اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
بالگرد یو اچ-1 وای ونوم_60bcef43cd002.jpeg
بالگرد یو اچ-1 وای ونوم_60bcef43cd002.jpeg

بالگرد یو اچ-1 وای ونوم

بالگرد Bell UH-1Y Venom

بالگرد چند منظوره ( زهرسم ) Bell UH-1Y Venom

نویسنده فرج اله احسانی

از سال 1956 تاکنون ، بیش از 16000 فروند به عنوان بخشی از هلی کوپترهای خانواده UH-1 تولید شده است که معروف به هیوئی و کبرا هستند. کبرا نتیجه تفکرات مهندسان بل در دوران جنگ ویتنام بود و باعث گردید نه تنها در قطعات مشترک شوند بلکه در ماموریت ها مکمل هم باشند. در سال 1962 ، تفنگداران دریایی ایالات متحده مسابقه ای را برای انتخاب یک هلیکوپتر پشتیبانی کننده حمله به جای هواپیماهای بال ثابت سسنا و بالگرد Kaman OH-43 برگزار کردند. برنده UH-1B بود ، که قبلاً در خدمت ارتش بود. این هلیکوپتر UH-1E نامگذاری شده و برای تأمین نیازهای دریایی اصلاح شده است. تغییرات عمده شامل استفاده از ساخت آلومینیوم برای مقاومت در برابر خوردگی ، رادیو سازگار با فرکانس های زمینی Marine Corps ، ترمز روتور برای استفاده از کشتی برای توقف سریع روتور در هنگام خاموش شدن و یک بالابر نجات نصب شده روی سقف بود . UH-1E برای اولین بار در 7 اکتبر 1963 به پرواز در آمد و تحویل ها با تکمیل 192 هواپیما از 21 فوریه 1964 آغاز شد. بر اساس بدنه کشیده شده بل 205،بل 212 ساخته شد . در یک قرارداد با نیروهای ارتش کانادا کمپانی بل امتیاز تولید بل 205 دو موتوره را با موتورهای پرات اندویتنی رابه آنها داد که تحت عنوان CH-135 Twin Huey ساخته شد که تحویل آن در ماه مه 1971 آغاز شد. ارتش آمریكا بسیار نزدیك به عدم تهیه Twin Huey بود. خرید بالگرد برای استفاده نظامی ایالات متحده با مخالفت رئیس کمیته خدمات مسلح مجلس در آن زمان ، ال مندل ریورز روبرو شد. کنگره تنها زمانی خرید را تأیید کرد که اطمینان پیدا شود منبع آمریکایی برای موتورهای PT6T / T400 پیدا می شود. در نتیجه ، خدمات نظامی ایالات متحده تعداد 294 فروند بل 212 را با نام UH-1N سفارش داد .

در طول سال ها ، تجهیزات جدید و رادیویی ، اسلحه های مدرن ، و ارتقا ایمنی وزن خالی را بسیار افزایش داده بود با حداکثر سرعت در حدود 100 گره (190 کیلومتر در ساعت) و عدم توانایی در بلند کردن بیشتر از خدمه ، سوخت و مهمات خود ، هیوی دوقلو از قابلیت های محدودی برای حمل و نقل برخوردارشده بود. در سال 1996 ، نیروی دریایی ایالات متحده برنامه ارتقایی را آغاز کرد.قراردادی برای ارتقا 100 فروند با کمپانی بل امضا شد. دراصل قراربود UH-1Yاز فریم های هوایی UH-1N دوباره ساخته شود ، اما در آوریل 2005 ، ساخت آنها به عنوان هلی کوپتر جدید تصویب شد.

“ونوم “ آزمایش توسعه خود را در اوایل سال 2006 به پایان رساند. در سه ماهه اول سال 2006 ، به واحد آزمایش عملیاتی منتقل شد و مورد ارزیابی قرار گرفت وبرای اولین بار در ژانویه 2009 به عنوان بخشی از عناصر رزمی هواپیمایی سیزدهمین واحد اعزامی تفنگداران دریایی مستقر شد. در ماه آگوست سال 2014 مدل های پیشین توسط نیروی دریایی بازنشسته شد و ونوم ها را یک هلیکوپتر استاندارد کاربردی تفنگداران دریایی کرد.

در همان ابتدا با ظاهر کاملا متفاوتی مواجه می شویم روتر دم و روتر اصلی چهار پره کامپوزیتی می باشد که نتیجه آن لرزش و صدای کمتر را همراه با کنترل بهتر به ارمغان می آورد و در روی دیگر قابلیت تحمل بالایی در مقابل تسلیحات 23 میلمتری دارد. موتور های پر قدرت جنرال الکتریک هرکدام با قدرت 1800 اسب بخاردر مقایسه با مدل های پیشین توانایی برخاست با 8300 کیلو گرم وزن را به این بالگرد می بخشد. طراحی پوشش موتور وخروجی آن به گونه ایی است که کمترین میزان دید حرارتی را بوجود می اورد . دهانه خروجی موتوره کاملااز یکدیگر جدا و به طرفین امتداد یافته است . اگر یک موتور هدف موشک های حرارتی قرار گرقته شود موتور دیگر کمترین صدمه را می بیند ودرصورت خرابی یک موتور، سیستم انتقال قدرت جدید و پیشرفته که با فناوری دیجیتال مجهز گردیده است این توانایی را به بالگرد می دهد که به مدت 30 دقیقه با حداکثر وزن و با سرعت کروز به پرواز ادامه دهد. بالاترین استاندارد ایمنی برای جابجایی تفنگدارها و آرامش خاطر و استرس کمتر برای خلبانان ونوم.

نوشته های مشابه

یو اچ1 وای ونوم

این بالگرد در 84 درصد قطعات با کبرا وایپر اشتراک دارد و همین نکته باعث کمترین میزان هزینه لجستیکی ، نگهداری ، تعمیرو آموزش خدمه فنی می گردد. هیوی دارای مأموریت های زیادی از جمله فرماندهی و کنترل (C2) ، اسکورت ، شناسایی ، انتقال نیرو ، تخلیه پزشکی و پشتیبانی هوایی نزدیک است. به طور معمول ، گروههای دو تا یی و چهار تایی هیوی همراه با دسته کبرها مستقر می شوند. خدمه عملیاتی شامل خلبان و کمک خلبان ، یک رئیس خدمه ، یک توپچی و هشت تفنگدار دریایی مجهز می باشد که برای تیم های تفنگدارهای دریایی در نظر گرفته شده است. در مقایسه با مدل N مقدار 530 میلیمتر به قسمت کابین در جلوی درب اصلی اضافه گردیده است و ظرفیت کابین را افزایش داده است. دو جایگاه در دو طرف بالگرد قرار دارد که بروی آن بطور استاندارد راکتهای 70 میلیمتری هایدرا و مسلسل های گاتلینگ 12.7 میلیمتری یا 7،6 میلیمتری قرار دارد اگر چه می توان به نارنجک انداز 40میلیمتری نیز مجهز نمود . هلی کوپتری چند منظوره به طیف گسترده ای از اسلحه ها و پیکربندی های پشتیبانی مأموریت مجهز شده است تا همچنین مأموریت های پشتیبانی هوایی نزدیک را همراه با پشتیبانی حمله جنگی ، تخلیه جستجو و نجات / اسکورت مسلح و پشتیبانی را انجام دهد و برای عملیات ویژه بهترین پلتفرم کاربردی USMC است. این بالگرد می تواند خود را به حداکثر سرعت 304 کیلومتر برساند ولی سرعت کروز آن در ماموریتها 293 کیلومتر می باشد.

کاکپیت خلبان دیجیتال با چهار نمایشگر 6،8 اینچی چند منظوره صفحه تخت و دو نمایشگر کوچکتر 4،2 اینچی مجهز گردیده است . سامانه اپتیک نوری در زیر دماغه در شب و در روز با تهیه نقشه عوارض زمین در پروازکمک شایانی به خلبان و ایمنی پرواز می نماید.

محل کنترل و نمایش در مکان قرارگیری خدمه راست و چپ تقریباً یکسان است و به خدمه این امکان را می دهد تا نقش خلبان یا کمک خلبان را از هر دو ایستگاه انجام دهند. نمایش نقشه متحرک دیجیتال همراه با سیستم جاسازی شده GPS / INS هواپیما امکان ناوبری دقیق و آگاهی از وضعیت را با نمایش گرافیک های میدان جنگ از جمله مکان های تهدید و نشانه های بینایی فراهم می کند . سیستم Grumman به صورت یکپارچه وظیفه هماهنگی تمامی زیر سیستم ها ، کنترل های پرواز، ارتباطات ، حسگرها ، سلاح ها ، کنترل های موتور را به عهده دارد. نمایش سیستم وضعیت موتورها ، مصرف سوخت ، هیدرولیک ، برق و سیستم های پروازی مهم را نشان می دهد.

 

مخازن تغذیه شامل سوئیچ های سطح پایین هستند که در صورت رسیدن سوخت به 30 دقیقه باقیمانده سوخت ، سیگنال احتیاط را به پانل های کابین خلبان منتقل می کنند. یک سیستم نقشه دیجیتال استاندارد و مدرن نیروی دریایی ایالات متحده با قابلیت کامل برای داده های ارتفاع دیجیتال (DTED) و گرافیک ردیور دیجیتال فشرده (CADRG) ارائه شده است. این نقشه به عنوان منبع نمایش نقشه ناوبری ، به عنوان یک شاخص دید استفاده می شود.سیستم های هشدار رادار موشکی و قفل لیزری و برخورد با موانع زمینی که بصورت صوتی می باشد. تکنولوژی های پیشرفته در این بالگرد ضمن کاهش استرس خلبان در محیط های جنگی و ناشناخته پروازی ایمن را تضمین می کند. وظیفه شما هرچه باشد ، قدرت چشمگیر، سلاح های موثر ، سنسورهای دقیق ، همه شامل انجام انواع ماموریت های پیچیده فقط در یک پرواز است ، این آخرین اسب کاری است.

ونوم و وایپر جدایی ناپذیر

ونوم و ویپر

نگاهی به تغییرات ونوم نسبت به یو اچ1 ان به شکل سریع در چند بند 

  • تعویض موتور پرات اندوویتنی تی400 قبلی با دو موتور جنرال الکتریک تی -700 – جی ایی-401 سی.هر یک از این موتورها 1828 اسب بخار قدرت فراهم میکنند که به عبارتی  بیش از 500 اسب  بخار از موتور های  قبلی هر یک قدرت بیشتری فراهم میکند ولی این موتور ها هم کم مصرف تر هستند و هم عمر بیشتری دارند از طرفی موتور جنرال الکتریک تی700 موتور بسیار پر کاربردی در ارتش امریکا است . این موتور روی بالگردهای چون سوپر کبرا ، بلک هاوک و اپاچی نصب شده از این رو موتور بسیار فراگیری است. در برنامه ویپر یا همان ارتقا موتور سوپر کبرا نیز همین سری  موتور روی ویپر نصب شد. این بالگرد دارای خروجی موتوری مشابه موتور ویپر است در این خروجی کشیده که از مواد کامپوزیت ساخته شده تلاش شده تا با ترکیب با هوایی سرد گازهای خروجی موتور را کم اثر تر کرده تا قفل موشک های فروسرخ شانه پرتاب روی این خروجی سخت تر شود.
  • ملخ دو تیغه با یک ملخ چهار تیغه کامپوزیت جایگزین شده است. این ملخ کارایی بسیار بهتری دارد اول اینکه تا کالیبر 23 م م در برابر اتش دشمن مقاوم است دوم اینکه چهار تیغه ملخ به این معنی است که پرواز کم صدا تر و ارامتر است و لرزش کمتری دارد همچنین انتقال دهنده قدرت نیز در این نسخه تعویض شده. باز ملخ و انتقال دهنده قدرت با نسخه نصب شده روی ویپر مشابه است
  • کابین در یو اچ1 ام فاقد هر گونه نمایشگر بود ولی در ارتقا انجام شده شش نمایشگر رنگی شامل چهار نمایشگر رنگی چند منظوره 8 *8 اینج و دو نمایشگر چند منظوره  کوچکتر 4.2*4.2 اینچ قرار دارد .نمایشگر هماهنگ با دوربین دید در شب است و خلبان نیز دارای کلاه پروازی هماهنگ با این دوربین است . این نمایشگرها نیز در کابین ویپر به کار رفته است
  • در زیر دماغه بالگرد مجهز به یک سامانه دید حرارتی BRITE Star است که دارای چندین چشمی یکی برای دید حرارتی ، دیگری دید مدار بسته روزانه و یک سامانه نشان گذاری لیزری  است. این  سامانه برای پرواز شبانه و نظارتی کاربرد دارد.همچنین این بالگرد هشدار دهنده رادار از نوع  APR-39B(V)2 با پوشش 360 درجه   و هشدار دهنده فروسرخ  از نوع  ATK AAR-47(V)2  برای هشدار در مورد نزدیک شدن موشک است و همچنین دارای سیستم پرتاب فلر و چف برای دفاع از خود است
  • تغییرات در موتور باعث افزایش مقدورات پروازی شده است .برای نمونه بیشترین سرعت ونوم به رقم 366 کیلومتر بر ساعت رسیده که بیش از 140 کیلومتر بر ساعت بیشتر از یو اچ1 است و برد پروازی به میزان50 درصد افزایش یافته است. برای نمونه  برد پروازی ونوم حدود750 کیلومتر شده است
  • یو اچ1 ان میتواند غلاف راکت70 م م و غلاف مسلسل حمل کند و یا از دربهای بغلی مسلسل بیرون داده و با ان شلیک کند ولی ونوم یک تفاوت بزرگ دارد که ان توان حمل و شلیک سلاح هدایت لیزری است البته نه موشک ضد تانک هلفایر بلکه نسخه هدایت لیزر راکت 70 م م هایدرا که حدود 7 کیلومتری برد دارد و دارای کلاهک های مختلفی از انفجار قوی تا ضد زره است.این راکت توسط سامانه نشان گذاری لیزری زیر دماغ هدایت می شود

160 فروند ونوم تحویل تفنگداران  شد . البته هنوز تعداد  زیادی یو اچ1 ان در امریکا به شکل ذخیره نگهداری می شوند و ممکن است در نهایت بخشی از انها نیز به ونوم تغییر کنند.  دولت چک  در سال 2018 دست به سفارش  فروند ونوم زد   البته ونوم ها  به شکل نو ساز وجود ندارد ولی انقدر یو اچ1 ان دست دوم در امریکا ذخیره  است که میتوان انها را ارتقاء و تحویل هر مشتری داد. همکنون قیمت هر فروند ونوم30 میلیون دلار است یعنی در واقع قیمت تبدیل  هر فروند یو اچ1 ان به ونوم. ونوم میتواند تا 30 سال دیگر نیز خدمت کند زیرا  عملا در اندازه ساخت یک بالگرد نو ساز بوده است

خصوصیات عمومی

خدمه : دو نفرخلبان

ظرفیت: 6،660 پوند (3،021 کیلوگرم) / حداکثر ده مسافر / حداکثر شش برانکارد

طول: 58 فوت 4 اینچ (17.78 متر)

ارتفاع : 14 فوت 7 اینچ (4.45 متر)

وزن خالی: 11،840 پوند (5،371 کیلوگرم)

حداکثر وزن برخاست: 18،500 پوند (8391 کیلوگرم)

نیرو گاه : دو موتور هر کدام به قدرت 1827 اسب بخارGeneral Electric T700-GE-401C

قطر اصلی روتور: 48 فوت 10 اینچ (14.88 متر )

کارایی

حداکثر سرعت : 189 مایل در ساعت ( 304 کیلومتردر ساعت )

سرعت کروز: 182 مایل در ساعت ( 293 کیلومتر در ساعت )

برد پروازی : 150 مایل ، (240 کیلومتر) با محموله 2،182 پوند (990 کیلوگرم)

مداومت پرواز: 3 ساعت 18 ثانیه

سقف سرویس: 20000 فوت (6100 متر)

میزان صعود: 2520 فوت در دقیقه (12.8 متر در ثانیه)

تسلیحات

دو جایگاه خارجی برای موشک های 70 میلی متر HYDRA

دو پایه پینت برای مسلسل های 7.62 × 51 میلی متر

یا مسلسل های (12.7 میلی متر) گتلینگ میلی متری

قیمت 36 میلیون دلار

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_UH-1Y_Venom

http://acquisition.navy.mil/programs/air/uh_1y

https://www.bellflight.com/products/bell-uh-1y

http://photorecon.net/wp-content/uploads/2011/03/Photo-3.jpg

https://www.reddit.com/r/aviation/

منابع سایت

بخشی از محتویات سایت با توجه به اجازه نامه موجود در بخش کپی رایت سایت های زیر از این سایت ها جمع آوری شده است اگر محتوایی از سایت شما اینجا منتشر شده است و منبع ذکر نشده است به ما از طریق نظرات اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *