دسته‌بندی نشده

آشنایی با کاربردهای درمانی پماد فلوئوسینولون  

موارد مصرف پماد فلوئوسینولون

پماد فلوئوسینولون (Fluocinolone Acetonide) برای حساسیتهای پوستی ، نیش حشرات ، التهاب پوست و اگزما است. به طور کلی این پماد موضعی برای ضایعات پوستی و خارش کاربرد دارد. تحت هیچ شرایطی حتی با وجود اطلاع کامل از اطلاعات دارویی فلوئوسینولون، بدون تجویز پزشک از این پماد استفاده نکنید, و اگر سابقه حساسیت به غذاها, رنگها یا داروی دیگری دارید حتما پزشکتان را مطلع سازید.

فلوئوسینولون استوناید در دسته کورتیکواستروئیدهای موضعی طبقه‌بندی شده است. کورتیکواستروئیدهای موضعی همان آستروئید موضعی است. استروئیدهای موضعی علاوه بر مرطوب کنندگی (نرم کننده) برای درمان بیماری‌های التهابی پوست مانند اگزما و درماتیت استفاده می‌شود. آستروئید موضعی زمانی که علائم اگزما یا درماتیت عود می‌کند، استفاده می‌شود. فلوئوسینولون استوناید التهاب، خارش و قرمزی را تسکین می‌دهد و از این راه عود علائم را کاهش می‌دهد. این دارو یک درمان برای بیماری نیست، اما برای تسکین علائم کمک خواهد کرد. دوره‌های کوتاه مدت فلوئوسینولون استوناید نیز ممکن است برای درمان پسوریازیس مناطق کوچک تجویز شود.

انواع مختلفی از فلوئوسینولون استوناید (مانند پماد، کرم و ژل) در دسترس است. برای مرطوب کردن نواحی آسیب دیده پوست، کرم تجویز خواهد شد و اگر پوست شما خشک باشد پماد انتخاب مناسبی برای شما است، همچنین برای مناطق بزرگ و یا مودار پوست مانند پوست سر، ژل استفاده می‌شود.

دوزهای مختلف فلوئوسینولون با قدرت‌های دارویی مختلف در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد که این دارو با قدرت کمتر برای تجویز به کودکان ترجیح داده می‌شود.

نام ژنریک:
فلوئوسینولون استوناید
فلوئوسینولون
فلوسینولون

نام تجاری:
®Flionid
®Fluonex

اشکال دارویی:
پماد موضعی: 0.025%
کرم موضعی: 0.025%

مقدار و موارد مصرف پماد فلوئوسینولون

پماد فلوئوسینولون و کرم فلوئوسینولون برای رفع التهاب و علائم خارش در درماتوزهای حساس به کورتیکواستروئید از جمله درماتیت تماسی، درماتیت آتوپیک، اگزمای سکه ای، اگزمای ناشی از استاز، اگزمای استئاتوتیک، لیکن پلان، لیکن سیمپلکس مزمن، واکنش محل گزش حشرات، سوختگی و آفتاب سوختگی محدود درجه یک و دو کاربرد دارد.

مصرف پماد فلوئوسینولون و کرم فلوئوسینولون در بالغین: 2 تا 4 بار در روز کرم یا پماد 0.025 درصد فلوئوسینولون استوناید در موضع مصرف شود.

مصرف پماد فلوئوسینولون و کرم فلوئوسینولون در کودکان بالای دو سال: یک بار در روز پماد یا کرم فلوئوسینولون استوناید در موضع مصرف شود.

پماد

مکانیسم اثر پماد فلوئوسینولون

مکانیسم اثر فلوئوسینولون استوناید شامل موارد زیر است: ممانعت از پروسه های ابتدایی التهاب مانند ادم، رسوب فیبرین، گشاد شدن مویرگ ها، حرکت فاگوسیت ها به منطقه التهاب و فعالیت آن ها، ممانعت از پروسه های تاخیری التهاب مانند تولید مویرگ ها، کلاژن، تشکیل کلوئید و به طور کلی اعمال اثرات کاتابولیک.

فارماکوکینتیک پماد فلوئوسینولون

متابولیسم ابتدایی فلوئوسینولون در پوست انجام می شود و دفع از طریق ادرار می باشد.

نکات با اهمیت پماد فلوئوسینولون

واکنش مناسب درمانی به فلوئوسینولون به صورت کاهش خارش و رفع التهاب و پوسته ریزی می باشد. به دلیل اثر ضد التهابی موضعی فلوئوسینولون استوناید، ممکن است از کرم فلوئوسینولون برای جوش به صورت موضعی استفاده شود تا التهابات و قرمزی ناشی از جوش کاهش یابد. همچنین برای درمان التهاب ناشی از عفونت های واژن ممکن است پماد فلوئوسینولون برای خارش واژن به همراه دارو های مناسب دیگر تجویز گردد.

  • مصرف کرم و پماد فلوئوسینولون در کودکان بالای 2 سال مجاز است. پماد فلوئوسینولون برای نوزاد زیر 2 سال کاربرد درمانی ندارد.
  • برخی از نام های تجاری فلوئوسینولون در ایران عبارتند از: پماد فلوکورتف، پماد کموفلوسین، کرم کموفلوسین، کرم و پماد فلوسینولون دی.پی، کرم و پماد فلوسینولون-ا آر

موارد منع مصرف پماد فلوئوسینولون

  • حساسیت شدید دارویی
  • ضایعات عفونی قارچی

موارد احتیاط پماد فلوئوسینولون

مشکلات گردش خون و ناپایداری همودینامیک

تداخلات دارویی پماد فلوئوسینولون

تداخل دارویی خاصی برای فلوئوسینولون موضعی گزارش نشده است.

Fluocinolone Acetonide

عوارض جانبی پماد فلوئوسینولون

هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید. از جمله عوارض جانبی فلوئوسینولون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

Derm: سوزش، خارش، تحریک موضعی، فولیکولیت، هیپرتریکوز، استریا، آتروفی، هیپوپیگمانتاسیون.

مصرف پماد فلوئوسینولون در بارداری و شیردهی

مصرف کرم یا پماد فلوئوسینولون در بارداری جز گروه C می باشد. برای دارو های گروه C در دوران بارداری مطالعات در حیوانات نشان داده است که دارو روی جنین اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی در مورد انسان در دست نیست؛ با این حال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد؛ یا هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان موجود نیست.

اما در مورد مصرف فلوئوسینولون در شیردهی به مطالعات بیشتری نیاز است.

توجهات پزشکی – پرستاری پماد فلوئوسینولون

  • از پانسمان کردن ضایعات پس از استفاده از کرم یا پماد فلوئوسینولون بپرهیزید زیرا سبب جذب سیستمیک می شود و ممکن است عوارض جانبی بهمراه داشته باشد.
  • بیمار باید به لحاظ تب و علائم عفونی بررسی شود.
  • از تماس کرم فلوئوسینولون یا پماد فلوئوسینولون با چشم ها بپرهیزید و پس از مصرف دست ها را شست و شو دهید.
  • قبل از استفاده از کرم یا پماد فلوئوسینولون موضع مورد نظر را تمیز کنید.

توجهات بیمار – خانواده حین مصرف پماد فلوئوسینولون

  • طول دوره درمان با کرم فلوئوسینولون یا پماد فلوئوسینولون 14 روز می باشد. در این مدت باید از تماس با نور اجتناب کرده و از کرم ضد آفتاب استفاده نمود.
  • از تماس کرم فلوئوسینولون یا پماد فلوئوسینولون با چشم ها اجتناب کنید.
  • در صورت عدم بهبودی با فلوئوسینولون طی دو هفته به پزشک اطلاع دهید.
  • از مصرف خودسرانه این دارو خودداری شود.
  • در صورتی که باگذشت دو هفته عارضه‌ای که برای آن فلوئوسینولون تجویز شده، بهبود پیدا نکرد و یا بدتر شد، باید به پزشک مراجعه شود.
  • قبل از شیردهی از استفاده این دارو روی بافت‌ پستان خودداری شود.

شرایط نگهداری پماد فلوئوسینولون

فلوئوسینولون را دور از تابش مستقیم آفتاب و در دمای ۳۰ – ۱۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. از یخ زدن این پماد جلوگیری شود. دور از دسترس کودکان نگهداری شود. به تاریخ مصرف دارو توجه کنید تا از تاریخ انقضا آن نگذشته باشد. و اگر از باز شدن پماد سه ماه می گذرد آن را دور بیندازید.

بیشتر بخوانید:

بهترین و بدترین مواد غذایی برای التهاب پوست

راه های مناسب برای پیشگیری و درمان التهاب و‌ خشکی پوست نوزادان

التهاب پوستی؛ از نیش دراکولا تا کهنه بچه

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا