دسته‌بندی نشده

ایماتینیب چیست و چرا مصرف می شود؟

موارد مصرف و عوارض جانبی قرص ایماتینیب

ایماتینیب (imatinib) با نام تجاری گلیوک (Gleevec) یک داروی ضد سرطان است که با رشد و گسترش سلول های سرطانی در بدن جلوگیری می کند.

ایماتینیب برای درمان انواع خاصی از سرطان خون، اختلالات مغز استخوان و سرطان پوست، و یا تومور های خاصی از معده و دستگاه گوارش استفاده می شود. این دارو فقط با تجویز پزشک شما در دسترس می باشد.

مقدار و موارد مصرف ایماتینیب

در درمان لوسمی میلوئید مزمن به بیماران در مرحله مزمن معادل با mg400 پایه در روز به صورت خوراکی داده می شود که در صورت نیاز به mg600 قابل افزایش است و در فاز شدید بیماری دوز mg600 در روز داده می شود که در صورت نیاز به mg400 و 2 بار در روز قابل افزایش است. به کودکان بالای 3 سال دوز mg/m 260 در روز تا حداکثر mg400 در فاز مزمن و mg/m340 تا حداکثر mg 600 در فاز پیشرفته داده می شود.

در درمان تومورهای بد خیم استرومایی متاستاتیک و یا غیر قابل جراحی گوارشی دوز 400 یا 600 میلی گرم در روز توصیه می شود. دوزهای تجویزی باید همراه با غذا مصرف شوند و با حجم زیادی مایعات خورده شوند تا ناراحتی های گوارشی به حداقل برسد. در صورت بروز مسمومیت کبدی و مهار شدن میلوئید نیاز به تعدیل دوز می باشد. شمارش گلبولهای خونی و عملکرد کبدی بایستی به صورت مرتب مانیتور گردند.

imatinib

مصرف ایماتینیب در دوران بارداری و شیردهی

ایماتینیب ممکن است به جنین آسیب برساند٬ اگر شما از این دارو استفاده می کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهیدهنوز معلوم نیست که این دارو میتواند به شیر مادر عبور کند و یا میتواند به کودک شما آسیب برساند٬ در هر صورت قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید

ایماتینیب می تواند به رشد در کودکان تاثیر بگذارد٬ اگر شما فکر می کنم که کودک شما به میزان طبیعی در حال رشد نیست در حالی که استفاده از این دارو استفاده میکنید با پزشک خود صحبت کنید .

نکاتی که قبل از مصرف ایماتینیب باید در نظر گرفته شود

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی‌که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف داروی ایماتینیب ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی ‌که باردار هستید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی ‌که هرگونه بیماری کلیوی و یا کبدی دارید.
  • اگر شما عفونت دارید و احساس ناخوشی می‌کنید.
  • اگر دچار هرگونه بیماری قلبی هستید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

موارد منع مصرف ایماتینیب

  • حساسیت به دارو، آنمی، کودکان، ابتلا به آبله مرغان یا زونا

قرص

تداخلات دارویی مهم ایماتینیب

کاربامازپین ، دگزامتازون ، فنوباربیتال ، فنی توئین و ریفامپین می تواند سبب کاهش غلظت این دارو شود . مصرف همزمان این دارو با سایر داروهای ضد نئوپلاسم آثار سرکوب مغز استخوان این دارو ها را افزایش می دهد . مصرف همزمان این دارو با زیدوودین احتمال بروز عفونت را افزایش می دهد.

عوارض جانبی احتمالی داروی ایماتینیب

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

سردرد، احساس خستگی، سرگیجه، احساس مریضی، سوءهاضمه، درد شکمی، کاهش اشتها، یبوست یا اسهال، دهان درد، زخم‌های دهانی، بثورات خارش‌دار، گرفتگی عضلانی، درد، تغییر طعم و مزه غذاها، مشکل خواب، مشکلات چشم، خون‌ دماغ، از دست دادن مو، سوزن شدن یا بیحسی دست‌ و پا، خشکی پوست؛ خشکی چشم، افزایش وزن و گرگرفتگی / عرق

اگر علائمی در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به ‌واسطه مصرف داروی ایماتینیب می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه نگه‌ داری داروی ایماتینیب

  • تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه ‌دارید.
  • دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه ‌دارید

بیشتر بخوانید:

داروهای ضد سرطان : معرفی بهترین قرص های ضد سرطان

تاکسول (پاکلیتاکسل) داروی ضد سرطان را بیشتر بشناسید

معرفی داروی ضد سرطان فلوتامید

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا