دسته‌بندی نشده

اطلاعات دارویی کامل درباره قرص لینزولید Linezolide

موارد مصرف قرص لینزولید

لینزولید (زیووکس) نوعی آنتی بیوتیک است و برای درمان انواع مختلف عفونت های باکتریایی مانند عفونت های پوستی، ذات الریه، و عفونت هایی که به دیگر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند، استفاده می شود.

اطلاعات دارویی لینزولید

لینزولید یک مهار کننده مونوآمین اکسیداز (MAO) است. همچنین این دارو ممکن است برای اهداف غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکر شده است، استفاده شود.

بعضی از داروها اگر هم زمان با زیووکس مصرف شود، می تواند باعث عوارض ناخواسته و یا خطرناکی شود. با دکتر خود در مورد تمام داروهای دیگری که استفاده می کنید، مشورت کنید.

اگر شما از یک مهار کننده های مونوآمین اکسیداز در ۱۴ روز گذشته، مانند ایزوکاربوکسازید، تزریق متیلن بلو، فنلزین، rasagiline، سلجیلین، یا ترانیل سیپرومین استفاده کرده اید، از لینزولید استفاده نکنید.

بسیاری از داروها می تواند با زیووکس تداخل کنند. شما ممکن است نیاز به توقف استفاده از داروهای خاص قبل از استفاده از لینزولید داشته باشید (در برخی موارد تا ۵ هفته قبل از شروع درمان).

در طول درمان خود را با زیووکس، مصرف دارهای دیگر را شروع و یا متوقف نکنید مگر اینکه دکتر شما به شما بگوید.

اگر شما دارای فشار کنترل یا درمان نشده خون بالا، یک تومور کارسینوئید، تومور غده آدرنال، و یا یک تیروئید به شدت بیش از حد فعال هستید، از لینزولید استفاده نکنید.

اگر شما داروی ضد افسردگی مصرف می کنید و یا داروهای روانپزشکی اگر شما نشانه هایی از یک تعامل جدی مواد مخدر، از جمله:

گیجی، مشکلات حافظه، احساس بیش فعال (ذهنی یا جسمی)، از دست دادن هماهنگی، کشش عضلانی، لرز، عرق کردن، اسهال، و یا تب داشتید، در این مورد در اولین فرصت به دکتر مراجعه کنید.

خوردن تیرامین در حالی که شما در حال مصرف زیووکس هستید، می تواند فشار خون شما را به حد خطرناکی بالا برد.

از غذاهایی که دارای سطح بالایی از تیرامین هستند مانند پنیر کهنه یا گوشت، گوشت ترشی یا تخمیر شده، دودی و یا گوشت خشک شده در هوای آزاد، کلم ترش، سس سویا، آبجو شیر، شراب قرمز، و یا هر گوشت، پنیر، و یا پروتئین های دیگر غذایی که به طور نادرست ذخیره شده است.

شما باید با لیست از مواد غذایی شما که باید در هنگام مصرف لینزولید از مصرف آنها جلوگیری کنید، آشنا باشید. اگر شما به لینزولید حساسیت دارید، شما نباید از زیووکس ( لینزولید) استفاده کنید.

موارد استفاده از قرص لینزولید

لینزولید یک آنتی بیوتیک است که برای درمان برخی از عفونت های جدی باکتریایی استفاده می شود. این دارو با توقف رشد باکتری ها عمل می کند. این دارو تنها عفونت های باکتریایی را درمان می کند.

استفاده از آن برای عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی، آنفولانزا) موثر نخواهد بود. استفاده غیر ضروری یا استفاده نادرست از هرگونه آنتی بیوتیک دیگر می تواند منجر به کاهش اثر بخشی آن شود.

لینزولید به طبقه ای از داروها تعلق دارد که با نام « بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز» شناخته می شوند.

این دارو می تواند سطح برخی از مواد طبیعی خاص در بدن (مانند دوپامین، نوراپی نفرین، سروتونین) را افزایش دهد، که احتمال عوارض جانبی خاص و تداخلات با غذا یا داروهای دیگر را افزایش می دهد. برای جزئیات بیش تر به بخش نحوه استفاده، عوارض جانبی و تداخلات دارویی مراجعه کنید.

نحوه استفاده از قرص لینزولید

  1. لینزولید را به شکل خوراکی، با یا بدون غذا و مطابق با تجویز پزشک، معمولا هر 12 ساعت یک بار مصرف کنید. دوز مصرفی بستگی به شرایط پزشکی و پاسخ به درمان دارد. برای کودکان، دوز مصرفی بر اساس سن و وزن تعیین می شود، و ممکن است استفاده ار آن هر 8 ساعت تجویز شود.
  2. برای جلوگیری از واکنش جدی فشار خون بالا، بسیار مهم است که از رژیم غذایی ویژه ای که توسط پزشک یا متخصص تغذیه توصیه می شود پیروی کرده و در حین مصرف این دارو از مصرف تیرامین اجتناب کنید. از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که میزان بالای تیرامین دارند، اجتناب کنید که شامل پنیرهای کهنه، گوشت خشک شده و یا پیر، کالباس ها (مانند سالامی، سوسیس جگر)، ماهی های آماده (مانند شاه ماهی شور)، محصولاتی که حاوی میزان زیادی مخمر هستند (مانند آبگوشت، سوپ یا عصاره گوشت به صورت پودر، نان خانگی یا همراه با خمیر ترش)، غذاهای تخمیر شده (مانند کلم پیچ، کیم چی)، اکثر محصولات تهیه شده با سویا (مانند سس سویا و توفو)، باقلا یا لوبیا پهن، شراب قرمز، شراب اسپانیایی(شری)، آب جو و شراب ورموت اجتناب کنید.
  3. برای بهترین اثرگذاری دارو، لینزولید را در فواصل زمانی یکسان مصرف کنید. برای کمک به یادآوری، این دارو را هر روز در یک زمان خاص مصرف کنید. حتی اگر علائم شما بعد از چند روز بهبود پیدا کرد، مهم است که مصرف این دارو را تا زمان تجویز شده توسط پزشک ادامه دهید. قطع زودهنگام این دارو ممکن است باعث شود که برخی از عفونت ها بازگردند. در صورتی که علائم شما ادامه پیدا کرد و یا وخیم تر شد، به پزشک اطلاع دهید.

قرص لینزولید

عوارض جانبی لینزولید

ممکن است اسهال، سردرد، حالت تهوع، استفراغ یا سرگیجه رخ دهد. اگر هر یک از این عوارض جانبی ادامه پیدا کرد و یا وخیم تر شد، سریعا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده، زیرا او تشخیص داده است که فواید آن برای شما بیش تر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی روبه رو رخ داد، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید:

تنفس سریع یا عمیق، خواب آلودگی غیر معمول، استفراغ یا حالت تهوعی که برطرف نمی شود، بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست یا پا، خستگی غیر معمول، به راحتی دچار خون ریزی یا کبودی شدن.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی بسیار جدی که در پایین اشاره شده، فورا درخواست کمک پزشکی کنید:

  • سفتی عضلات
  • افزایش تعریق
  • تغییر دید (مانند تاری دید، تغییر در دیدن رنگ ها، نابینایی)
  • تغییرات خلقی یا روحی (مانند اضطراب و سردرگمی)
  • تشنج

این دارو به دلیل وجود باکتری های مقاوم، ممکن است به ندرت باعث یک بیماری شدید روده (اسهال مربوط به کلستریدیوم دیفیسیل) شود.

این بیماری ممکن است در طول درمان یا هفته ها و ماه ها پس از قطع درمان رخ دهد. در صورت ابتلا به بیماری های رو به رو، فورا به پزشک خود اطلاع دهید: اسهال مداوم، درد یا گرفتگی شکم یا معده، خون یا مخاط در مدفوع.

در صورت بروز هر یک از علائم رو به رو از داروهای ضد اسهال یا مشتقات تریاک استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است این محصولات باعث وخیم تر شدن علائم شود.

استفاده طولانی مدت از این دارو یا تکرار دوره مصرف این دارو ممکن است باعث برفک دهانی یا یک عفونت مخمری جدید شود.

در صورت مشاهده لکه های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژنی یا دیگر علائم جدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

این دارو ممکن است سطح سرتونین را افزایش دهد و به ندرت باعث یک بیماری بسیار جدی به نام سندروم سرتونین یا سم سرتونین شود.

اگر در حال مصرف داروهای دیگری هستید که سطح سرتونین را افزایش می دهند، این خطر ممکن است افزایش پیدا کند، بنابراین در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

در صورت بروز هر کدام از این علائم ، فورا درخواست کمک پزشکی کنید:

  • ضربان قلب سریع
  • توهم
  • عدم هماهنگی بدن
  • سرگیجه شدید
  • تب غیر قابل توضیح
  • حالت تهوع یا استفراغ یا اسهال شدید
  • کشیدگی ناگهانی عضلات
  • تحریک یا بی قراری غیر عادی

این دارو به ندرت ممکن است باعث حمله فشار خون بسیار بالا (بحران فشار خون بالا) شود که ممکن است کشنده باشد.

بسیاری از تداخلات دارویی و غذایی این خطر را افزایش می دهند .

تداخلات دارویی قرص لینزولید

برخی از داروها را اگر با قرص لینزولید مصرف کنید، تداخل ایجاد می شود، حتی اگر آن ها را هفته ها قبل یا بعد از قرص لینزولید مصرف کنید.

اگر هر گونه داروی موجود در فهرست را مصرف می کنید که ممکن است با قرص لینزولید تداخل ایجاد کند، یا هر گونه محصولی را استفاده می کنید که سبب افزایش سطح سرتونین می شود، دو هفته قبل یا بعد از مصرف قرص لینزولید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

همچنین اگر 5 هفته قبل از شروع مصرف قرص لینزولید، داروی فلوکستین مصرف کرده اید، به آن ها اطلاع دهید. از پزشک خود بپرسید که چقدر زمان باید بین شروع یا قطع مصرف این داروها و شروع قرص لینزولید باشد.

مصرف سایر مهار کننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAO) با این دارو ممکن است باعث تداخل جدی (احتمالا کشنده) با این دارو شود.

از مصرف مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (ایزوکاربوکسازید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، صفینامید، سلژیلین، ترانیل سی پرومین) در هنگام درمان با این دارو اجتناب کنید. اکثر مهارکننده‌ های مونوآمین اکسیداز همچنین نباید از دو هفته قبل از شروع درمان با این دارو مصرف شوند. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی باید مصرف آن ها را شروع یا متوقف کنید.

  1. تداخلات دارویی لینزولید ممکن است باعث تغییر عملکرد داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این مطلب شامل تمام تداخلات احتمالی این دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را تهیه کنید و آن را با پزشک یا داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون مشورت با پزشک، مصرف این دارو را شروع یا متوقف نکرده و دوز آن را تغییر ندهید.
  2. محصولی که ممکن است با لینزولید تداخل داشته باشد، عبارت است از: قرص های رژیم غذایی یا کاهش دهنده اشتها (مانند دی اتیل پروپیون)، داروهایی برای اختلال کمبود توجه (مانند آتوموکستین، متیل فنیدات)
    آپراکلونیدین، ​​بوپروپیون، بوسپیرون، کاربامازپین، سیکلوبنزاپرین، دیو تترابنازین، یک محصول ترکیبی خاص (دکسترومتورفان یا کینیدین)، لوودوپا، ماپروتیلین، متیل دوپا
    برخی داروهای تسکین دهنده مشتقات تریاک (مانند فنتانیل، مپریدین، متادون، تاپنتادول)، برخی داروهای خاص برای بیماری پارکینسون (مانند آنتاکاپون، تولکاپون)، مکمل های خاص (مانند تریپتوفان، تیرامین)، تترابنازین، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (مانند آمی تریپتیلین، دوکسپین)، والبنازین.
  3. خطر سندروم یا سم سرتونین در صورتی که داروهای دیگر افزایش دهنده میزان سرتونین را مصرف کنید، افزایش پیدا می کند.
    نمونه هایی از آن داروهای خیابانی مانند MDMA یا «اکستازی» و گل راعی، داروهای ضد افسردگی خاص (از جمله میرتازاپین، بازدارنده‌های باز جذب سروتونین ها مانند فلوکستین یا پاروکستین، داروهای مهارکننده جذب مجدد سروتونین هایی مانند:
    دولوکستین یا ونلافاکسین)، ترامادول، برخی «تریپتان ها» برای درمان سردردهای میگرنی استفاده می شود (مانند ریزاتریپتان، سوماتریپتان، زولمی تریپتان)، و سایر داروها است. احتمال ابتلا به سندروم یا سم سرتونین احتمالا با شروع یا افزایش دوز، افزایش پیدا می کند.

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید ؟

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریبا موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید . برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنم، چه اتفاقی می افتد؟

با مراقبت های پزشکی اورژانس ، تماس بگیرید.

در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنم ؟

داروهای آنتی بیوتیک می توانند باعث اسهال شوند، که ممکن است نشانه ای از یک عفونت جدید باشد.

اگر شما دچار اسهال آبکی یا خونی هستید، مصرف لینزولید را قطع کرده و با دکتر خود تماس بگیرید. از داروی ضد اسهال استفاده نکنید مگر اینکه دکتر شما به شما در مورد مصرف آن بگوید.

بیشتر بخوانید :

مضرات آنتی بیوتیک ها

همه چیز در مورد آنتی بیوتیک کلاریترومایسین (Clarithromycin)

موارد مصرف و عوارض آنتی بیوتیک موکسی فلوکساسین

آشنایی دقیق با 14 خوراکی و مواد غذایی دارای آنتی بیوتیک طبیعی

قبل از استفاده از لینزولید، استفاده از داروهایی که ممکن است فشار خون را افزایش دهند و در صورت مصرف آن ها همراه با لینزولید ممکن است باعث فشار خون شدید بالا (بحران فشار خون) شوند را به پزشک گزارش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا