دسته‌بندی نشده

آشنا شوید با بیماری میازیس | ناشی از حضور لارو حشرات در بافت های بدن

میازیس از دسته بیماری های انتقال یافته توسط لارو، و مگس است. این بیماری با نشست بر روی خراش و زخم های ایجاد شده، و همچنین ورود به راه های تنفسی همانند دهان، گوش، چشم و دستگاه تناسلی، فرد مورد نظر را بیمار می کند.

میازیس چیست؟

با آلوده شدن اندام و بافت های بدن برخی حیوانات و انسان ها توسط مگس، بیماری میازیس بروز پیدا خواهد کرد. این بیماری با توجه به مکان آلوده شده و قرار گیری افراد در آن جا به انواع مختلفی از جمله؛ میاز پوستی، زیر پوستی، بینی ای، حلقی، روده ای، داخلی، ادراری، تناسلی، تقسیم بندی می شود. این بیماری را از نظر بیولوژی بر طبق ارتباط میزبان با انگل طبقه بندی و مورد ابتلا قرار می دهند. در این حالت بیماری میازیس را به انواعی از اجباری، اختیاری و تصادفی دسته بندی می کنند.
قابل به ذکر می باشد که در نوع میازیس اجباری، انگل خارجی برای تکمیل مرحله های تکامل نیاز به موجودی زنده همچون انسان و یا حیوان دارد. همچنین گفتنی است که در میازیس اختیاری؛ انگل در بدن موجود جاندار و یا بی جان توانایی شروع به رشد و تکامل یابی می کند.

میازیس اختیاری

میازیس اختیاری خود به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم بندی می شود. گفتنی است که در مورد اول انگل خارجی در بیرون از بدن موجود زنده، زندگی کاملا سازمان یافته ای دارد که از توانایی منحصر به خود برخوردار می باشد. همچنین در برخی شرایط در مواد آلی به عنوان گنده خوار مشاهده می شوند که در فساد و ویرانی های لاشه حیوانات و گیاهان به زندگی خود ادامه می دهد. در شرایط دوم نیز انگل خارجی همان طور که در بیرون از فضای داخلی موجود زنده به گنده خواری و زندگی مشغول است، نمی تواند شخص و یا حیوانی را درگیر و مبتلا به خود کند. همچنین قابل به ذکر است در برخی موارد و در شرایط ثانویه می تواند فرد ضعیف را مورد حمله قرار دهد.

میازیس چیست؟

میازیس تصادفی

در شرایطی دیگر نیز میازیس گونه ای تصادفی و متفرقه به خود می گیرد، که گفتنی است بسیار کمیاب و نادر می باشد. می توان گفت که در این حالت انگل به صورت تصادفی با میزبان خارجی خود برخورد می کند و با حمله ای او را مبتلا به خود می کند، همچنین در حالت دیگر با بلع تصادفی تخم مگس ها میازیس در بردن فرد بروز پیدا خواهد کرد.

معرفی انواعی از بیماری های منتقل کننده بیماری

مگس های ناقل بیماری میازیس

پس از آشنایی با تعریف درستی از سوال میازیس چیست ؟ نوبت آن می رسد که با بیماری های انتقال دهنده این بیماری آشنا شوید.

مگس های گونه استریده:

این نوع مگس با نام آن واریل نیز شناخته می شود. تا کنون اطلاعات مناسبی از این نوع مگس به دست نرسیده است.

مگس های گونه کالیفوریده:

قابل به ذکر است که در این گونه از مگس ها، چهار جنس به نام های کالیفورا، لوسیلیا، کرایزومیا و کوکلیومیا در ایجاد بیماری میازیس بسیار تاثیر گذار هستند. در این گونه، جنس های کریزومیا، بزیانا، کوکلیومیا و هومنیوراکس عامل اصلی و اجباری در بروز بیماری هستند، از این رو دیگر موارد شامل میازیس اولیه و ثانویه است، که اختیاری می باشند.

مگس های گونه سارکوفاژیده

این نوع مگس بیشتر زندگی خود را در فضولات، لاشه و مواد آلی فاسد می گذراند که در همان جا نیز شروع به تخم ریزی می کند. قابل به ذکر است که هر دو جنس سارکوفاگا و ولفارتیا ناقل بیماری هستند و مورد دوم در دام پزشکی ها بسیار مشاهده شده که عامل اصلی و آلوده کننده گوشت ها به شمار می آید.

علت ایجاد میازیس چیست؟

کرایزومیا بزیانا:

این نوع مگس را می توان در سراسر آفریقا و بیشتر نواحی آسیا همچون ایران مشاهده کرد. قابل به ذکر است که در دو سال گذشته، خسارت های بسیاری در نواحی جنوب، جنوب غربی و غرب کشور بر جای گذاشته است. طول حشره بالغ این مگس ۸ الی ۱۲ میلی متر است که اغلب به رنگ سبز متالیک، و سبز متمایل به رنگ آبی و بنفش می باشد.
مگس های ماده از این گونه تخم های خود را در سطح به تعداد ۱۵۰ الی ۲۰۰ بر جای می گذارند که در صورت تماس دست آلوده با نواحی همچون چشم ها، دستگاه تناسلی، فرد را مبتلا به بیماری می کند. گفتنی است که در برخی موارد میاز با برخورد در نواحی همچون چشم و گوش به کوری و کری منجر می شود، چراکه به طور مستقیم ساختمان اصلی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

لوسیلیا سریکاتا:

این مگس نیز اغلب به رنگ های سبز متالیک و سبز مسی مشاهده شده است که پراکندگی آن مربوط به سراسر کره زمین می باشد. در این نوع از حشرات، مگس های ماده تخم خود را بر مناطقی همچون گوشت، ماهی، لاشه و اجساد در حال تجزیه شدن قرار می دهد. همچنین در برخی موارد تخم ریزی آنان در مناطقی همچون جراحات و زخم های بد بو و عفونی انسان و حیوانات، مدفوع و مکان های دارای گوشت و گیاه در حال پوسیدگی، دیده شده است. باید گفت که این تخم ریزی ها در مناطقی همچون نزدیکی کشتارگاه ها و قصابی بسیار یافت می شود.

طبق گزارشات انجام شده، برخی از محققین بر این باورند که لارو های موجود در زیر پانسمان ها، لباس بیماران آلوده به خون و ترشح زندگی می کنند. اما می توان گفت که از بابت لارو ها نمی توان نگرانی داشت؛ چرا که به طور عمده از چرک و بافت های مرده تغذیه می کنند و به صورت عمده در دسته حشرات ناقل بیماری قرار نمی گیرند.

سارکوفاگا هموروئیدالیس:

رنگ این نوع مگس به طور معمول خاکستری روشن می باشد و از صفحه های شطرنج مانندی بر پشت شکم برخوردار می باشد، و می توان گفت که محقین به همین دلیل نام دیگر این مگس ها را شطرنجی برگزیده اند. این گونه از مگس به طور معمول پراکندگی جهانی دارد و از چرک و بافت های مرده به تغذیه می پردازد. این مگس به طور کلی خسارت چندانی به انسان وارد نمی کند، ولی در صورت ابتلا با دل درد و ایجاد اختلال در دستگاه گوارش همراه می باشد.

ولفارسیا مگنیفیکا:

این دسته از مگس ها نیز به رنگ خاکستری در فضا دیده می شوند که اغلب طرح شطرنجی در پشت شکم آن ها خیلی کمرنگ می باشد. مگس های ماده و بارور به طور کلی تخم های خود را به تعداد ۵۰ تا ۷۰ بر روی زخم ها چرکی، اندام های عفونی، خراش ها، جراحات سطحی و یا حتی پوست به ظاهر سالم انسان و حیوانات بر جای خواهند ماند. قابل به ذکر است که فرد مبتلا از این نوع مگس ممکن است به کوری و کری، و در آخر طی مدت زمان سپری شده به مرگ منجر شود.

میازیس عفونت ناشی از انگل

استروس اویس:

این نوع از مگس به طور عمده در حیوانات اهلی و انسان ها مسبب به بروز میازیس می شود. همچنین این مگس در بخش های مختلفی از کشور ایران بسیار وجود دارد و در منطقه های دارای مکان های دامپروری بسیار شایع می باشد. مگس های ماده در طی زمان مناسب بر روی بینی گوسفندان عمل تخم ریزی را انجام می دهند. این مگس به طور کلی در نواحی همچون گلو، و چشم انسان موجب بروز التهاب می شود که در نهایت به کوری منجر خواهد شد. همچنین گفتنی است که در برخی موارد این مگس با تاثیر گذاری در حلق و تارهای صوتی فرد، سبب ایجاد مشکل در تکلم و تنفس او می شود.

هیپودرما بوویس:

خیلی کم پیش می آید که تخم های به جا مانده بر سطح زمین از این مگس بر دست و پای انسان بچسبد. چرا که لارو ها با نفوذ به پوست و ایجاد تونل های مارپیچ سبب بر آمدگی با آبسه می شود که در طولانی مدت به فلج موضعی منجر خواهد شد.

گاستروفیلوس اینتستینالیس:

این گونه از مگس ها نیز به طور کلی پراکندگی جهانی دارد و به طور معمول در اسب به ایجاد بیماری منجر می شود. این مگس به ندرت پیش می آید که انسانی را مبتلا به خود کند، اما قابل به ذکر است که در زمان ابتلا نشانه هایی همچون از هیپودرما بوویس را در فرد ایجاد می کند. همچنین در برخی موارد این بیماری در اثر ارتباط مستقیم با اسب ها به فرد منتقل خواهد شد.

روش های پیشگیری از ابتلا به بیماری میازیس

تا به حال توضیح دقیقی از سوال میازیس چیست ؟ دریافت کرده اید که در ادامه قصد داریم روش های پیشگیری از ابتلا به آن را نیز برای شما عزیزان معرفی کنیم.

درمان بیماری میازیس

به طور پیوسته و مرتب زخم های سطحی خود را با موارد ضد عفونی کننده شستشو دهید، همچنین مراقبت های لازم در راستای قرار نگرفتن در معرض تماس مکرر با مگس قرار دهید.
در صورت ابتلا به عفونت های چرکی نواحی همچون؛ گوش، چشم، دستگاه ادراری هر چه سریع تر به درمان اقدام کنید.
به افراد ساکن در محل های آلوده توصیه می شود که از کلاه های محافظ سر و صورت و دستکش برای رعایت ایمنی خود استفاده کنند.
ایجاد پوشش های مناسب برای افراد کم و سن و سال در مکان های آلوده امری مهم می باشد. تا از ابتلا به انواع بیماری های تناسلی و ادراری در آنان جلوگیری شود.

روش های ابتلا به بیماری میازیس

در صورت ایجاد و بروز بیماری در سطح زخم های پوستی، با استفاده از روغن های نفتی همچون پارافین آن را به طور کامل پوشش دهید. این کار شما سبب پوشاندن و مسدود کردن مجرا های تنفسی عقبی لارو ها و خارج شدن آن ها از بستر زخم می شود. در این شرایط آنان برای دریافت اکسیژن به مرور از روی زخم شما کنار می روند که با شستشو می توان اقدام به رفع آن کرد.
در حالتی دیگر نیز ممکن است لارو ها چشم و گوش فرد را مورد تهاجم قرار داده باشند، که در این شرایط باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرد. در میاز های حلق و گلو خوردن روغن های گرم و ولرم سبب تحریک مواد آلوده کننده و خارج شدن آنان از بستر داخلی بدن می شود

روش های مبارزه و رفع این چنین مگس ها

اگر در محلی قرار دارید که امکان تماس پیدا کردن با این چنین مگس ها به آسانی صورت می گیرد. بهتر می باشد علاوه بر رعایت نکات های پیشگیری و درمان، به فکر روش هایی برای رفع و دفع آنان نیز باشید. در این رابطه می توانید از مواردی که در ادامه بیان می شود، کمک بگیرید.

روش های دفع حشرات موذی

روش های فیزیکی و مکانیکی که به طور کلی شامل نصب توری برای درب و پنجره ها می باشد. همچنین ایجاد تهویه مناسب و برقراری جریانی تند از هوا برای بیرون کردن حشرات از منزل بسیار کار آمد است.
به سازی محیط زیست که به طور کلی شامل مواردی می شود که فعالیت های حشرات موذی را در اطراف محل زندگی شما کاهش می دهد. با کمک گرفتن از سم های مخصوص می توانید از تخم ریزی مگس ها ماده در حواشی محل زندگی بکاهید.
قابل به ذکر است که از سم ها نمی توان در طی مدت زمان طولانی استفاده کرد، بلکه بهتر است استفاده از شوینده ها و رعایت بهداشت فردی را در سطر از بین بردن این حشرات موذی قرار دهید.
گفتنی است که روش های شیمیایی در دسته موثر ترین راه حل های دفع مگس و حشرات آلوده کننده وجود دارد. مگس ها و حشرات به طور کلی نسبت به مواد شیمیایی حساس هستند و خیلی راحت می توان به از بین بردن آن ها پرداخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا