دسته‌بندی نشده

انیمه های سینمایی و سریالی برتر دنیا [ لیست 21 انیمه ژاپنی برتر]

انیمه های سینمایی و سریالی برتر دنیا [ لیست 21 انیمه ژاپنی برتر]

  • پوریا کردی
  • چهارشنبه 3 مهر 98
  • 102,739

 

 

در ادامه این مطلب بهترین انیمه های سریالی و سینمایی جهان را در دو لیست جداگانه به شما همراهان تایم سیتی معرفی خواهیم کرد.

توجه داشته باشید با توجه به تعداد بسیار زیاد انیمه ها و البته هنر ژاپن در خلق آثار انیمه‌ای بی نظیر، پیدا کردن یک لیست ده تایی از بهترین‌ها غیر ممکن است و هر لیستی تحت تاثیر سلیقه‌ی نویسنده خود است.

ولی از آنجا که نظر همه برای ما محترم است شما هم می‌توانید انتخاب‌های خودتان را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا برای اضافه شدن به این لیست در بروز رسانی‌های آینده کاندید شوند.

 

 

 

نظرسنجی

بهترین انیمه‌ تاریخ کدام یک است ؟

نظرسنجی

همه انیمه‌های معرفی شده رو شخصا تماشا کردیم و سعی کردیم از ژانرهای مختلف انتخاب هایی انجام بدیم تا علاوه بر تماشای بهترین انیمه‌های دنیا با ژانرهای مختلف هم آشنا بشین و ژانر مورد علاقه خودتون رو انتخاب کنین.


 

بهترین انیمه های سریالی

 

Death Note – دفترچه مرگ

 

بهترین انیمه های سریالی و سینمایی تاریخ [ 21 انیمه سریالی برتر ژاپنی ]

 

بعد از دیدن این انیمه میتونم بهتون اطمینان بدم که هرکس از شما بپرسه چه انیمه‌ای نگاه کنم اولین پاسخ شما هم Death Note خواهد بود و اگر سایت‌های مختلف دیگرهم بگردید احتمال اینکه اولین عنوان این لیست Death Note نباشه بسیار کمه که دلایل مختلفی هم داره.
این انیمه جزو انیمه‌های کوتاه به حساب میاد که با وجود کوتاهی شخصیت سازی فوق العاده عالی داره و از معدود انیمه‌هایی هست که از همون ابتدا جذاب آغاز می‌شه یکی دیگه از دلایلی که این انیمه به عنوان انتخاب اول هست اینه که نقاشی شخصیت‌ها خیلی طبیعی و زیباست و اگر با دنیا انیمه آشنا نباشید احتمالا ابتدای کار دیدن نقاشی‌های عجیب و غریب خیلی به مزاجتون خوش نمیاد.

دفترچه مرگ یک انیمه کوتاه در ژانر درامِ فانتزی و جنایی است که به دلایل مختلف برای ورود به دنیا انیمه بهترین انتخاب به شمار می‌آید.

 داستان انیمه از آنجا آغاز می‌شود که یک دانش آموز فوق‌العاده باهوش دفترچه‌ای پیدا می‌کند که اگر اسم کسی را در آن دفترچه بنویسد آن فرد خواهد مرد، این دانش‌آموز اعتقاد دارد که عده‌ی خاصی در دنیا بی مصرف هستند و همه آنها باید بمیرند از سوی دیگر یک بازرس به نام L می‌خواهد جلوی این کشتار را بگیرد و تشخیص دهد که چه چیزی باعث مرگ این عده می‌شود و مقصر کیست، حال تمام داستان رقابت بین این دو شخصیت فوق‌العاده باهوش است که در یک بازی ذهنی مثل بازی شطرنج با هم رقابت می‌کنند، مطمئن باشین از دیدن این انیمه پشیمون نخواهید شد.
این انیمه یک فصل 37 قسمتی است و داستان هم در همین 37 قسمت به پایان میرسه.


 

Attack on Titan

 

بهترین انیمه های سریالی و سینمایی تاریخ [ 21 انیمه سریالی برتر ژاپنی ]

 

یک نکته کوچیک اینکه درواقع اسم درست انیمه «تایتانِ مهاجم» است نه حمله به تایتان، حتی ترجمه انگلیسی هم به اشتباه Attack on Titan ترجمه شده، نام اصلی و ژاپنیِ این اثر یعنی Shingeki no Kyojin به معنی تایتانِ مهاجم یا Attacking Giant/Titan هست.

اتک آن تایتان یک انیمه خشنه که اصلا برای سنین پایین مناسب نیست، داستان بسیار جذابی داره، پر از مفاهیم عمیقه که حتما شما را به فکر فرو می‌بره و از یک دیدگاه شبیه به سریال Game of Thrones هست ازونجا که کارگردان بسیار بی رحمه و هرجا که لازم باشه شخصیتی کشته بشه اصلا درنگ نمیکنه پس اگر Game of Thrones رو دوست داشتین احتمال بالایی وجود داره که از دیدن اتک آن تایتان هم لذت ببرین این انیمه هم مثل Death Note یک شروع بسیار قوی داره به طوری که فقط کافیه قسمت اول و دوم رو ببینین و داستان شمارو تا پایان فصل سوم با خودش میبره.
نکته جذاب دیگه این عنوان اینه که در عین تخیلی بودن یک منطق ساختگی بسیار قوی داره که باعث باور پذیرتر شدن و موثرتر شدن داستان می‌شه برای درک بهتر این موضوع فیلم‌های هندی و هالیوودی را با هم

Attack on Titan کمی خشن است و در ژانر ماجراجویی، فانتزی و اکشن قرار دارد، انیمه نسبتا کوتاهی است و یک منطق ساختگی زیبا دارد که داستان را جذاب می‌کند.

مقایسه کنید منطق ساختگی همون چیزیه که نبودش در فیلم‌‌های هندی باعث می‌شه صحنه‌های اکشن مضحک به نظر برسند چرا که یه انسان کاملا معمولی بدون هیچ پیش زمینه‌ای کارهای خارق‌العاده انجام می‌ده و این باعث می‌شه که مخاطب با شخصیت ارتباطی برقرار نکنه اما در یک فیلم هالیوودی ابرقهرمانی کار‌های خارق‌العاده یک شخصیت بسیار جذاب به نظر می‌رسه چرا که فیلم ساز یک منطق ساختگی برای خودش در فیلم داره و پیش زمینه‌ای به شما می‌ده که اثر رو باور پذیر می‌کنه به عنوان مثال اگر مردعنکبوتی قدرتمنده نوعی عنکبوت کمیاب اون رو نیش زده که باعث این قدرت شده، این منطق ساختگی قوی یکی از بزرگترین نکات قوت اتک آن تایتان به شمار میاد که باعث میشه خیلی سریع از همون قسمت اول با داستان ارتباط برقرار کنید.
همونطور که قبلا اشاره کردم این انیمه در سه فصل پخش شده که البته هنوز تمام نشده و فصل چهارم آخرین فصل این انیمه خواهد بود.


 

Naruto و Naruto Shippuden

 

بهترین انیمه های سریالی و سینمایی تاریخ [ 21 انیمه سریالی برتر ژاپنی ]

 

تنها دلیلی که ناروتو توی این لیست سوم قرار گرفته اینه که ناروتو یه انیمه بلند به حساب میاد و برای کسانی که تازه میخوان انیمه دیدن رو شروع کنن شاید بهتر باشه که با یه انیمه کوتاه شروع کنن، ناروتو تمام ویژگی‌های یه انیمه دوست داشتنی رو با هم داره یه داستان جذاب یه شخصیت اصلی فوق‌العاده و چندین پیام اخلاقی عمیق در طول داستان باعث شده که به نظر شخصیه من این انیمه بهترین انیمه‌ی کل لیست باشه و البته بیشتر انیمه دوستانی هم که باهاشون آشنا هستم با من هم عقیده‌ان.
داستان ناروتو و ناروتو شیپودن یک داستان ادامه دار در حدود 600 قسمته که البته بخش زیادی از این قسمت‌ها

ناروتو در ژانر ماجراجویی، شونن و فانتزی قرار می‌گیرد که به دلیل بلند بودن با وجود این که از دید نویسنده بهترین انیمه در این لیست است برای انتخاب اول مناسب نیست.

فیلر(قسمت‌هایی از انیمه که به داستان اصلی ربطی ندارن و میتونین اونارو جا بزارین بدون اینکه چیزی رو از دست داده باشین) است، داستان روایت یک بچه کم سن و سال و یتیمه که آرزو داره به بهترین مبارز و رئیس دهکده خودش که هوکاگه لقب داره تبدیل بشه در حالی که همه مردم دهکده ازون تنفر دارن چراکه یک هیولای بزرگ توی بدن پسر مهر و موم شده و همین باعث ترس و تنفر مردم از پسر میشه تلاش‌ها و شکست‌های پی درپی پسر، پایبندی اون به هدفش، دوستی‌های عمیقش با دیگران باعث میشه که دیدن این انیمه به یه خاطره‌ی فراموش نشدنی برای شما تبدیل بشه.
ناروتو هم مثل دو انیمه دیگه شروع خوبی داره، منطق ساختگی جالبی داره و هنر انیمه در ساختن لحظات احساسی عمیقه که گاهی اوقات کنترل کردن بغضتون کار سختی میشه.


 

One Punch Man(مردِ تک مُشتی)

 

بهترین انیمه های سریالی و سینمایی تاریخ [ 21 انیمه سریالی برتر ژاپنی ]

 

اگه حالتون بده خسته‌این یا از چیزی ناراحتین وقتشه که One Punch Man رو تماشا کنین قول میدم که با دیدن اولین قسمت تغییر رو تو روحیتون احساس کنید، مرد تک مشتی برخلاف بقیه انیمه‌های معرفی شده داستان یکپارچه نداره و اگر شما هم مثل من خیلی طرفدار انیمه‌ها یا سریال‌های قسمتی نیستین به من اعتماد کنین این یکی فرق میکنه.
مرد تک مشتی در دسته انیمه‌های طنز قرار میگیره و فکر می‌کنم توی ژانر طنز رو دست نداشته باشه، این انیمه روایت داستان فردی که به خاطر تمرینات زیاد انقدر قوی شده که همه‌ی حریفاش رو فقط با یه مشت شکست

یک انیمه کوتاه در ژانر طنز است که با وجود ایده بسیار ساده‌ای که دارد، نبوغ سازنده باعث شده بسیار جذاب باشد.

میده و ازین که حریف قوی پیدا نمیکنه خسته شده، شایده ایده خیلی ساده به نظر برسه  و فکر کنین چقدر میشه حول همچین ایده‌ی ساده‌ای مانور داد ولی فقط کافیه که قسمت اول و دوم رو ببینین تا متوجه نبوغ سازنده بشین که حتی از ساده‌ترین ایده یه اثر فاخر درست کرده که از دیدنش خسته نمیشین.
انیمه در 24 قسمت و در دو فصل پخش شده که البته ادامه داره در بالا اشاره کردم که انیمه داستان یکپارچه نداره که البته این حرف صد در صد درست نیست، در واقع انیمه یک داستان کلی داره که در حاشیه داستان‌های فرعی قرار می‌گیره و در کنار اونا جلو میره و میشه گفت تا حدودی بی اهمیته به نظر میاد از فصل دوم رویه عوض شده و قصد دارند یه داستان کلی هم به انیمه اضاقه کنن که به نظرم همین باعث شد فصل دوم از فصل 1 ضعیف تر باشه.


 

Hajime no Ippo

 

بهترین انیمه های سریالی و سینمایی تاریخ [ 21 انیمه سریالی برتر ژاپنی ]

 

یه هشدار جدی میدم، اگر این انیمه رو ببینین حتما برای مدتی دلتون می‌خواد که بوکسور بشین، ایپو یه انیمه ورزشی راجع به بوکسه و داستان پسری رو روایت می‌کنه که از یه کتک خور که همه بهش زور میگن تبدیل به یه بوکسور حرفه‌ای میشه.
ایپو زندگی یه بوکسور حرفه‌ای رو کاملا به تصویر میکشه و نشون میده که برای موفقیت چقدر باید تلاش کرد و علاوه بر اون پر از لحظات طنز هست که باعث میشه دیدن انیمه به هیچ عنوان خسته کننده نباشه در حدی که

انیمه‌ای بلند در ژانر ورزشی و طنز است که از بهترین‌های ژانر خود به حساب می‌آید.

میشه ایپو رو در ژانر طنز هم قرار داد.
این انیمه تا حدودی بلند است و در سه فصل به پایان می‌رسد که هر فصل تعداد قسمت‌های متفاوتی دارد البته شایعاتی وجود دارد که فصل چهارمی در راه است که هیچ منبع رسمی تایید نکرده.

 


 

Code Geass

 

بهترین انیمه های سریالی و سینمایی تاریخ [ 21 انیمه سریالی برتر ژاپنی ]

 

یکی از انیمه‌هایی است که طرفداران زیادی داره از نظر ژانر خیلی از انیمه دوستان با Death Note مقایسه‌ای می‌کنند من این شباهت رو رد یا تایید نمی‌کنم اما به نظر من هرکس یکی ازین دو انیمه رو دوست داشته باشه به احتمال خیلی زیاد شیفته دیگری هم می‌شه.
داستان اصلی در مورد پسری به نام لولوچ است که پس از تسخیر شدن ژاپن به دست بریتانیا، تصمیم می‌گیرد که شاهنشاهی جدید بریتانیا را از بین ببرد و این راه را به همراه ژاپنی‌های دیگر و قدرت چشم گیاس (توانایی کنترل ذهن) در پیش می‌گیرد.
فصل اول انیمه 23 قسمت، فصل دوم 22 قسمت و فصل سوم هم که همین امسال پخش خواهد شد.


 

Tokyo Ghoul

 

Tokyo Ghoul

 

توکیو غول رو فقط در دو کلمه می‌شه خلاصه کرد حالِ غریب، همه چیز در این انیمه شمارو جذب می‌کنه طوری که انگار وسط دنیای توکیو غول ایستاده‌این یک دنیای بی رحم که غول‌ها در میان انسان‌ها زندگی می‌کنند و شبیه انسان‌ها هستند اما هیچ چیزی جز انسان‌ها و قهوه نمی‌توانند بخورند.

موسیقی انیمه همتا ندارد و نیمی از همان حال غریب رو از موسیقی دریافت می‌کنید، شخصیت‌ها یکی از دیگری جذاب‌تر هستند و می‌تونم بگم یکی از باحال‌ترین شخصیت‌‌های انیمه‌ای کانِکی نقش، اصلی انیمه است و مثل همیشه داستان پر از مفاهیم عمیقی است که شمارو به فکر فرو می‌برد و کاش می‌تونستم بدون اینکه داستان رو لو بدم به چند سکانس به یاد ماندنی اشاره کنم ولی خوشبختانه باید خودتون همه‌ی انیمه رو تماشا کنید و به اون سکانس‌ها برسید.

این انیمه در حال حاضر 4 فصلِ 12 قسمتی دارد و به نظر می‌رسد که داستان تمام شده ولی هنوز هم امکان پخش فصل پنجم هرچند کم ولی وجود دارد.


 

One Piece

 

بهترین انیمه های سریالی و سینمایی تاریخ [ 21 انیمه سریالی برتر ژاپنی ]

 

طولانی‌ترین انیمه این لیست است که البته هنوز هم در حال پخش می‌باشد، این انیمه رکورد پرفروش‌ترین مانگای تاریخ را با اختلاف در دست دارد و یکی از انیمه‌هایی است که شاید به تنهایی در 7 یا 8 ژانر مختلف می‌توانید دسته بندی‌اش کنید.

داستان در مورد لوفی شخصیت اصلی انیمه است که می‌خواهد پادشاه دزدان دریایی شود و در این راه شروع به جمع کردن خدمه می‌کند و هر یک از خدمه داستان منحصر به فرد خودش را دارد، لوفی یک میوه شیطانی خورده ، می‌تواند بدنش را کش بدهد و ازین قدرت برای مبارزه استفاده کند.

انیمه بیش‌تر ماجراجویی است و البته هنر مثال زدنی در طرح لحظات کمدی دارد که به نظر بزرگترین نقطه قوت One Piece است شخصا فکر می‌کنم که اگر این انیمه رو تابحال ندیدین و بالای 18 سال سن دارین گزینه مناسبی برای شما نیست چرا که حدود 900 قسمت از این انیمه پخش شده و احتمالا شما وقت دیدن کامل این انیمه رو ندارین و می‌تونین از دیدن انیمه‌های کوتاه‌‌تر لذت ببرین.


 

Sword Art Online

 

بهترین انیمه های سریالی و سینمایی تاریخ [ 21 انیمه سریالی برتر ژاپنی ]

 

ایده‌ی عالی چیزی است که Sword Art Online رو از بقیه جدا می‌کنه و بهتون قول می‌دم که فقط کافیه قسمت اول رو ببینید تا دیگه نتونید کنار بزارینش، داستان مدرن است و ایده‌هایش شاید دور از ذهن باشند اما شدنی هستند، داستان واقعا جذابه و دلم می‌خواد خودتون قسمت اول رو ببینین فقط در همین حد می‌گم که درمورد یک بازی آنلاین است که تعداد خیلی زیادی بازیکن جذب خودش کرده و یک اتفاق غیر منتظره توی همون چند دقیقه اول انیمه می‌افته که باید ببینید.

نقاشی‌های خیلی قشنگی داره و در کل یک اثر دیدنی از لحاظ ظاهری به حساب میاد و مثل همه‌ی انیمه‌های خوب ژاپنی موسیقی خوبی داره و مفاهیم عمیقی درون داستان قرار داده که مخاطب رو به فکر فرو می‌بره.

تابحال سه فصل از این انیمه پخش شده و هنوز در حال پخش می‌باشد.


 

Hunter X Hunter

 

 

بهترین انیمه های سریالی و سینمایی تاریخ [ 21 انیمه سریالی برتر ژاپنی ]

 

داستان این انیمه خوب شروع می‌شه خیلی اوج می‌گیره، کمی بعد از میانه‌های داستان یک افت شدید داره که کاملا خسته کننده می‌شه اما قول می‌دم که از دیدنش پشیمون نمی‌شید چرا که قسمت‌های پایانی انیمه فوق‌العاده است و همه خستگی قسمت‌های قبل رو از تنتون در میاره.

داستان در مورد دنیایی است که Hunter ها توی اون از مزایای زیادی برخوردارن و هرکس قصد هانتر شدن داشته باشد باید در یک آزمون شرکت کند و اگر از آزمون سربلند بیرون بیاید مدرک هانتری خواهد گرفت البته داستان خیلی فراتر ازین‌ها پیش می‌رود که باز هم بهتره خودتون تماشا کنید.

شخصیت سازی خوبی داره و به طور مشخص شخصیت‌های کیلوا و هیسوکا که البته هیچکدوم شخصیت اصلیِ داستان نیستند واقعا عالی هستند.

این انیمه در 148 قسمت پخش شده و پایان هم یافته.

 


 

Seraph of the End – اسرافیل پایانی

 

Seraph of the End

 

این انیمه یک مجموعه‌ی 24 قسمتی در دو فصل است که برخلاف رتبه‌های جهانی‌اش به عنوان مثال: رتبه 84 در بین محبوب ترین‌های MyAnimeList، در ایران هوادارانِ بسیاری دارد و جز محبوب‌ترین انیمه‌ها است.

اسرافیل پایانی درباره‌ی دنیایی است که همه‌ی افراد بالای 13 سال بر اثر یک ویروس خطرناک کشته شده‌اند ولی افراد زیر 13 سال زنده و کاملا سالم هستند، در این زمان خون آشام‌ها که ضعف بشریت را احساس می‌کنند از خفا بیرون می‌آیند و انسان‌های باقی مانده را به بردگی می‌گیرند به این صورت که به انسان‌ها غذا می‌دهند تا زنده بمانند و از از خونشان تغذیه کنند.

در این بین یوئیچیرو تصمیم می‌گیرد تا اوضاع را تغییر دهد و خودش و بقیه بچه‌هایی که در یک یتیم خانه زندگی می‌کنند را از زیر سلطه‌ی خون آشام‌ها خارج کند اما متاسفانه نقشه‌ی آن‌ها جواب نمی‌دهد و همه‌ی بچه‌های یتیم خانه بجز یوئیچیرو و میکائلا کشته شدند و در آخرین لحظات هم میکائلا جان خودش را برای محافظت از یوئیچیرو کشته شد، یوئیچیرو هم که توانسته فرار کند تصمیم می‌گیرد برای انتقام گرفتن از خون آشام‌ها به ارتش شیطانی ژاپن بپیوندد.


 

Steins;Gate – دروازه اشتاینز

 

Steins;Gate

 

Steins;Gate داستان یک دانشمندِ جوان است که تصمیم دارد ماشین سفر در زمان را با یک ابزارهای دمِ دستی طراحی کند و وقتی بالاخره موفق به انجام این کار می‌شود اتفاقی برایش می‌افتد که ماگوار است او تلاش می‌کند تا این اتفاق را تغییر دهد ولی ذات سفر در زمان با چیزی که همیشه فکر می‌کرده متفاوت است، او دائما تلاش می‌کند تا با تغییر اتفاقاتِ حال، آینده را تغییر دهد ولی متوجه یک ایراد می‌شود که…

اشتاینز گیت از انیمه‌هایی است که احتمالا هر کسی را جذب می‌کند از شخصیت‌های دوست داشتنی و قابل درکش گرفته تا داستان مفهومی و پیچیده‌ای که به بهترین شکل روایت می‌شود همگی دلایل محبوبیت این انیمه هستند و البته بزرگترین نقطه قوت این انیمه که پایان بندی فوق‌العاده آن است طوری که بعد از تمام شدن انیمه فقط احساس رضایت است که باقی می‌ماند.

Steins;Gate یک مجموعه‌ی 25 قسمتی است که در همین 25 قسمت به پایان می‌رسد البته یک سری با نام Steins;Gate 0 هم پخش شده که ادامه‌ای برای سری اول است ولی تماشای آن الزامی نیست؛ هرچند اگر واقعا این مجموعه را دوست داشتید Steins;Gate 0 هم ادامه‌ای با داستان جالب برای سری قبلی است و تماشایش خالی از لطف نیست.

 


 

Fullmetal Alchemist: Brotherhood – کیمیاگر تمام فلزی: انجمن برادری

 

Fullmetal Alchemist: Brotherhood

 

یکی دیگر از انیمه‌های تمام عیارِ ژاپنی است و یکی دیگر از بایدهایِ تماشا برای انیمه دوستان، کیمیاگر تمام فلزی: انجمن برادری از انیمه‌هایی است که تقریبا همه چیز تمام است، از داستان و شخصیت پردازی گرفته تا نقاشی‌ها و موسیقی متن همه چیز در مورد این انیمه بی‌نظیر است.

Fullmetal Alchemist: Brotherhood در معتبرترین وب سایت انیمه‌ای دنیا یعنی MyAnimeList به عنوان برترین انیمه تاریخ شناخته می‌شود و با نمره‌ی 9.24 بالاترین رتبه را بین همه‌ی انیمه‌های سریالی و سینمایی تاریخ ژاپن در دست دارد.

این انیمه در واقع نسخه بازسازی شده‌ی Fullmetal Alchemist است که در سال 2003 پخش شد، نسخه‌ی اصلی داستان و محیط بسیار تاریک‌تری دارد و نسخه‌ی انجمن برادری که در سال 2009 ساخته شد داستان متفاوتی را نسبت به نسخه‌ی اصلی دنبال می‌کند.

داستان درمورد دو برادر با نام‌های اِدوارد و آلفونسو اِلریک است که طی یک حادثه مادر خود را از دست می‌دهند این دو برادر تلاش می‌کنند از روش‌های کیمیاگری مادر خود را به زندگی برگردانند اما اوضاع خوب پیش نمی‌رود و به خاطر استفاده از طلسم‌های ممنوعه آلفونسو بدن خود را به طور کامل از دست می‌دهد و برادرش اِدوارد روحِ او را در یک زره فلزی می‌دمد، خود اِدوارد هم طی این حادثه دست راست و پای چپش را از دست می‌دهد؛ در ادامه این دو برادر تمام تلاش خود را می‌کنند تا طلسم ها را از بین ببرند و بدن آلفونسو را به او برگردانند.

این انیمه نسبتا انیمه‌ی کوتاه به حساب می‌آید و در 64 قسمت به پایان می‌رسد البته قسمت 27 جزِ داستان نیست و در کل کیمیاگر تمام فلزی: انجمن برادری 63 قسمت دارد که تک تک این قسمت‌ها و هیجان انگیز، سرگرم کننده و عمیق در مفاهیمِ زندگی هستند.

 


 

Boku No Hero Academia – مدرسه قهرمانانه من

 

Boku No Hero Academia

 

مدرسه قهرمانانه من از جدیدترین انیمه‌های ژاپنی است که توانسته نام خود را بین بزرگترین انیمه‌ها مطرح کند و برای خود طرفداران زیادی را دست و پا کند.

My Hero Academia یک داستان اصلی را که درباره‌ی پسری به نام Midoriya است دنبال می‌کند اما جذابیتِ این انیمه در شخصیت پردازیِ زیبای آن و داستان‌های کوچک و بزرگ پشت هر شخصیت است، از داستان قهرمانی با نام آلمایت گرفته که گذشته سختی داشته ولی حالا قوی‌ترین قهرمان دنیاست، داستان تودوروکی که شخصیتی نیمه تاریک و رنج کشیده دارد تا کاتسوکی یا به قول میدوریا «کاچان» که همیشه بهترین بوده ولی حالا درک می‌کند که دنیا بزرگتر از آن است که بتوانی همیشه در آن بهترین باشی همگی داستان‌های جانبی به حساب می‌آیند که به اندازه‌ی داستان اصلی دیدنی و جذاب هستند.

همین داستان‌های به ظاهر فرعی شخصیت سازی را در این انیمه به وجود آورده‌اند و باعث می‌شوند که تک تکِ کاراکترهای اصلی را درک کنید.

داستان اصلیِ My Hero Academia درباره‌ی پسری به نام میدوریا است، این پسر در دنیایی زندگی می‌کند که همه قدرت‌های عجیب و جادویی دارند و در سنین پایین قدرت خود را که به آن «کوسِی» می‌گویند کشف می‌کنند اما میدوریا که آرزوی قهرمان شدن دارد به دلایل نامعلومی هیچ قدرتِ خاصی درونش پیدا نمی‌شود و در واقع اصلا کوسی ندارد، با این شرایط میدوریا تلاش می‌کند که بزرگترین قهرمان جهان شود و ناامید نمی‌شود.

مدرسه قهرمانانه من هنوز تمام نشده و تا به حال 3 فصل از آن پخش شده که مجموعاً 63 قسمت دارند، فصل چهارم هم پاییز 1398 پخش خواهد شد.

 


 

Avatar: The Last Airbender – آواتار آخرین باد افزار

 

Avatar: The Last Airbender

 

اول اجازه بدهید این موضوع را از سر راه برداریم، آواتار انیمه نیست! چراکه انیمه در زبان انگلیسی دقیقا انیمیشن سینمایی یا تلویزیونی است که محصول کشور ژاپن باشد، اما اینکه آواتار انیمه هست یا خیر آیا تاثیری در زیبایی این انیمیشن می‌گذارد جواب قاعدتا منفی است، اینطور نیست که انیمه یک جایگاه مقدس است که فقط عده‌ی خاصی به آن دست پیدا می‌کنند انیمه فقط یک لغت است که معنای خاص خودش را دارد و نشانه‌ی بهتر بودن یا بدتر بودن نیست، اینکه انیمه در ذهن همه جایگاه بالایی دارد و نام مختص به خودش را هم پیدا کرده به دلیل مهارت بسیار بالای ژاپنی‌ها در تولید انیمیشن است.

با وجود اینکه آواتار انیمه نیست ولی از بسیاری از انیمه‌ها بهتر و جذاب‌تر است، آواتار استایل مربوط به خودش را دارد اما بعد از کمی تماشا متوجه می‌شوید که کاملا از انیمه‌های ژاپنی الهام گرفته که البته بازهم نکته‌ی منفی نیست و همه‌ی این اجزا در کنار هم توانسته‌اند آواتار را به یک عنوان جذاب و دیدنی برای تقریبا همه‌ی سنین تبدیل کنند.

در زمان‌های گذشته دنیا به چهار نیروی آب، خاک، آتش و باد تقسیم شده بود. در هر کدام از این سرزمین ها افرادی وجود داشته اند که می توانستد فقط نیروی مربوط به سرزمین خود را تحت اختیار و کنترل داشته باشند. این 4 قلمرو به مدت هزار سال در صلح بودند تا اینکه پادشاه قلمرو آتش Sozin تصمیم گرفت تا برای به تصرف کل دنیا، جنگی را به راه اندازد. در این میان فقط یک نفر که آواتار نام دارد می‌تواند جلوی او را بگیرد. آواتار شخصی برگزیده است که می تواند هر چهار نیرو را تحت کنترل داشته باشد نام آواتاری که در این زمان ظهور کرده آنگ است. اما آواتار آنگ هنوز برای کنترل کامل چهار قدرت آماده نشده است چراکه او فقط 12 سال دارد و مسیر طولانی را برای برقراری صلح در پیش دارد.

آواتار با کسب نمره‌ی 9.2 از وب سایت IMDb و همچنین تمجید و تحسین فراوان از سایت‌های مختلف و معتبر مثل IGN شاید تنها عنوان خارجی است که می‌تواند با نام‌های بزرگ انیمه‌های ژاپنی رقابت کند و نام خود را در کنار بزرگترین‌های این سبک قرار دهد.

آواتار در 3 فصل و 61 قسمت منتشر شده و خبر خوش این است که همه‌ی سریال آواتار را می‌توانید با دوبله‌ی فارسیِ حرفه‌ای تهیه و تماشا کنید.

 

“برای مشاهده ادامه‌ی این لیست به همراه انیمه‌های سینمایی وارد صفحه 2 شوید”

 

 

وایولت اِوِرگاردن – Violet Evergarden

 

Violet Evergarden

 

وقتی به تصویر و نام انیمه «وایولت اورگاردن» نگاه می‌کنید شاید به نظر بیاید که یکی از انیمه‌های عاشقانه‌ی معمولی مثل همه‌ی دیگر عناوینِ این سبک است، اما وایولت اورگاردن کاملا متفاوت است این انیمه همه‌ی احساسات و عواطف انسانی را به چالش می‌کشد و خیلی از آنچه به نظر می‌رسد تاریک تر و بی رحم تر است.

وایولت اورگاردن داستان دختری به نام «وایولت» را روایت می‌کند که از کودکی در جنگ بوده و به همین دلیل از سنین پایین مهارت بسیار بالایی در کشتن دیگران پیدا کرده به حدی که از او فقط به عنوان یک ماشین جنگی استفاده می‌شده، از آنجا که وایولت دائما در جنگ و خونریزی بوده هیچ تعریفی از احساسات و عواطف ندارد و اینجاست که شما هم به چالش کشیده می‌شوید چطور به چنین شخصی توضح می‌دهید “دوست داشتن” یعنی چه؟ دوست داشتن یک تجربه است، یک احساس است که نمی‌توان آن را توصیف کرد، حتی خود وایولت هم نمی‌داند که این احساس را تجربه کرده یا نه اما چیزی از درونش به او می‌گوید که باید دوست داشتن را درک کند و اینجاست که داستانِ جذاب وایولت آغاز می‌شود.

این انیمه که از شبکه Netflix به نمایش درآمد آنقدر موفق عمل کرد که چندین اقتباس و ادامه برای آن در این سال‌ها ساخته شده و این روند برای سال‌های 2019 و 2020 هم ادامه خواهد داشت که دو دنباله‌ی دیگر برای این انیمه پخش خواهند شد، اما قسمت‌های اولیه و اصلی را 13 قسمت 20 دقیقه‌ای تشکیل می‌دهند.


 

آبشار سرنوشت – Haikyuu

 

آبشار سرنوشت - Haikyuu

 

به والیبال که هیچ حتی اگر به ورزش هم علاقه ندارید بازهم «آبشار سرنوشت» انیمه‌ای است که باید آن را تماشا کنید، انیمه ورزشی است و آن هم والیبال ولی حتی در والیبال هم می‌توان مبارزه کرد، می‌توان بدجنس بود، می‌توان به اندازه‌ی یک ابرقهرمان دست نیافتنی و بزرگ بود و می‌توان به اندازه‌ی کسی که برای زنده ماندن تلاش می‌کند در زمین تلاش کرد.

و تازه این همه‌ی ماجرا نیست داخل زمین یک جنگ تمام عیار است ولی بیرون زمین هم اتفاقات جالبی در جریان است موقع تماشا هیچگاه احساس نمی‌کنید که کاش این سکانس زودتر تمام شود و فلان مسابقه زودتر سر برسد چراکه سراسرِ انیمه مهم و هیجانی است و تقریبا همه‌ی سکانس‌ها در جهت رشد داستان عمل می‌کنند.

این انیمه در حال حاضر با پشت سر گذاشتن «ایپو» که مدت‌ها بهترین انیمه‌ی سبک ورزشی بود به عنوان پرطرفدارترین و با کیفیت ترین انیمه ورزشی نام خودش را مطرح کرده.

داستان آبشار سرنوشت درباره «هیناتا شویو» است که آرزو دارد در زمین والیبال برای خودش کسی شود او اولین تیم والیبالش را با چندتا از دوستانش تشکیل می‌دهد و با امید اینکه نیروی دوستی و همدلی می‌تواند آن‌ها را در مسابقات پیش ببرد وارد زمین می‌شود ولی آن‌ها در همان بازی اول به یکی از قوی ترین تیم‌های مسابقات با حضور فردی به نام «کاگیاما توبیو» که به پادشاه میدان بازی معروف است برخورد می‌کنند و در همان بازی اول یک شکست سنگین می‌خورند و…

و خبر خوش اینکه این انیمه دوبله شده و دوبله‌ی آن هم توسط یک تیم حرفه‌ای با حضور خانم‌ها و آقایان مریم جلینی، بهروز علی‌محمدی، شهراد بانکی، خشایار شمشیرگران، غلامرضا الماسی، امیر منوچهری، صنم نکو‌اقبال، حسین سرآبادانی، شیلا آژیر، پویا فهیمی، امیر حکیمی، آرزو روشناس انجام شده پس اگر از دسته افرادی که انیمه‌ها را فقط ژاپنی می‌توانند ببینند(مثل بنده) نیستید پیشنهاد می‌کنم حتما دوبله تماشا کنید.

 


 

شبدر سیاه – Black Clover

 

شبدر سیاه - Black Clover

 

«شبدر سیاه» مخلوطی از چند انیمه شونن معروف دیگر مثل Fairy Tale و Naruto است و شخصیت اصلی شباهت زیادی از نظر داستانی به ناروتو دارد، پس اگر از طرفداران ناروتو هستید این انیمه را هم امتحان کنید.

با وجود اینکه شبدرسیاه به پیشنهاد کاربران به لیست بهترین انیمه‌ها اضافه شده و از خیلی جهات مثل داستانِ گیرنده و جذابش لیاقت حضور در این لیست را هم دارد اما این عنوان ضعف‌هایی دارد که قبل از شروع بهتر است مطلع باشید.

اول از همه اینکه از نظر انیمیشنی شبدر سیاه اصلا در حد بهترین‌ها نیست خیلی از حرکات چهره و به خصوص بدن خشک و بی روح هستند و نکته دوم اینکه متاسفانه با وجود اینکه صداپیشه‌ی «آستا» شخصیت اصلی بسیار با استعداد به نظر می‌رسد اما به دلیل استفاده‌ی بیش از اندازه از فریادهای بلند صدای آستا کمی آزار دهنده است و فکر می‌کنم این اولین بار و احتمالا آخرین باری است که پیشنهاد می‌کنم به دوبله‌ی انگلیسی یک انیمه هم نگاهی داشته باشید شاید انتخاب مناسب تری برای شما باشد.

با همه‌ی این صحبت‌ها شبدر سیاه یک عنوان لایق و ارزشمند برای تماشاست چرا که مهمترین رکن برای سرگرم کردن یعنی داستانِ گیرا و شخصیت پردازی را به خوبی دارد فقط باید حدود 20 تا 30 قسمت اول را بگذرانید تا آنقدر در این داستان زیبا غرق شوید که ادامه ندادن برایتان غیر ممکن شود.

 


 

دروغ آوریل – Your Lie in April

 

دروغ آوریل - Your Lie in April

 

انیمه دروغ آوریل محصول سال 2015 یکی از بهترین و محبوب ترین‌های ژانر عاشقانه و موزیکال است و با وجود اینکه نقدهایی به طراحی کاراکتر و گرافیک تصویری از نظر منتقدان به این اثر وارد شده شخصا اصلا با این موضوع موافق نیستم و فکر می‌کنم که طراحی کاراکترها کاملا گیرا و زیبا بود هرچند شاید در بعضی سکانس‌های خاص به طور عمدی ظاهر کاراکترها کمی تغییر می‌کند و کودکانه می‌شود.

دروغ آوریل انیمه‌ای نسبتا کوتاه است که تنها 22 قسمت دارد ولی از اولین قسمت کار خودش را می‌کند، لازم نیست برای جذب شدن به آن خیلی صبر کنید فقط قسمت اول را تماشا کنید انیمه شما را تا پایان 22 قسمت با خود می‌کشاند.

داستان درباره‌ی پسری است که از کودکی به طرز شگفت انگیزی در نواختن پیانو با استعداد بوده ولی به دلایلی در بزرگ سالی نمی‌تواند از همه‌ی استعداد خودش استفاده کند و مشکلات شخصی باعث می‌شود اجرای خوبی نداشته باشد او با دختری که ویولون می‌نوازد آشنا می‌شود و…

موسیقی‌های این انیمه به طرز شگفت انگیزی گیرا هستند، اجراهای پیانو و ویولون کاملا با مخاطب حرف می‌زنند و احساسات پسر نوجوان هنگام نواختن پیانو که به نواختن زیر آب تشبیه شده است کاملا هوشمندانه و تاثیر گذار است.

یکی از مهمترین جنبه‌هایی که هر مخاطبی را جذب عاشقانه‌های ژاپنی می‌کند، نحوه‌ی شکل گرفتن رابطه‌ها است چیزی که در سینمای غرب محدود به روابط جنسی می‌شود اما ژاپنی‌ها پیچیدگی روابط را به بهترین شکل نشان می‌دهند روابط عمیق عاشقانه‌ای که حتی بدون لمس کردن، بدون ابراز کردن و حتی بدون اینکه دو طرفِ این رابطه بدانند شکل می‌گیرند و شما به عنوان یک شخصا سوم که ناظر این ماجرا هستید این رابطه را کاملا حس می‌کنید و می‌بینید که عشق همان رابطه‌ی جنسی که سینمای غرب نشان می‌دهد نیست، حال چه چیزی زیباتر از موسیقی برای پر و بال دادن به این ایده‌ی جذاب ژاپنی‌ها.

 


 

فیری تیل – Fairy Tail

 

فیری تیل - Fairy Tail

 

«فیری تیل» (Fairy Tail) یکی دیگر از بهترین و محبوب ترین انیمه‌های بلند سریالی است که داستان دختری 17 ساله را که امیدوار است یکی از بهترین جادوگران دنیا شود روایت می‌کند؛ او در این مسیر با پسری به نام ناتسو آشنا می‌شود که عضو گروه فیری تیل یکی از مشهورترین گروه‌های جادوگری دنیا است.

شاید در نگاه اول فیری تیل یک انیمه‌ی تکراری با سبکی آشنا و شبیه به دیگر انیمه‌های مطرح مثل: وان پیس و ناروتو به نظر برسد اما نکته‌ای در فیری تیل وجود دارد که آن را از همه‌ی آثار بلند دیگر جدا می‌کند و آن هم طنز فراوان در کنار تراژدی است که باید کارگردانی این اثر را برای برقراری تعادل بین این دو عنصرِ متضاد ستایش کرد.

فیری تیل به راحتی یک اتفاق طنز را وسط یک مبارزه‌ی کاملا جدی جا می‌کند و باعث می‌شود طولانی شدن بعضی نبردها که در اکثر انیمه‌های بلند امری اجتناب ناپذیر است خسته کننده نشود و دائما یک عنصر سرگرم کننده برای مخاطب وجود داشته باشد.

قبل از اینکه فیری تیل را برای تماشا انتخاب کنید باید چند نکته را هم مد نظر داشته باشید این مجموعه علاقه‌ی زیادی به تضاد دارد شبیه به چیزی که در بالا اشاره کردیم استفاده از طنز در لحظات احساسی و تراژیک شاید برای بعضی مخاطبان جذاب و برای بعضی ناخوشایند باشد اما این همه‌ی تضاد فیری تیل نیست، وقتی شروع به تماشای فیری تیل می‌کنید حال و هوای انیمه گاهی بچگانه به نظر می‌رسد اما درواقع رده‌ی سنی فیری تیل بالاتر از 15 سال رده بندی شده و اگر واقع بینانه نگاه کنیم، تماشای آن برای پایین تر از 18 سال مناسب نیست.

منع تماشا برای افراد کم سن و سال تر بیشتر به خاطر مسائل جنسی است هرچند در انیمه هیچگاه صحنه‌های زننده وجود ندارد اما اشاره‌هایی نامناسب برای افراد زیر 18 سال می‌شود، خشونت کمی هم در این انیمه وجود دارد که از این دید هم برای افراد زیر 10 سال مناسب نیست همانطور که گفتم در نگاه اول شاید انتخاب مناسبی برای کودکان باشد اما اینطور نیست.

قدرت‌ها، نیروهای جادویی و سبک‌های مبارزه‌ی مختلف، زیبایی خاصی به این انیمه بخشیده است که بیننده را به خود جذب می‌کند. در هر مبارزه می‌توانید شاهد خلاقیت‌های نویسنده باشید. یکی از خصوصیات بارز این انیمه در مقایسه با انیمه‌هایی نظیر ناروتو و بلیچ، مشخص نبودن پایان این انیمه است. ماجراجویی‌ها و گستردگی دنیای فیری تیل باعث شده است تا حتی بعد از پخش بیش از 300 قسمت از آن، هنوز هم نتوان پایان کار را حدس زد، پیچیدگی‌ها و گره‌های فراوانی بر سر راه است که باید منتظر باشیم تا در قسمت‌های آینده حل شوند.

 

خادم سیاه – Black Butler

 

Black Butler

 

انیمه خادم سیاه داستان غم‌انگیز خانواده فانتوم‌هایو را روایت می‌کند که در شب تولد پسر خانواده، آتش سوزی عظیمی رخ داده و کل خانه و خانواده فانتوم‌هایو از بین می‌روند. خانواده فانتوم‌هایو چندین نسل برای خاندان سلطنتی انگلستان کار می‌کردند و مسئول رسیدگی به پرونده‌های مرموز کشور بودند.در شبی که آتش سوزی اتفاق می‌افتد پسر خانواده که شیل نام دارد دزدیده می‌شود. آن‌ها سعی بر این دارند که شیطانی را با استفاده از مراسم مذهبی احضار کنند و شیل را به عنوان قربانی او معرفی کرده و او را به قتل برسانند. شیل که می‌دانست مرگ و آتش سوزی خانواده‌اش اتفاقی نبوده، قسم می‌خورد که انتقام خانواده‌اش را بگیرد و به همین دلیل در لحظه احضار شیطان با او قراردادی می‌بندد که با دادن روح خود به شیطان کنترل او را به دست بگیرد یا بهتر است بگوییم به او فرمان دهد، تا بتواند انتقام خانواده‌اش را بگیرد. شیطان خود را با اسم سباستین «Sebastian» معرفی می‌کند و ستاره‌ای پنج پر جادویی در چشم شیل ظاهر می‌شود. سباستین به شیل راه و روش‌های اقتصاد و… می‌آموزد تا شیل به هدفش که گرفتن انتقام است نزدیک تر شود.

البته این داستان فقط یک پیش زمینه برای شروع یک مجموعه است و در کل این مجموعه هر قسمت یک داستان نسبتا جدید را آغاز می‌کند و تا پایان همان قسمت هم آن داستان را به پایان می‌رساند نقطه قوت این انیمه نشان دادن فرهنگ‌های مختلف در کنار فرهنگ ژاپنی است از فرهنگ خاندان سلطنتی انگلیس گرفته تا فرهنگ کشورهای دیگر اروپایی و حتی کمی از فرهنگ هند.

استفاده از ترکیب موسیقی مدرن و کلاسیک در کنار شخصیت سازی عالی باعث می‌شود با وجود اینکه داستان یکپارچه نیست بعد از پایان هر قسمت برای دیدن قسمت بعدی لحظه شماری کنید.

 


 

بهترین انیمه های سینمایی

 

Hotarubi No Mori E

 

انیمه Hotarubi No Mori E

 

نام انگلیسی: To The Forest of Firefly Light

در مورد این انیمه دلم می‌خواد تا جایی که امکان داره کمترین اطلاعات رو راجع به داستان و موضوعِ اصلی با شما در میون بزارم چون که نمی‌خوام تجربه بی‌نظیری که ازین عنوان می‌تونین داشته باشین رو خراب کنم.

To The Forest of Firefly Light هم مانگا و هم انیمه سینمایی کوتاهی در حدود 30 دقیقه دارد اما احتمالا این 30 دقیقه را هیچ وقت فراموش نخواهید کرد، در همین 30 دقیقه با شخصیت‌ها طوری ارتباط برقراری می‌کنید که در خیلی از سریال‌های چند صد ساعتی ارتباط برقرار نکرده‌اید.

نکات زیادی درباره عمق داستان، شخصیت سازی و ایده‌های جذابی که همگی در همین 30 دقیقه جا شده‌اند وجود دارند که می‌توان درباره آن‌ها صحبت کرد اما باید این انیمه را تماشا کنید تا درک کنید چرا بهتر است چشم بسته وارد دنیای آن شوید و اجازه دهید همه چیز همان جا اتفاق بیفتد.


 

Koe No Katachi

 

A Silent Voice

 

نام انگلیسی: A Silent Voice

نسبتا انیمه‌ی طولانی(با حدود دو ساعت طول) به حساب می‌آید

A Silent Voice درباره‌ی زندگی پسری است که در دوران کودکی عادت به اذیت و آزار دیگران داشته و روزی دختری که توانایی شنیدن و صحبت کردن ندارد وارد کلاس آن‌ها می‌شود، این پسر شروع به آزار و اذیت دخترِ تازه وارد می‌کند ولی دخترک ناشنوا همیشه با پسر خوش رفتار است و بعدها ….

اولین نکته‌ای که در همان چند دقیقه اول چشم بیننده را می‌گیرد فضای زیبای انیمه است، نقاشی‌های هنرمندانه‌ای که یک اثرِ دو بعدی را بیشتر از یک فیلم سینمایی چشم نواز می‌کنند و در کنار زیبایی‌های تصویری، صدا گذاری هم مثل همیشه عضو کم رنگ ولی پر تاثیر انیمه‌های ژاپنی است که شاید خیلی به آن توجهی نشود اما بخش زیادی از مسئولیت انتقال حس به عهده‌ی صدا است که در این اثر هم درخشان است از موسیقی متن گرفته تا صداهای محیط و به خصوص صدای دخترکی که توانایی حرف زدن ندارد و گاهی صداهایی نامفهوم از خودش در می‌آورد همگی عالی هستند.

داستان هم همانطور که می‌توان از خلاصه‌ی بالا حدس زد یک موضوع تاثیر گذار را هدف قرار داده، موضوعی که حتی اگر پیاده سازی خوبی هم نداشته باشد به خاطر حس همدردی تاثیر خودش را روی مخاطب می‌گذارد، حال این موضوعِ تاثیر گذار را با هنر ژاپنی‌ها در به تصویر کشیدن لحظات احساسی و پرورش داستان برای بیان مفاهیم عمیق با هم مخلوط کنید، محصول نهایی شما انیمه A Silent Voice خواهد بود.


 

Your Name

 

 

احتمالا بزرگترین نام دنیای انیمه چه سریالی و چه سینمایی در سال‌های اخیر را می‌توان Your Name دانست انیمه‌ای که بعد از پخش در سال 2019 هم نظر تقریبا همه‌ی منتقدان را به خودش جلب کرد و هم طرفداران عامه زیادی پیدا کرد.

Your Name را نمی‌توان تماشا نکرد چون اگر انیمه‌ای که رتبه اول MyAnimeList را از آن خود کرده، از Metacritic نمره 79 را گرفته، از بسیاری از منتقدین آی ام دی بی 10/10 گرفته، در وب سایت Rottentomatoes نمره 94/100 از دید مخاطبان و 97/100 از دید منتقدین کسب کرده و در نهایت باعث شده که مجله Forbes عنوانی با این مظمون چاپ کند “یک انیمه‌ی شاهکار که نمی‌توان از دست داد! “، ارزش دیدن ندارد پس کدام انیمه دارد؟

علاوه بر موفقیت‌های انیمه‌ای، مانگای Your Name که در واقع یک رمان 262 صفحه‌ای هست هم لیست بلند بالای طرفداران خود را دارد.

میتسوها میامیزو یک دانش‌آموز دبیرستانی در حومه روستای ایتوموری در کشور ژاپن بود که از زندگی در روستا خسته شده و آرزو داشت در زندگی بعدی خود تبدیل به پسری خوش‌سیما در توکیو شود. تاکی تاچیبانا نیز یک پسر نوجوان دبیرستانی اهل توکیو بود. زمانی که یک ستاره دنباله‌دار به زمین نزدیک شد، آرزوها و زندگی آن‌ها دستخوش تغییر گردید. در یکی از روزها میتسوها به عنوان تاکی، و تاکی در عوض میتسوها از خواب بیدار شد. تاکی و میتسوها متوجه می‌شوند که بدنشان با یکدیگر تعویض شده است. برای چندین روز بدن‌های آن‌ها گاه‌وبیگاه با یکدیگر عوض می‌شد تا اینکه بعد از ظهر یکی از روزها به طور کامل تماس خود را از دست دادند.

و جالب است بدانید که Your Name با همین پویانمایی نسبتا ساده با فروشی معادل 331 میلیون یورو فقط در یک سال توانست جایگاه 4ام پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ژاپن را کسب کند و همزمان به عنوان پرفروش‌ترین فیلم انیمه‌ای تاریخ دست یابد.


 

شهر اشباح

 

Spirited Away

 

شهر اشباح یا Sen to Chihiro no Kamikakushi یک انیمه سینمایی و ژاپنی در ژانر خیال‌پردازی درام، محصول سال 2001، به نویسندگی و کارگردانی هایائو میازاکی و یکی از آثار استودیو جیبلی است.

شهر اشباح اغلب به عنوان بهترین پویانمایی تاریخ به حساب می‌آید و یکی از آثار شاخص در سینمای ژاپن است که قبل از رکورد شکنی بی سابقه Your Name برای 15 سال پرفروش‌ترین پویانمایی تاریخ ژاپن بود.

این انیمه تنها پویا نمایی برنده جایزه اسکار از ژاپن است که در هفتادو پنجمین دوره جوایز اسکار موفق به کسب عنوان بهترین فیلم پویانمایی شد، همچنین در همان سال برنده خرس طلایی در جشنواره بین المللی فیلم برلین سال 2002 شد.

داستان انیمه در مورد دخترکی ده ساله به نام چیهیرو اوگینو است که با والدینش آکیو و یوکو تازه به شهری جدیدی مهاجرت کرده‌اند و چیهیرو از این جابجایی ناراضی است. آن‌ها که با ماشین در حال حرکت هستند، راه خانه جدید را گم کرده و سر از تونلی در جنگل در می‌آورند. پس از پیاده شدن و گذر از یک تونل به خاطر کنجکاوی، آن‌ها وارد مکانی سرسبز و آرام می‌شوند که در اصل گرمابه و استراحتگاه خدایان و ارواح دینی ژاپنی است.

نکته جالب در مورد شهر اشباح محیط غریب ولی آرامش بخش و فانتزی جالب این اثر است که تماشای آن را می‌توان به یک خواب تشبیه کرد و خوشبختانه بر خلاف اکثر انیمه‌ها که پیدا کردن نسخه با کیفیت و زیرنویس برای آن ها دشوار است این انیمه آنقدر معروف است که به راحتی می‌توانید نسخه دوبله شده آن را دانلود و تماشا کنید.


 

قلعه متحرک هاول

 

قلعه متحرک هاول

 

قلعه متحرک هاول یک انیمه ژاپنی در سبک خیال پردازی و یکی از آثار کلاسیک ژانر خود است؛ اگر به سبک خیال پردازی علاقه دارید حتی فکرش را هم نکنید که «قلعه متحرک هاول» را از دست بدهید.

کارگردان و نویسنده‌ی این عنوان هایائو میازاکی، کارگردانِ آثار بزرگی همچون شهر اشباح و شاهزاده مونونکه است، داستان قلعه متحرک هاول اقتباس شده از رمانی با همین نام نوشته‌ی نویسنده انگلیسی دایانا واین جونز است.

قلعه متحرک هاول تولید سال 2004 از استودیوی جیبوری است که در سال 2006 برای عنوان بهترین پویانمایی سال در مراسم اسکار نامزد شد ولی با برنده شدن انیمیشن Wallace & Gromit موفق به دریافت جایزه اسکار نشد.

موضوع فیلم دربارهٔ اثرات مخرب جنگ و تأثیر ویرانگر آن بر روی عواطف و احساسات مردم است. در داستان جنگ بزرگی اتفاق می‌افتد، و پادشاه از تمامی جادوگران می‌خواهد تا در این جنگ او را همراهی کنند. اما جادوگری به نام هاول از این امر امتناع می‌کند و به مبارزه با بمب افکن‌های جنگی بر می‌آید، در این میان دختری که او را دوست دارد سعی در باطل کردن طلسم هاول دارد که همان قلب هاول است.


 

شاهزاده مونونوکه – Princess Mononoke

 

شاهزاده مونونوکه - Princess Mononoke

 

یکی دیگر از آثارِ سلطان خیال پردازی هایائو میزاکی و یکی دیگر از نوستالژی‌های فراموش نشدنی از طرف ژاپنی‌ها برای همه‌ی مردم دنیا.

برخلاف تصور مونونوکه یک اسم نیست و در ژاپنی به معنای هیولا و یا روح است، داستان در مورد آشیتاکای ماجراجو است که در یک سفر برای پیدا کردن چندین شی با ماجراهای زیادی روبرو میشود و در این سفر با چندین قبیله میجنگدد و با دختری نیز آشنا می‌شود…

شاهزاده مونونوکه در سال 1997 اکران شدن و در همان سال به محبوبیت و درآمد فراوانی دست یافت و پرفروش‌ترین اثر سینماییِ سال 1997 شد و تا سال 2001 که شهر اشباح اکران شد رکورد فروش و محبوبیت را در دست داشت اما با حضور قدرتمند شهر اشباح همه‌ی رکوردها جابجا شد.


 

مدفن کرم‌های شب تاب – Grave of the Fireflies

 

Grave of the Fireflies

 

مدفن کرم‌های شب تاب یک انیمه‌ی تراژدی پیرامون جنگ جهانی دوم است که داستانی به شدت غمگین و احساسی دارد هرچقدر هم که سفت و سخت باشید و گریه نکنید، حداقل هنگام تماشا بغض خواهید کرد.

داستان مدفن کرم های شب تاب عمدتا درمورد پسر جوانی به نام سیتا است که در گیر و دار جنگ جهانی دوم به همراه خواهرش از مادرشان جدا می‌شوند و بعد از فروکش کردن حملات سعی می‌کنند به دنبال مادرشان بگردند، شاید در نگاه اول این انیمه فقط یک عنوان زد جنگ باشد اما کارگردان این اثر آقای ایسائو تاکاهاتا که نویسندگی آن را هم به عهده داشته موافق نیست و می‌گوید این فیلمنامه را برای عذرخواهی از خواهر کوچک ترش که در جنگ جهانی دوم به دلیل سوء تغذیه از دنیا رفت نوشته است، اصلا قابل تصور نیست که تاکاهاتا تحت تاثیر مرگ دردناک خواهر کوچکش با چه غمِ عمیقی این فیلمنامه را نوشته است.

این انیمه موفق به دریافت نمره‌ی 8.5/10 در وب سایت IMDb و 97/100 در RottenTomatoes شده است و همچنین مورد تحسین بسیاری از منتقدان و علاقه‌مندان به سینما در سال اکران قرار گرفت یکی از نویسندگان به نام راجر ایبرت از شیکاگو سان-تایمز از این فیلم به عنوان یکی از بهترین و قوی‌ترین فیلم‌های جنگی در طول تاریخ یاد می‌کند و در سال 2000 میلادی آن را در فهرست بهترین فیلم‌هایش جای می‌دهد.

 


انیمه مورد علاقه شما چیست؟ آن را به دوستان خود در تایم سیتی معرفی کنید.

 

این لیست با نظرات شما در حال بروز رسانی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا