای مبارزه با عفونت، حمایت از سلول ها یا انتقال مولکول ها” در یک راستا قرار می گیرند.

وقتی اوضاع به هم می ریزد و چیزی به درستی کار نمی کند، بدن می تواند “پروتئین هایی که به اشتباه تاشده اند را جمع کند.” این سیستم گلیمفاتیک است که این نوع مواد زائد را از مغز خارج می کند و بیشتر در هنگام خواب کار می کند.

مطالعه روی موش ها

بنابراین، مطالعه محققان شامل موش هایی بود که از نظر ژنتیکی برای بیان پروتئین انسانی که در بیماران انسانی مبتلا به ALS دیده می شود، اصلاح شده بودند. وقتی به موش‌ها غذای حاوی آنتی‌بیوتیکی دادند که پروتئین انسانی را خنثی می‌کرد، به‌طور طبیعی پیر شدند.

اما وقتی موش‌ها را بدون آنتی‌بیوتیک تغذیه کردند و پروتئین‌های انسانی اصلاح‌شده انباشته شد، موش‌ها شروع به نشان دادن «نشانه‌های کلاسیک ALS از جمله اختلالات پیشرونده عضلانی و آتروفی مغز کردند».

از آنجا، آن‌ها از MRI برای بررسی ساختارهای مغز موش‌ها استفاده کردند و دریافتند که در موش‌هایی که پروتئین انسانی آن‌ها پنهان نبود، پاکسازی گلیمفاتیک به طور قابل‌توجهی نسبت به موش‌هایی که از نظر ژنتیکی اصلاح نشده بودند، مؤثر بود.

عوامل موثر در پاکسازی مغز

سایر عوامل موثر در پاکسازی گلیمفاتیک، که نویسندگان مطالعه بر اساس تحقیقات قبلی به آنها اشاره می کنند، عبارتند از:

  • مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی های دریایی یافت می شود.
  • مصرف متوسط ​​الکل (تاکید بر متوسط ​​است؛ دوزهای بالای الکل اثر معکوس داشت).
  • ورزش؛ و
  • به پهلو خوابیدن

این آخرین عامل تاثیرگذار است که مشخص شد. مطمئناً، مجموعه‌ای از تحقیقات روی موش‌ها، پاکسازی گلیمفاتیک و خواب وجود دارد که نشان می‌دهد خوابیدن به پهلو، به جای به پشت یا سینه، می‌تواند عملکرد پاکسازی مغز را افزایش دهد.

دیوید رایت، نویسنده این مطالعه، نوشت:

«دلایل این امر هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما احتمالاً به اثرات گرانش، فشرده‌سازی و کشش بافت مربوط می‌شود.»

امیدواریم هرگز مجبور نباشید با بیماری های نورون حرکتی مبارزه کنید. اما، دائماً از کارآفرینان شنیده می شود که ترفندهای زندگی آسان و مبتنی بر علم می‌تواند بهره‌وری و سلامت آنها را بهبود بخشد.

به نظر می رسد که یک عادت ساده مانند یادگیری به پهلو خوابیدن ممکن است مزایای ملموسی داشته باشد. ممکن است حتی ساده تر از آن چیزی باشد که شما ممکن است فکرش را بکنید.

مطالعات نشان می‌دهد اکثر مردم به‌طور خودکار به پهلو می‌خوابند. در واقع، وضعیت خوابیدن به پهلو در حال حاضر محبوب‌ترین حالت خواب در انسان و بیشتر حیوانات است.

به شما پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

خوابیدن با نور کم می تواند به سلامتی شما آسیب برساند

خوابیدن روی زمین مضر است یا مفید؟

روش خوابیدن در محیط های پر سر و صدا و مبارزه با کابوس بی‌خوابی

بهترین وقت برای خوابیدن و بیدار شدن چه زمانی است؟

چرا به خوابیدن نیاز داریم و دلیل خواب دیدن چیست؟

منابع سایت

بخشی از محتویات سایت با توجه به اجازه نامه موجود در بخش کپی رایت سایت های زیر از این سایت ها جمع آوری شده است اگر محتوایی از سایت شما اینجا منتشر شده است و منبع ذکر نشده است به ما از طریق نظرات اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.