دسته‌بندی نشده

آشنایی با مزایای درمانی فوق العاده کپسول پروسکور

موارد مصرف و عوارض جانبی کپسول پروسکور

کپسول پروسکور ( Proscur) در درمان هیپرپلازی شدید پروستات، تکرر ادرار، سوزش و درد هنگام دفع ادرار موثر است. این عصاره به صورت رقابتی به گیرنده های آندرژن هسته ای و سیتوزولی دی هیدروتستوسترون متصل می شود و مانع بزرگ شدن پروستات تحت تاثیر هورمون DHT می شود.

موارد مصرف کپسول پروسکور

موثر در درمان هیپرپلازی شدید پروستات، تکرر ادرار، سوزش و درد هنگام دفع ادرار

اجزای موثره کپسول پروسکور

هر کپسول محتوی ۱۶۰ میلی گرم عصاره نخل اره ای به همراه عصاره زنجبیل، چای سبز، گزنه، رزماری و روغن تخم کدو می باشد.

روش مصرف کپسول پروسکور

صبح و شب هر بار ۱ کپسول همراه با مقدار زیاد آب میل شود.

 Proscur

ترکیبات بکار رفته در کپسول اجزای موثره پروسکور

هرکپسول محتوی ۱۶۰ میلی گرم عصاره نخل اره ای به همراه عصاره زنجبیل، چای سبز، گزنه، رزماری و روغن تخم کدو می باشد.

  • سبل: استروئیدها، فلاونوئیدها و پلی ساکاریدها
  • چای سبز: آلکالوئیدها، تری ترپن ها، کاتشین ها و مشتقات اسید کافئیک
  • زنجبیل: اسانس فرار، آلکان ها و جینجرول ها
  • رزماری: مشتقات اسید کافئیک – دی ترپن ها، فلاونوئیدها و اسانس فرار
  • گزنه: فلاونوئیدها، اسانس فرار و استروئیدها
  • تخم کدو: استروئیدها، گاماتوکوفرول و مواد پروتئیک، و عناصر اصلی شامل روی، منگنز، منیزیم، آهن و ویتامین K

آثار فارماکولوژی و مکانیسم اثر کپسول پروسکور

بزرگ شدن پروستات و یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) یکی از مشکلات رایج در پی افزایش سن مردان می باشد که از جمله علائم بالینی آن مشکلات دفع ادرار، تکرر ادرار و عدم تخلیه کامل ادرار می باشد.این بیماری در اکثر مردان از دهه پنجم شروع و در دهه های ششم و هفتم علائم بالینی آن شدت می یابد از جمله عوامل ایجاد BPH تبدیل تستوسترون به دی هیدروتسترون(DHT) می باشد که توسط آنزیم ردوکتاز صورت می گیرد. DHT باعث بزرگی پروستات شده و فشار پروستات به مجرای ادرار سبب اختلال در خروج ادرار می شود.

داروهای مهار کننده آنزیم ردوکتاز سبب کاهش تبدیل تستوسترون به DHT می شوند عصاره لیپواسترولیک موجود در Saw palmtto berry یا نخل اره ای (SPB) دارای اثرات زیر می باشد : ۱. آنتی آندروژنیک ۲. مهار ایزوآنزیم های تیپ I و II ردوکتاز ۳. آنتی استروژنیک ۴. ضد التهاب ۵. مهار پرولاکتین

این عصاره به صورت رقابتی به گیرنده های آندرژن هسته ای و سیتوزولی دی هیدروتستوسترون متصل می شود. در یک مطالعه مروری از ۱۸ بررسی بالینی بر روی ۳۰۰۰ داوطلب که در سال های ۱۹۸۳ – ۱۹۹۷ انجام شد مشخص گردید فرآورده های حاوی عصاره (SPB) اثرات مفیدی بر عوارض ناشی از بزرگ شدن پروستات (BPH) داشته است تعداد ۷۰۴ داوطلب با میانگین سنی ۵/۶۵ سال مبتلا به (BPH) به مدت ۱۲ ماه به صورت دوسوکور با عصاره (SPB) و آلفا بلوکر تامسولوزین درمان شدند که نتایج در هر دو گروه مشابه بود.

در یک آزمون ۶ ماهه دوسوکور در ۱۹۰۸ داوطلب نشان داده که عصارهSPB در برابر فیناستراید دارای اثر بخشی یکسان ولی آثار جانبی کمتری می باشد علاوه بر این در یک مطالعه ۳ ساله بر روی ۴۳۵ بیمار مبتلا به BPH هدف عصاره SPB به طور معنی داری موجب کاهش علائم بیماری نسبت به پلاسبو گردید.

مواد موثره موجود در ریشه و برگ گزنه در متابولیسم تستوسترون مداخله نموده و قدرت پیوند گلبولین به تستوسترون را کاهش می دهد در نتیجه انتقال این هورمون را به پروستات کاهش میدهد علاوه بر این تستوسترون موجود در این گیاه سبب مهار سنتز پروستاگلاندینها در بافت پروستات می شود. سنتز پروستا گلاندین در بافت پروستات در ایجاد التهاب و بزرگ شدن پروستات تاثیر بسزایی دارد. مکانیسم اثر تخم کدو نیز مهار آنزیم ردوکتاز می باشد. از طرفی مطالعات ثابت کرده است میزان روی موجود در سرم می تواند باBPH و کانسرپروستات ارتباط داشته باشد.

مردانی که میزان PSA آنها افزایش یافته است پس از مصرف روی و افزایش میزان آن در پلاسما PSA آنها کاهش یافته است. از آنجایی که تخم کدو حاوی مقادیر زیادی روی می باشد بر اتصال اختصاصی پروژستین در ستیوزولهای فرد مبتلا به BPH اثر گذاشته و سبب پسرفت بیماری شده و اندازه پروستات کاهش می یابد.

مطالعه اپیدمیولووژیک ثابت کرده است کانسر پروستات در کشورهای آسیایی به علت مصرف چای سبز بسیار کمتر از اروپا و آمریکا می باشد. پلی فنولهای موجود در چای سبز EGCG (اپی کالوکاتشین گالات) سبب کاهش PSA (انتی ژن اختصاصی پروستات ) می شود .مطالعات ثابت کرده است EGC (اپی گالوکاتشین ) و EGCG موجود در چای سبز اثر مهاری بر ایزوآنزیم تیپI ردوکتاز دارد. و از این طریق سبب مهار رشد پروستات می شود.

سایر ترکیبات به کار رفته درفرمولاسیون این دارو علاوه براثر ضد التهابی دارای خاصیت ضد سرطانی پروستات و مهار کننده تومور می باشند. در مجموع این فرآورده با مهار ردوکتاز و اثرات آنتی آندروژنیک می تواند در کاهش علائم ناشی از هیپرپلازی خوش خیم پروستات و پیشگیری از بدخیم شدن آن به طور قابل ملاحظه ای موثر باشد.

 Proscur

عوارض جانبی کپسول پروسکور

  • در مطالعات بالینی متعدد به مدت زمان های طولانی ۱۲ ماهه هیچگونه اثر جانبی گزارش نشده است.
  • در مطالعه ای پس از ۳سال مصرف برخی از ناراحتیهای گوارشی مشاهده شده است.

تداخلات دارویی کپسول پروسکور

  • به علت فعالیت آنتی اندروژنیک و آنتی استروژنیک این فرآورده از مصرف همزمان آن با داروهای هورمونی اجتناب شود.
  • در صورت مصرف ترکیبات آهن فاصله زمانی ۱ تا ۲ ساعت بین مصرف دو دارو رعایت شود.
  • مصرف همزمان با وارفارین سبب افزایش خونریزی می شود.

روش نگهداری کپسول پروسکور

کپسول پروسکور به دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

بیشتر بخوانید:

درمان و کاهش علائم پروستات با کپسول تاموسین

پیشگیری و درمان عفونت پروستات در آقایان

آشنایی با موارد مصرف قرص پروستیکا

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا