جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آیا می توان موم عسل (شانه عسل) را خورد؟_6579013353e42.jpeg
آیا می توان موم عسل (شانه عسل) را خورد؟_6579013353e42.jpeg

آیا می توان موم عسل (شانه عسل) را خورد؟

سرفصل های این مقاله

موم عسل چیست ؟

موم عسل محصولی طبیعی است که توسط زنبور عسل به منظور نگه داری عسل و گرده یا خانه لاروها ساخته می شود.

شانه عسل از یک سری اتاقک های شش ضلعی ساخته شده از موم زنبور عسل تشکیل شده است، که عموماً دارای عسل خام است.

عسل خام با عسل تجاری متفاوت است زیرا پاستوریزه یا تصفیه نشده است. شانه عسل ممکن است حاوی مقداری گرده، ماده ای موم مانند و عسل غنی، به علاوه محصولات اضافی زنبور عسل با مزایای بالقوه برای خودشان باشد.

با این وجود، همه اینها در مقادیر کمی یافت می شوند. شما می توانید همه شانه عسل، از جمله عسل و اتاقک های شش ضلعی مومی اطراف آن را بخورید.

عسل خام نسبت به عسل تصفیه شده دارای بافت غلیظ تری است. علاوه بر این، موم ها را می تواند به عنوان آدامس جوید.

رنگ موم یا شانه عسل چه رنگیست ؟

موم زنبور عسل که بیشتر مردم با آن آشنا هستند دارای رنگ زرد طلایی روشن است.

این رنگ زیبا، از گرده و بره موم حاصل می شود که به طور طبیعی موم زنبور عسل را لکه دار می کند.

اگر مقادیر زیادی روغن گرده و بره موم در موم زنبور عسل وجود داشته باشد، حتی می تواند به قهوه ای تیره تبدیل شود.

فواید عالی خوردن موم عسل برای سلامتی

1. موم عسل سرشار از برخی مواد مغذی

موم یا شانه عسل سرشار از کربوهیدرات ها و آنتی اکسیدان ها است. همچنین دارای مقادیر کمی از چندین ماده مغذی دیگر است.

این جزء اصلی عسل خام است که دارای مقادیر کمی از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است، اما 99-95 درصد آن از شکر و آب تشکیل شده است.

از آنجایی که عسل خام هنوز فرآوری نشده است، دارای آنزیم هایی مانند گلوکز اکسیداز است که به عسل خواص آنتی باکتریال و ضد میکروبی می دهد.

این آنزیم ها با حرارت دادن و تصفیه کردنی که در طی فرآوری عسل های تجاری اعمال می شود، از بین خواهد رفت.

علاوه بر این، عسل خام کمتر به شیرین کننده هایی مانند شربت افرا با فروکتوز بالا آلوده می شود و همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی بیشتری نسبت به عسل فرآوری شده است.

آنتی اکسیدان ها ترکیبات گیاهی مفیدی هستند که باعث تقویت سلامتی و کاهش التهاب و محافظت از بدن در برابر بیماری ها می شوند.

میزان آنها در عسل خام ممکن است 4.3 برابر بالاتر از عسل فرآوری شده باشد. پلی فنول ها نوعی آنتی اکسیدان عسل هستند.

تحقیقات نشان می دهد که این مواد می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت، زوال عقل، بیماری های قلبی و حتی انواع خاصی از سرطان کمک کند.

موم عسل دارای موم زنبور عسل است که اسیدهای چرب زنجیره بلند و الکل ها را برای سلامت قلب فراهم می کند. این ترکیبات ممکن است به پایین آوردن سطح کلسترول کمک کند.

موم عسل خوردنیه ؟

خواص موم عسل

2. تسکین درد مفاصل

مصرف موم زنبور به عنوان دارو در بیماران مبتلا به آرتروز و ورم مفاصل، باعث تسکین درد و کاهش التهابات مفاصل آنان شده است.

همچنین مطالعه دیگری بر روی بیماران تصادفی انجام گرفت که نشان داد درمان آن ها خیلی سریع تر از افرادی که فقط تحت درمان داروهای شیمیایی بودند انجام گرفت.

آیا میتوان موم یا شانه عسل را خورد

خوردن عسل با موم

3. موم عسل ممکن است سلامت قلب را ارتقاء بخشد

شانه عسل می تواند سلامت قلب شما را تقویت کند. تحقیقات نشان می دهد که اسیدهای چرب زنجیره بلند و الکل های یافت شده در موم ممکن است به کاهش سطح کلسترول خون، که یکی از عوامل خطرزای بیماری قلبی است کمک کند.

برای مثال، یک مطالعه نشان می دهد که الکل های موم زنبور عسل ممکن است به کاهش کلسترول بد “LDL” تا 29% کمک کند و در عین حال سطح کلسترول خوب “HDL” را تا 15-8% بالا ببرد.

با این حال، مطالعات موجود در این بررسی از مقادیر بالای الکل های بدست آمده از موم زنبور عسل استفاده کرده است و این مسئله را مشکل می کند که آیا مقادیر کمی از موم زنبور در شانه عسل نیز اثرات مشابهی ایجاد می کند یا نه. گفته می شود که خود عسل ممکن است همان قابلیت کاهش سطح کلسترول را داشته باشد.

سلامت قلب با موم عسل

مصرف موم زنبور عسل

4. خاصیت مرطوب کنندگی

موم زنبورعسل یک روش شکفت انگیز برای مرطوب کردن پوست خشک است؛ زیرا خاصیت مرطوب کنندگی دارد و باعث می شود رطوبت را در زیر پوست حفظ کند، به این ترتیب به درمان پوست های زبر و پوسته پوسته شدن سطح بدن کمک می کند.

خوردن شانه عسل

چگونه شانه عسل را بخورم ؟

5. حفاظت در مقابل عفونت ها

موم عسل روی تقویت توانایی بدن در مبارزه با باکتری ها و قارچ های خاص موثر می باشد.

برای مثال، مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که عصاره موم زنبور عسل ممکن است اثر محافظت کننده در مقابل قارچ ها و باکتری های ایجاد کننده بیماری ها از جمله استافیلوکوکوس اورئوس، کاندیدا آلبیکنس، سالمونلا انتریکا و ای-کولی داشته باشد. عسل همچنین به دلیل خواص ضد میکروبی نیز شناخته شده است.

تحقیقات نشان می دهد که می تواند به محافظت از روده شما در برابر انگل ژیاردیا لامبلیا کمک کند. با این حال، برای تایید این تاثیرات نیاز به مطالعات انسانی است.

موم یا شانه عسل پیست

خوردن شانه عسل

6. موم عسل ممکن است سرفه کودکان را کاهش دهد

موم زنبور عسل همچنین ممکن است به کاهش سرفه در کودکان کمک کند. کودکان مستعد ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی هستند که باعث سرفه می شود.

تحقیقات نشان داده است که عسل ممکن است این سرفه را سرکوب کند. در یک مطالعه مشخص شد، خوردن به اندازه نصف قاشق چایخوری عسل گندم سیاه 30 دقیقه قبل از خواب، در کاهش ناراحتی های ناشی از سرفه موثرتر از شربت سرفه عمل می کند.

موم عسل سرفه کودک را کاهش می دهد

عسل موم دار بخوریم یا بدون موم

7. کم کردن کلسترول خون

تحقیقات نشان می دهد که عناصر موجود در موم عسل می تواند به تعادل سطح کلسترول قند خون کمک کند.

اثرات تغذیه ای موم یا اسیدهای آلیفاتیک موجود در موم زنبور عسل، باعث کاهش لیپوپروتئین با چگالی کم (“بد”) می شود که کلسترول را به 21٪ تا 29٪ می رساند و باعث افزایش چگالی بالا می شوند که کلسترول لیپوپروتئین (“خوب”) را به 8 تا 15 درصد می رساند.

شانه عسل چیست

موم عسل چگونه درست میشود

8. موم عسل جایگزین قند برای مبتلایان به دیابت

شانه عسل برای بیماران مبتلا به دیابت، می تواند جایگزین خوبی برای شکر باشد.

تا حدی به این دلیل که عسل بسیار شیرین تر از شکر است، بنابراین مقادیر کمتری از آن برای رسیدن به همان سطح از شیرینی لازم است. علاوه بر این، به نظر می رسد که عسل قند خون را کمتر از شکر تصفیه شده بالا می برد.

با این وجود، عسل هنوز هم قند خون را بالا می برد، بنابراین افراد مبتلا به دیابت نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

از این گذشته، الکل های موجود در موم زنبور عسل ممکن است به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند، مقاومت به انسولین بیماری است که با بالا بودن سطح قند خون همراه است.

برخی مطالعات کوچک روی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی NAFLD که با مقاومت به انسولین همراه است و طی آن چربی در کبد شما جمع می شود، نشان داده است که عصاره الکل موم زنبور عسل، میزان انسولین را تا 37% کاهش می دهد.

این سطح پایین انسولین می تواند نشان دهنده کاهش مقاومت به انسولین باشد، همچنین می تواند برای بیماران مبتلا به دیابت مفید باشد. به خاطر داشته باشید که مطالعات با کیفیت بالاتری مورد نیاز است.

موم عسل برای افراد دیابتی

موم یا شانه عسل چیست

9. درمان بواسیر

تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از مخلوط موم زنبور عسل، عسل و روغن زیتون به مدت 12 ساعت در منطقه آسیب دیده به دلیل بواسیر باعث کاهش درد، خونریزی و خارش می شود.

موم عسل برای بواسیر

خواص روغن موم عسل

10. موم عسل ممکن است عملکرد کبد را بهبود بخشد

شانه عسل همچنین می تواند به سلامت کبد کمک کند. در یک مطالعه 24 ساعته، ترکیبی از الکل های موم زنبور عسل به افراد دارای بیماری کبدی داده شد.

قابل توجه اینکه 48% از آنهایی که موم زنبور مصرف کرده بود در مقابل 8% افرادی که دارونما مصرف کرده بودند، کاهش علائم بیماری مثل دردهای شکمی، نفخ و حالت تهوع را گزارش دادند.

علاوه بر این، عملکرد کبد در 28% از افرادی که به آنها الکل زنبور عسل داده شد به حالت طبیعی برگشت، در مقایسه با آنها عملکرد کبد هیچ یک از افرادی که دارونما مصرف کرده بودن به وضعیت عادی برنگشت.

اگرچه این نتایج امیدوار کننده به نظر می رسد، اما مشخص نیست که برای دستیابی به همان مزایا، چه میزان شانه عسل باید مصرف شود. بنابراین از قبل نتیجه گیری نهایی، مطالعات انسانی بیشتر لازم است.

موم عسل برای کبد

آیا میشود موم عسل را خورد ؟

نحوه مصرف موم عسل

موم عسل به روش های مختلفی قابل مصرف است. در حالی که می توانید آن را به طور عادی بخورید، می توانید آن را با روی نان یا کلوچه نیز میل کنید.

شانه عسل ممکن است به عنوان شیرین کننده در دسرهای خانگی یا روی پنکیک، جو دوسر یا ماست نیز استفاده شود. برخی افراد ممکن است از یک تکه شانه عسل در بالای سالاد یا در کنار میوه یا پنیر لذت ببرند.

به احتمال زیاد می توانید شانه عسل را در فروشگاه مواد غذایی محلی خود پیدا کنید یا آن را به صورت آنلاین سفارش دهید.

هنگامی که موم عسل انتخاب می کنید، به خاطر داشته باشد که هر چقدر عسل تیره تر باشد، از نظر ترکیبات مفید مانند آنتی اکسیدان ها غنی تر است.

شانه عسل را می توان برای مدت طولانی در دمای اتاق نگهداری کرد. هر چقدر آن را برای مدت طولانی تری نگه دارید، احتمال شکرک زدن آن بیشتر است اما حالت شکرک زده آن نیز خوراکی است.

خطرات احتمالی موم عسل

در موم زنبورعسل معمولا مقداری گرده گل، بره موم و گاها نان زنبورعسل مشاهده می شود. بسیاری از افراد به فرآورده های زنبورعسل و یا شاید یکی از این محصولات حساسیت داشته باشند.

پس بهتر است قبل از مصرف موم زنبور و یا هر محصول دیگری از زنبور عسل، مطمئن شوند که آیا دارای واکنش های آلرژیک به موم زنبور هستند یا خیر؟

  • به طور کلی مصرف خوراکی موم عسل بی خطر تلقی می شود. اما به دلیل داشتن عسل، در معرض آلودگی هایی از اسپورهای C. botulinum قرار دارد. این آلودگی ها به خصوص برای زنان باردار و کودکان زیر 12 ماه مضر هستند، زیرا احتمال خطر بوتولیسم وجود دارد.
  • در برخی موارد، خوردن میزان زیادی از موم عسل می تواند موجب انسداد معده شود. برای به حداقل رساندن احتمال این اتفاق، بهتر است از خوردن روزانه مقادیر زیادی شانه عسل خودداری کنید یا به سادگی موم آن را از دهان خارج کنید.
  • علاوه بر این، افرادی که به نیش زنبور یا گرده حساسیت دارند باید در خوردن موم عسل احتیاط کنند، زیرا ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود.
  • توجه به این نکته نیز اهمیت دارد که با وجود بسیاری از مزایای احتمالی آن، میزان قند بسیار زیادی در عسل وجود دارد، در نتیجه باید در مصرف آن اعتدال داشت.

نتیجه گیری

موم عسل یکی از محصولات زنبور عسل است که از موم ساخته شده است و به شکل اتاقک های شش ضلعی حاوی عسل خام است.

عسل و موم عسل خوراکی است و مزایای فراوانی برای سلامتی دارد، مانند مبارزه با عفونت و بهبود سلامت قلبی.

شانه عسل می تواند عملکرد کبد را تقویت کند و به عنوان یک جایگزین قند برای افراد مبتلا به دیابت مصرف شود. گفته می شود که شانه عسل حاوی قند زیادی است، پس باید با اعتدال مصرف شود.

بیشتر بخوانید :

خواص و فواید درمانی خوردن عسل با موم

طعم و مزه عسل طبیعی چگونه است ؟

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: