جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آشنایی با فواید مصرف پماد چشمی زیروویت_657955f0f3699.jpeg
آشنایی با فواید مصرف پماد چشمی زیروویت_657955f0f3699.jpeg

آشنایی با فواید مصرف پماد چشمی زیروویت

سرفصل های این مقاله

معرفی پماد چشمی زیروویت یا ویتامین آ چشمی

پماد چشمی زیروویت یا همان ویتامین آ چشمی در درمان گزروفتالمی، خشکی غیر عادی اطراف ملتحمه، سائیدگی لایه سطحی قرنیه و زخم سطحی آن، کراتوکنژنکتیویت سیکا و شب کوری مورد استفاده قرار می گیرد.

شکل دارویی: پماد های استریل چشمی زیروویت در تیوپ های آلومینیومی 5 گرمی عرضه می شوند.

ترکیب موجود در پماد چشمی زیروویت : پماد استریل چشمی زیروویت حاوی IU/g 250 ویتامین آ پالمیتات در پایه وازلینی می باشد.

مکانیسم اثر پماد چشمی زیروویت یا ویتامین آ

رتینول (ویتامین آ) با اپسین (رنگدانه قرمز شبکیه) ترکیب می شود و ردوپسین (عامل ضروری تطابق بینایی در تاریکی) را ایجاد می کند. ویتامین آ مانع از تاخیر رشد سلول های اپی تلیال شده و سلامت آن ها را حفظ می کند.

مصرف پماد چشمی زیروویت در دوران بارداری و شیردهی

مطالعات کافی روی زنان باردار انجام شده‌است و نتایج حاصل از مطالعات بیانگر عدم مشاهدهٔ خطر در سه ماهه اول بارداری بر روی جنین است. به این گروه از دارو، داروهای مجاز در دوران بارداری گویند.

شرایط نگهداری پماد چشمی زیروویت

در دمای 15-25 درجه سانتی گراد نگهداری شود.

پماد چشمی زیروویت

خواص ویتامین آ برای بینایی

ویتامین آ (رتینوئید) برای بینایی و دید خوب و سیستم ایمنی سالم و رشد سلول ها لازم می باشد. ویتامین A به دو نوع تقسیم می شود. این مقاله بیشتر در مورد نوع اول آن که از حیوانات بدست آمده و رتینوئید نام دارد، نوشته شده است.

نوع دوم ویتامین آ بتا کاروتن (Beta-carotene) نام دارد که ریشه گیاهی دارد.پیشنهاد انجمن قلب آمریکا برای تامین نیاز بدن به آنتی اکسیدان ها از جمله بتاکاروتن این است که، با مصرف یک رژیم غذایی سالم و مناسب و سرشار از انواع میوه و سبزیجات نیاز بدن را تامین کرده و تا زمانیکه دچار کمبود شدید ویتامین های مختلف نشدید، از مکمل های صنعتی استفاده نکنید.

مصرف مقادیر بالای آنتی اکسیدان (از جمله ویتامین A) ممکن است خطرات بیشتری نسبت به سود آن داشته باشد. برطبق تحقیقات جدید مکمل های ویتامین آ و یا ترکیب ویتامین A بهمراه سایر آنتی اکسیدان ها که در بعضی مکمل ها وجود دارد، می تواند خطر مرگ را افزایش دهد.

چرا افراد ویتامین آ مصرف می کنند؟

ویتامین A ی خوراکی و یا پماد ویتامین آ از داروهای معمول برای درمان جوش صورت و سایر مشکلات پوستی از جمله چین و چروک می باشد. همچنین ویتامین A برای درمان خشکی چشم و دانه های سرخک نیز استفاده می شود. بعلاوه ویتامین آن برای درمان انواع خواص سرطان خون لوسمی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به منظور بررسی تاثیر ویتامین آ بر مشکلات و بیماری های دیگر از جمله سرطان، آب مروارید و ایدز/اچ ای وی تحقیقات زیادی انجام شده است اما نتایجشان غیرقاطع می باشد.

اکثر افراد ویتامین A کافی از رژیم غذاییشان دریافت می کنند اما ممکن است پزشک بعد از بررسی متوجه کمبود ویتامین آ در فرد شده و برای وی مکمل ویتامین آ تجویز می کند. خطر ابتلا به کمبود ویتامین A در افرادیکه بیماری خاصی دارند (مانند سوءهاضمه) و یا رژیم غذایی خیلی بدی دارند بیشتر می باشد.

منابع طبیعی بتاکاروتن ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند، اما مکمل های صنعتی این ویتامین تاثیری برروی سرطان و خطر ابتلا به سرطان ندارند.

مقدار توصیه شده ویتامین آ

بهترین شیوه دریافت ویتامین آ از منابع طبیعی و با خوردن طیف گسترده ای از میوه ها، سبزیجات، حبوبات، دانه ها و غلات کامل است. میزان توصیه شده مصرف ویتامین آ (RDA) برای افراد مختلف به شرح زیر می باشد:

کودکان

  • ۱تا ۳ سال – ۳۰۰ میکروگرم در روز
  • ۴تا ۸ سال – ۴۰۰ میکروگرم در روز
  • ۹تا ۱۳ سال – ۶۰۰ میکروگرم در روز

بزرگسالان

  • مردان ۱۴ سال به بالا – ۹۰۰ میکروگرم در روز
  • زنان ۱۴ سال به بالا – ۷۰۰ میکرووگرم در روز
  • زنان باردار ۱۴ تا ۱۸ سال – ۷۵۰ میکروگرم در روز
  • زنان باردار ۱۹ سال به بالا – ۷۷۰ میکروگرم در روز
  • زنان شیرده تا ۱۹ سال – ۱۲۰۰ میکروگرم در روز
  • زنان شیرده ۱۹ سال به بالا ۱۳۰۰ میکروگرم در روز

 ویتامین آ چشمی

منابع غذایی ویتامین آ

ویتامین آ در منابع حیوانی همچون تخم مرغ، گوشت، شیر های غنی شده، پنیر، خامه، جگر، قلوه، ماهی کاد و روغن ماهی هالیبوت موجود می باشد. البته همه این منابع غیر از شیر کم چرب غنی شده با ویتامین A حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع و کلسترول می باشند. منابع بتا کاروتن شامل:

  • میوه های نارنجی و زرد همچون طالبی، گریپ فروت، و زردآلو می باشد.
  • سبزیجاتی همچون هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین و کدوی حلوایی می باشد.
  • سایر منابع بتا کاروتن شامل کلم بروکلی، اسفناج و بیشتر انواع سبزیجات تیره می باشد.

هرچه میوه و یا سبزی ای پررنگ تر باشد میزان بتا کاروتن آن بیشتر می باشد. منابع گیاهی حاوی بتاکاروتن بدون چربی و کلسترول هستند.

اثرات جانبی و خطرات ویتامین آ و کمبود آن

اگر بدن شما میزان کافی ویتامین آ دریافت نکند، احتمال ابتلای شما به بیماری های عفونی و مشکلات بینایی بیشتر می شود. اگر میزان کمی ویتامین A مصرف کنید و کمبود ویتامین A داشته باشید ممکن است مریض شوید. از طرف دیگر مصرف زیاد ویتامین A ممکن است باعث نواقص مادرزادی، بیماری های کبد و کلیه و پوکی استخوان شود.

مصرف مقادیر بالای بتاکاروتن باعث بیماری شما نشده ولی می تواند رنگ پوستتان را زرد و یا نارنجی نماید. بعد از قطع مصرف و کاهش بتاکاروتن بدن، رنگ پوست بشکل طبیعی بر می گردد. علائم مسمویت با ویتامین آ شامل خشکی پوست، درد مفاصل، تهوع، سردرد و گیجی می شود.

مکمل های ویتامین A ممکن است با سایر داروها همچون داروهای پیشگیری از بارداری، رقیق کننده های خون (کومادین)، داروهای درمان جوش (آکوتان)، داروهای درمان سرطان و سایر داروها تداخل داشته باشد. قبل از مصرف این مکمل ها با پزشک خود مشورت نمایید. بیشتر از آنچه که توصیه شده است ویتامین آ مصرف نکنید، مگر اینکه پزشکتان تجویز کرده باشد. مصرف مکمل های حاوی ویتامین A بدون تجویز پزشک مجاز نیست.

بیشتر بخوانید:

فواید مصرف و عوارض مصرف قرص ویتامین آ (Vitamin A)

معرفی کاربردی ترین ویتامین ها برای درمان و جلوگیری از ریزش مو

۱۱ خاصیت شگفت انگیز ویتامین A

separator line

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: